19.8.2018

Citroën-pomo Meyer tulevasta: ”Haastamme edelleen muotosääntöjä”

Citroën-pomo Meyer tulevasta

Citroënin viime vuosien uudelleenkeksiminen sen kuin jatkuu. Luvassa on lisää mukavuutta, lisää omaleimaista tyyliä ja lisää malleja.

Vuonna 2014 Citroënin historiassa tapahtui verrattain paljon. DS-tuotevalikoima lohkaistiin omaksi merkikseen tavoittelemaan tyyliä ja luksusta. Samalla klassisen ranskalaismerkin kippariksi astui Linda Jackson, joka määritteli nopeasti reseptin Citroënin tuleville vuosille.

Suunnitelmassa on myös pysytty, joten merkin tulevien tuotteiden johtaja Richard Meyer myhäileekin tyytyväisenä Automotive Newsin haastattelussa. Merkkien erottaminen pakotti pohtimaan Citroënin roolia markkinoilla ja PSA-konsernissa, mutta uusi paikka on löytynyt omalaatuisen tyylin ja mukavuuspainotuksen myötä.

Citroën-pomo Meyer tulevasta

Nyt tavoitteena on 1,6 miljoonaa myytyä autoa vuonna 2020 – joskin myyntilukemien ohessa myös asiakastyytyväisyys on tärkeä mittari.
– Haluamme olla yksi kärkikolmikosta mitä tulee suositeltuihin merkkeihin, Meyer linjaa.
Asiakastyytyväisyyden suhteen aseina on asiakkuuden jokaisen vaiheen suunnittelu tuotteista palveluihin, huoltoihin ja käsikirjoituksen luominen erilaisiin tilanteisiin.

Citroën Berlingo

Asiakastyytyväisyys vaatii tietysti asiakkaiden tarpeiden täyttämistä, joten ranskalaisen tyylin pitäisi vedota nyt 92 eri maan myyntialueilla. Osittain kyse on perusmarkkinoinnista: vahva brändi ja yhtenäinen tuotevalikoima auttavat viemään viestiä eteenpäin. Toisaalta Meyer havainnollistaa, että asiakkaat odottavat erilaisia asioita: C3 Aircross on Kiinassa C4 Aircross, sillä muuten samanlaisen auton akseliväliä on venytetty paikallisten odotusten mukaisesti. Vastaavasti Brasiliassa ja sen naapurimaissa ollaan todella herkkiä auton äänille, joten ääni- ja värinäeristykseen täytyy kiinnittää huomiota jo auton kehitysvaiheessa.

Citroën C3 Aircross

Mainiosti menestynyt Citroën C3 on pinnan alla vanhemman polven auto kuin uudemmat CMP-pohjalevyn mallit. Meyer kuitenkin muistuttaa, että asiakkaita ei kiinnosta pohjalevy, vaan huomio on tyylissä ja muotoilussa, mukavuudessa ja verkottumisessa. CMP-pohjalevy tuo tullesaan kuitenkin mahdollisuuden hyödyntää erilaisia energiaratkaisuja, joten 2020 sen mukana nähdään seuraavan sukupolven sähkövoimalinja. Toisaalta kehitystyö jatkuu autonomisten tekniikoiden parissa, sopiihan sekin hyvin mukavuuspainotteisen auton linjaan.

Citroen C4 Cactus

Citroënin mallisto tulee koostumaan kahdeksasta erilaisesta silhuetista, eli korimallista. Meyerin mukaan tämä rajoittaa sitä, mihin kaikkialle ranskalaismerkki voi lähteä mukaan, mutta toisaalta määrä on tarpeeksi tärkeimpien segmenttien kattamiseksi. Tavoittena on lopulta saada asiakkaita myös kompaktien autojen B- ja C-segmenttien ulkopuolelta. Meyerin mukaan avain on kuitenkin tarjota näissä autosegmenteissä citroënmaisia ratkaisuja.

Citroën-pomo Meyer tulevasta

Tulevien tuotteiden suunnittelijana Meyer tähyää jo tulevaan. Nyt mallistossa nähtäviä muotoilu- ja tyyliseikkoja kehitetään edelleen, mutta esimerkiksi hiljattain uudelleenkeksittyä mukavuuspainotteisuutta ei voida missään tapauksessa heittää romukoppaan.

Citroën-pomo Meyer tulevasta
Citroën CXperience -konsepti vihjaili miltä merkin iso sedan, tai siis CX, voisi näyttää näinä aikoina.

– [10 vuoden päästä] luulen että Citroën edelleen haastaa sääntöjä, mitä tulee muotoiluun ja mukavuudessa olemme puolestaan mittapuu. Mallit eivät ole enää samoja. Voimalinjoissa nähdään erilaisia yhdistelmiä, sillä olemme kansainvälinen merkki, mutta uuden energian autoja ei oteta käyttöön samassa tahdissa [kaikkialla], Meyer linjaa.

https://youtube.com/watch?v=WvCuM3FNcWQ

Lähde: Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen, Citroën

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat