3.5.2019

Classic Motorshow – tätä on luvassa viikonlopun mitalla

Kuvat: RLO Events Oy / Riku Kaminen

Suuri suomalainen klassikkoajoneuvotapahtuma kerää kevään kiinnostavimman ajoneuvokattauksen Lahteen. Teemaosastoilla erityishuomiota on tarjolla sporttipyörille ja urheiluautoille.

Ennakkotietojen perusteella luvassa on autoharrastajan kannalta huippuviikonloppu, eikä kolea sääkään onnistu latistamaan tunnelmaa tyystin, sillä Classic Motorshown annista suuri osa on nähtävissä ja koettavissa Lahden Messukeskuksen suojissa.

Kuvat: RLO Events Oy / Riku Kaminen

Tuttuun tapaan nähtävillä on satoja menneiden vuosikymmenten klassikoita ja arkipäivän nostalgiaa, alan asiantuntijoita, merkkikerhoja, kauppiaita, kunnostajia, oheisohjelmaa ja paljon muuta. Tapahtuma kokoaa Lahteen vuosittain noin 18 000 näyttelyvierasta.

Classic Motorshow ei ole suunnattu vain tietyn lajin klassikkoajoneuvojen harrastajille, vaan tapahtuma kokoaa kaikki alan harrastajat yhteiseen viikonloppuun.

Kuvat: RLO Events Oy / Riku Kaminen

Ennakkotietojen perusteella yksi urheiluautoteemaosaston kiistattomista tähdistä on Ferrari 250 GTE, joka oli tuotannossa vuosina 1959–1963 ja niitä valmistettiin sinä aikana 950 kappaletta. Ferrarin mittapuilla kyseessä oli tuolloin ennen kuulumaton suosio ja näistä ainakin pari löysi tiensä myös Suomeen.

Ennakkohuomiota kerää osakseen myös Finnish Jaguar Drivers Club Ry:n osastolle tuleva SS Jaguar 100, joita auton valmistaja SS Cars Ltd of Coventry teki vuosina 1936–1941 yhteensä 314 kappaletta.

Esillä on järjestäjän mukaan kaikkiaan yli 400 ajoneuvoa: autoja, moottoripyöriä, mopoja, raskastakalustoa, työkoneita, moottorikelkkoja, traktoreita ja kaikenlaista muuta moottorilla kulkevaa aina moottorivoimalla liikkumisen alkuajoista 90-luvun alkuun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ostohousut jalkaan ja euroja taskuun

Näytttelytapahtuman yhteydessä onnistuu myös oman autokaluston täydentäminen, sillä muun muassa seuraavat klassikkoautot tulevat myyntiin Classic Motorshown piha-alueelle:

Austin 16

Moottorissakin esitelty ja oheisessa kuvassa esiintyvä Austin 16 -malli on suunniteltu 1930 -luvun lopulla sen valmistus alkoi vuonna 1945. Suomeen näitä autoja tuotiin vuoteen 1949 mennessä 15 kappaletta. Myynnissä oleva yksilö on vuodelta 1948.

Tarjolla on myös Dodge Dart Custom V8 318, joka on ostettu uutena Chicagosta vuonna 1974 ja tuotu sittemmin muuttoautona Suomeen.

Uutta omistajaa etsii myös suomiauto Datsun-Nissan Sunny 1.3 GL 4D Sedan (B11) vuosimallia 1986. Ajokilometrejä on kertynyt toistaiseksi 111 000 ja autoa on säilytetty aina tallissa.

Ennakkotietojen mukaan kaupan ovat myös Chevrolet Corvette Corvette C3 vuodelta 1972 ja VW 1302LS niin ikään vuosimallia 1972.

Klassikot parkkiin veloituksetta

Eräs näyttelyn erityispiirre on myös messukeskuksen edustan pysäköintialue, johon pysäköivät ilmaiseksi 30-vuotiaat ja sitä vanhemmat ajoneuvot. Muillekin parkkitilaa toki on, mutta pysäköintipaikasta on varauduttava maksamaan.

Saapuessa kannattaa myös huomioida, että Classic Motorshown aikana on väkeä liikkeellä paljon ja liikenne ruuhkaantuu ajoittain. Pysäköinnin ennakkosuunnittelua varten kannattaa tutustua alueen sähköiseen karttaan etukäteen. Myös näyttelyohjelma on tarjolla etukäteen.

Lähde: Classic Motor Show Kuvat: RLO Events Oy / Riku Kaminen ja Moottorin arkisto / Antti Hentinen

Classic Motorshow

Pääsyliput: 19 e / päivä
Alle 12-vuotiaat pääsevät tapahtumaan veloituksetta aikuisen seurassa.

Lauantai 4.5.2019 Klo 9-17
Sunnuntai 5.5.2019 Klo 10-17

Lahden Urheilu- ja messukeskus
Salpausselänkatu 7
15110 Lahti

 www.classicmotorshow.fi

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat