2.10.2018 Ajoneuvot Continental MK II vm. 1957 – Rolls-Roycen tappaja Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Continental MKII suunniteltiin aikanaan maailman hienoimmaksi autoksi. Jenkeissä se maksoi enemmän kuin Rolls-Royce. Matti Äyräväisen mielestä se on vasta lähtökohta hienon auton rakentamiselle. Teknisesti onnistunut mutta kaupallisesti täysin epäonnistunut Rolls-Roycen tappaja. Näin voidaan perusteellisesti määritellä Ford Motor Companyn Continental-osaston luoma ”maailman hienoin auto”. Tasan 63 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä esiteltyä todella kallista Continental MKII -mallia valmistettiin ensimmäisenä tuotantovuotena (1956) vain 2 550 kappaletta ja seuraavana vuonna vaatimattomat 446 kappaletta. Ford päätti tämän jälkeen haudata koko mallin ja korvata sen uusilla tavanomaisemmilla malleilla. Ford-Lincoln -kytkennän takia autoa nimitetään usein virheellisesti Lincoln Continentaliksi, mutta MKII:n suunnittelun yhteydessäse sai merkikseen pelkästään Continental, ilman Lincoln-alkuosaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Merijalkaväen sotaveteraanin vanha Porvoolainen Matti Äyräväinen oli iskenyt silmänsä Continentalin luksusmalliin. Etsintä jouduttiin ulottamaan Suomen rajojen ulkopuolelle. Ruotsalaisella myyjällä oli tiedossa kaksi yksilöä Jenkeissä, joista Kaliforniasta merijalkaväen sotaveteraanin pihasta löytynyt yksilö hankittiin lopulta Suomeen vuonna 2006. Huoltokirjan mukaan sillä oli viimeisen 16 vuoden aikana ajettu vain 2000 mailia ja viimeisimmän huollon yhteydessä kirjaan oli kirjoitettu ”needs more use”, tarvitsee enemmän käyttöä. Auto oli ostohetkellä käyntikuntoinen, jopa käytännössä kunhan kuusi vuotta vanhat bensat ensin vaihdettiin uusiin. Se katsastettiin ja rekisteröitiin ja sillä jopa osallistuttiin samana vuonna jo cruising-kokoontumisiin, ennen kuin se purettiin ja alkoi kuuden ja puolen vuoden rakennusurakka. Suunnitelmissa oli ulkoisen ehostuksen ohella uusia moottori ja vaihteisto sekä vaihtaa alle ilmajousitus. Aivan siihen eivät muutokset lopulta jääneet… Muutosten määrä kasvaa Moottoriksi tuli GM:n ”Nascar Proven” -kisalohko AFR-kansilla ja ne saivat seurakseen Lysholm-ruuviahtimen ja Laminova-lämmönvaihtimet. Kolmivaihteinen 4L80 -automaatti puolestaan sai GM Performance Partsin Supermatic TCU-ohjauksen. Siihen voidaan ohjelmoida kaksi eri moodia ja lisäksi käyttöön saadaan erillinen dynomoodi. Moottori on selvästi alkuperäistä pienempi, jolloin sitä saatiin samalla siirrettyä 14 senttiä taaksepäin, kokonaan etuakselin takapuolelle. Ilmajousituskaan ei luonnollisesti mennyt bolt-on -periaatteella, vaan muutoksia jouduttiin tekemään runkoon ja alustaan. Samoin lattiaa ja kardaanitunnelia jouduttiin muokkaamaan uuden tekniikan ja kolmituumaisen pakoputken tieltä. Moottorinohjauksesksi valittiin Motec M84. Suurin ulkoinen muutossuunnitelma oli tavarasäiliön kannen hallitsevan varapyöräkotelon poistaminen. Rungon ja korin alkuperäinen tehtaan työnjälki ja toleranssit osoittautuivat ala-arvoisiksi. Alustasta poistettiin massat, hiekkapuhallus tehtiin lopulta kahteen kertaan ja maalipinnan ja sen alla olevan pakkelin hiominenkin teetti töitä. Pelkästään koritinaa irrotettiin seitsemän kiloa! Sitä oli käytetty mittavirheiden korjaamiseen. Positiivista oli se, että varsinaisia ruostevaurioita ei Kalifornia-auton rungossa juuri ollut. Runko oli puikkohitsattu kasaan, eikä sauma ollut kaikista kohdista tehtaalla osunut edes molempiin liitettäviin kappaleisiin. 3 000 viilattavaa pintaa Urakka jatkui kaikkien kromattujen osien käsittelyllä. Kaikkiaan niitä oli noin 150 kappaletta, isoimpina puskurit ja maski, pienimpinä katkaisijoiden napit. Työläimmäksi osoittautui sinkkivalumaskin pohjatyöt, sillä maskissa oli 750 nelikulmaista reikää, mikä puolestaan tarkoitti noin 3000 viilattavaa ja hiottavaa pintaa. Kaikki pultit, mutterit ja aluslevyt sinkattiin ja keltapassivoitiin uudelleen. Ilmajousituksen lisäksi alustaan rakennettiin taakse nelilinkkituenta. Johtosarjat rakennettiin uudelleen ja kaikkiaan sähköjohtoa kului 400 metriä, josta yli 50 metriä pelkästään kuljettajan oven sisään. Sisustuksessa säilytettiin alkuperäinen tyyli, joskin kaikki rakennettiin uudelleen. Mittareiksi vaihdettiin AutoMeterit, joista poistettiiin kehykset ja lasit ja mittarit asennettiin alkuperäisiin kehyksiin. Ovien ikkunalistat ja auton helmalistat näyttävät kuin kromatuilta, mutta ne on valmistettu rosterista. Tuulilasi teetettiin Kuttilan autolasissa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hämähäkkejä kyydissä Kun auto tuotiin Jenkeistä Suomeen, kaupantekijäisiksi mukana tuli mustaleski-hämähäkkejä. Yksi niistä valettiin ratin keskiöön. Väriksi Äyräväinen valitsi Toyotan platinasävyn. Ulkokuoren maalauksen teki Pekka Niiranen Porvoosta, mutta pohjatyöt, alustan ja sisustan maalaustöistä vastasi maestro Äyräväinen itse. Auto on ollut jo muutaman vuoden valmis, mutta ennen viime viikonlopun Lahden näyttelyä se on ollut esillä vain pari kertaa. Oulun näyttelyyn se vietiin sateesta huolimatta ajamalla, sillä Matin mielestä auto on tehty ajettavaksi. Todella pitkä konepelti, 50-luvun muotisuuntauksesta poiketen ”siivetön” ja linjakas Continental MKII on viimeistelyn tasoltaan ehkäpä Suomen hienoin näyttelyauto. Kaikki piiloon jäävät rakenteet on tehty samalla pieteetillä kuin ulkoasukin. Äyräväiselle on ehdotettu auton viemistä takaisin Jenkkeihin ja siellä näyttelyihin, mutta porvoolainen ei ole asiasta innostunut. Auto kun on edelleen tehty ajettavaksi, ei kuljetettavaksi kontissa näyttelyihin. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku