16.2.2019 Ajoneuvot Continental Ice Contact 3 – nastarenkaiden testimenestyjä uudistui perusteellisesti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin viime syksyn nastarengastestin tasapainoisin tuote sai seuraajan. Renkaan rakenne ja nastat, kuten niiden sijoittelukin, pistettiin täysin uusiksi. Continentalin menestys Moottorin suuressa nastarengastestissä viime syksynä oli vakuuttavaa: Ice Contact 2, joka on ollut markkinoilla nyt neljän vuoden ajan, arvosteltiin testin tasapainoisimmaksi renkaaksi – jopa paremmaksi kuin uusi 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 tai suomalaisen rengasteollisuuden ylpeys Nokian Hakkapeliitta 9. Nyt putki saattaa saada jatkoa, sillä saksalainen rengasjätti uudisti nastarenkaansa täydellisesti. Uusi rengas kantaa loogista nimeä Continental Ice Contact 3. Uutuusrengas on saanut runsaasti etukäteisjulkisuutta siksi, että sen kookkaammissa, 17-tuumaisissa ja sitä suuremmissa kokoluokissa käytetään uutta kumirunkoista nastaa, josta valmistaja käyttää nimitystä ContiFlexStud. Perinteisillä alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuihin renkaisiin verrattuna uuden nastainnovaation luvataan kuluttavan vähemmän tietä, kestävän paremmin käyttöä, pitävän erityisesti jäällä tehokkaammin ja myös meluavan vähemmän. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Myös alumiininastalla Kuminasta on kuitenkin tässä kohdassa vain puoli uutista, sillä myös kapeampien kokojen eli 16-tuumaisten ja sitä pienempien Ice Contact 3 -renkaiden alumiinirunkoinen nasta on täysin uusi. Se vastaa muodoltaan kumirunkoista nastaa, kovametallipalakin on sama, ja myös nastan asento renkaassa ynnä sijoittelu kulutuspintaan ovat identtiset. Kun rengasta katsoo maallikon silmin, uusi nastojen sijoittelu vaikuttaa varsin sattumanvaraiselta, mutta todellisuudessa sijoittelussa on käytetty tietokonemallinnusta – tällä varmistetaan, että nastat ovat varmasti oikeilla paikoillaan kussakin ajotilanteessa. Nastojen määrä rengasta kohden on sama kuin Ice Contact 2:ssa, siis suomalaisten suosikkikoossa 205/55 R16 se on 190 nastaa per rengas. Uutta on edellä mainitun sijoittelun lisäksi se, että renkaassa käytetään kahta erilaista nastaa. Kaksi kolmasosaa nastoista huolehtii mahdollisimman hyvästä kiihdytys- ja jarrutuspidosta, jäljelle jäävä kolmannes puolestaan kaarrepidosta. Viimeksi mainitut eli niin kutsutut ajettavuusnastat on käännetty ajosuuntaan nähden kymmenen asteen kulmaan joko oikealle tai vasemmalle – tällä varmistetaan, että nastat ovat kaarrepidon kannalta aina oikeassa suunnassa. Mutta kuten sanottu, kehitystyö ei ole jäänyt pelkkiin nastoihin, vaan valmistajan mukaan renkaassa on uusittu kaikki aina kumiseosta myöten. Kulutuspinnan epäsymmetrinen kuvio on niin ikään erilainen kuin ennen, minkä pystyy havaitsemaan jo rengasta katsomalla. Myyntiin toukokuussa Väistyvään Ice Contact 2:een nähden uutuusrenkaan ominaisuudet ovat joko pysyneet samoina tai parantuneet kaikilla osa-alueilla. Continentalin mukaan Ice Contact 3:n parannus jääpidossa on 3 %, sekä kuivalla että märällä asvaltilla tehdyssä jarrutuksessa 1 %, ajettavuudessa kuivalla asvaltilla 9 % ja vesi/loskaliirrossa 7 %. Lumipito on valmistajan mukaan pysynyt ennallaan. Renkaan sarjatuotanto on jo käynnissä, ja Suomessa Ice Contact 3 tulee myyntiin toukokuussa. Alkuun kokoluokkia on kaupan noin 75, joista noin 50 on leveämpää ja siis kumirunkoisilla nastoilla varustettua rengasta. Alumiinirunkoisilla nastoilla varustettu 25 kappaleen kokoluokkavalikoima sisältää myös suositun 205/55 R16 -koon. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Continental Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?