Ajoneuvot | Tekniikka | 16.2.2019

Continental Ice Contact 3 – nastarenkaiden testimenestyjä uudistui perusteellisesti

Moottorin viime syksyn nastarengastestin tasapainoisin tuote sai seuraajan. Renkaan rakenne ja nastat, kuten niiden sijoittelukin, pistettiin täysin uusiksi.

Jaa artikkeli

Continentalin menestys Moottorin suuressa nastarengastestissä viime syksynä oli vakuuttavaa: Ice Contact 2, joka on ollut markkinoilla nyt neljän vuoden ajan, arvosteltiin testin tasapainoisimmaksi renkaaksi – jopa paremmaksi kuin uusi 250-nastainen Michelin X-Ice North 4 tai suomalaisen rengasteollisuuden ylpeys Nokian Hakkapeliitta 9.

Nyt putki saattaa saada jatkoa, sillä saksalainen rengasjätti uudisti nastarenkaansa täydellisesti. Uusi rengas kantaa loogista nimeä Continental Ice Contact 3.

Uutuusrengas on saanut runsaasti etukäteisjulkisuutta siksi, että sen kookkaammissa, 17-tuumaisissa ja sitä suuremmissa kokoluokissa käytetään uutta kumirunkoista nastaa, josta valmistaja käyttää nimitystä ContiFlexStud.

Continental IceContact 3

Perinteisillä alumiinirunkoisilla nastoilla varustettuihin renkaisiin verrattuna uuden nastainnovaation luvataan kuluttavan vähemmän tietä, kestävän paremmin käyttöä, pitävän erityisesti jäällä tehokkaammin ja myös meluavan vähemmän.

Myös alumiininastalla

Kuminasta on kuitenkin tässä kohdassa vain puoli uutista, sillä myös kapeampien kokojen eli 16-tuumaisten ja sitä pienempien Ice Contact 3 -renkaiden alumiinirunkoinen nasta on täysin uusi. Se vastaa muodoltaan kumirunkoista nastaa, kovametallipalakin on sama, ja myös nastan asento renkaassa ynnä sijoittelu kulutuspintaan ovat identtiset.

Kun rengasta katsoo maallikon silmin, uusi nastojen sijoittelu vaikuttaa varsin sattumanvaraiselta, mutta todellisuudessa sijoittelussa on käytetty tietokonemallinnusta – tällä varmistetaan, että nastat ovat varmasti oikeilla paikoillaan kussakin ajotilanteessa.

Nastojen määrä rengasta kohden on sama kuin Ice Contact 2:ssa, siis suomalaisten suosikkikoossa 205/55 R16 se on 190 nastaa per rengas. Uutta on edellä mainitun sijoittelun lisäksi se, että renkaassa käytetään kahta erilaista nastaa. Kaksi kolmasosaa nastoista huolehtii mahdollisimman hyvästä kiihdytys- ja jarrutuspidosta, jäljelle jäävä kolmannes puolestaan kaarrepidosta.

Viimeksi mainitut eli niin kutsutut ajettavuusnastat on käännetty ajosuuntaan nähden kymmenen asteen kulmaan joko oikealle tai vasemmalle – tällä varmistetaan, että nastat ovat kaarrepidon kannalta aina oikeassa suunnassa.

Mutta kuten sanottu, kehitystyö ei ole jäänyt pelkkiin nastoihin, vaan valmistajan mukaan renkaassa on uusittu kaikki aina kumiseosta myöten. Kulutuspinnan epäsymmetrinen kuvio on niin ikään erilainen kuin ennen, minkä pystyy havaitsemaan jo rengasta katsomalla.

Continental IceContact 3

Myyntiin toukokuussa

Väistyvään Ice Contact 2:een nähden uutuusrenkaan ominaisuudet ovat joko pysyneet samoina tai parantuneet kaikilla osa-alueilla.

Continentalin mukaan Ice Contact 3:n parannus jääpidossa on 3 %, sekä kuivalla että märällä asvaltilla tehdyssä jarrutuksessa 1 %, ajettavuudessa kuivalla asvaltilla 9 % ja vesi/loskaliirrossa 7 %. Lumipito on valmistajan mukaan pysynyt ennallaan.

Renkaan sarjatuotanto on jo käynnissä, ja Suomessa Ice Contact 3 tulee myyntiin toukokuussa. Alkuun kokoluokkia on kaupan noin 75, joista noin 50 on leveämpää ja siis kumirunkoisilla nastoilla varustettua rengasta. Alumiinirunkoisilla nastoilla varustettu 25 kappaleen kokoluokkavalikoima sisältää myös suositun 205/55 R16 -koon.

Jaa artikkeli

Keskustelu