13.4.2019 Ajoneuvot Continental TrailAttack 3 – Lämpiää nopeasti, kuluu hitaasti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Adventure-moottoripyöriin suunniteltu uusi Continental TrailAttack 3 -rengas on parhaimmillaan asfaltilla, mutta ei vierasta soratievierailuitakaan. Pitoa asfaltilla ja soralla sekä kuivalla ja märällä alustalla. Kun tähän vielä lisätään vaatimus hyvästä kulutuskestävyydestä, on adventure-pyörän renkaalle asetettu lähes kohtuuttomat vaatimukset. Continentalin uusi TrailAttack 3 osoittaa rengasteknologian kehittyneen huimin askelin, ja renkaan parhaita ominaisuuksia ovatkin tasaisuus ja yllätyksetön käytös. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rakenne, kumiseos ja kuviointi uusiksi Continental on uusinut edelliseen TrailAttack 2 -renkaaseen verrattuna niin rakenteen, kumiseoksen kuin kuvioinninkin. Renkaan keskiosan kuviointia on vähennetty, mikä tuntuu koeajossa hyvänä vakautena jarrutuksissa sekä nopeissa kaarteissa. Valmistajan mukaan muutos lisää samalla kulutuskestävyyttä, jonka luvataankin olevan peräti 25 prosenttia parempi kuin pääkilpailijalla. Saksalaisvalmistajan viidestä adventure-renkaasta TrailAttack 3 on suunnattu selvimmin asfalttikäyttöön. Suunnittelussa on painotettu 90-prosenttisesti ominaisuuksia kestopäällysteellä. Koeajossa huomio kiinnittyy ensimmäisenä renkaan johdonmukaiseen käyttäytymiseen kylmänä. Valmistajan mukaan rengas lämpenee selvästi edeltäjäänsä nopeammin optimiin käyttölämpötilaansa, jo 1500 metrin ajomatkalla. Lämpimänä rengas tarjoaa pitoa raskaan seikkailupyörän alla riittävästi, vaikka kuljettaja intoutuisi urheilullisempaankin ajotyyliin. Kaarrekäyttäytyminen on johdonmukaista. Ajolinjan muutos kesken kaarteen onnistuu helposti eikä jarruttaminen kaarteen keskellä kampea pyörää haitallisesti pystyyn. Yllättää positiivisesti soratiellä Vaikka kuviointi on suunniteltu pääasiassa kestopäällysteelle, selviää rengas koeajon soratieosuudestakin kohtuullisen hyvin. Koeajon sorapätkällä on sekä tiivistä soraa, karkeaa irtosoraa että pehmeämpiä hiekkaosuuksia. Adventurepyörällä seisaaltaan ajaessa jopa unohtui hetkeksi, ettei alla pyöri varsinaiset nappularenkaat vaan sileämmät kiekot. Koeajopyöriksi rengasvalmistaja oli valinnut BMW R1250GS:n sekä saman valmistajan urheilullisemman S1000XR:n, Ducati Multistradan sekä Honda Africa Twinin ja Suzuki VStrom 1000:n. Valikoima kertoo samalla minkälaisiin pyöriin TrailAttack 3 on tarkoitettu; tehokkaisiin ja melko painaviin seikkailupyöriin. Uutuusrengasta on tarjolla laaja kokovalikoima, eteen 17-, 19- ja 21-tuumaisina ja taakse sekä 17- että 18-tuumaisina. Yhteensä eri rengasvaihtoehtoja on tarjolla 21 kappaletta. Pääosin kestopäällysteellä viihtyvälle seikkailupyöräilijälle TrailAttack 3 sopii hyvin. Jos viihtyy enemmän soralla tai maastossa, niin silloin saksalaisvalmistajalta löytyy soralle TKC70 ja ContiEscape-renkaat ja kovempaan maastokäyttöön karkeimpana vaihtoehtona TKC80. Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Continental Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Moottoripyörät ”Jotain suurta tulossa” – BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?