21.1.2016

Citroën DS3 virkistäytyy ja urheilullistuu

Citroën DS3 facelift

Kasvojenkohotuksen lisäksi luvassa myös DS3 Performance -pikkusportti.

Citroënin trendikkäämmän DS-malliston pikkuruinen, DS3, on saamassa uuden ilmeen faceliftin myötä.

Muotilehden artikkelilta näyttävä lehdistötiedote kuvailee maalaillen uutta lookkia, joka onnistuu ainakin tärkeimmässä: se virkistää DS3:n ulkonäköä, mutta säilyttää silti sukunäön. Keula on saanut uuden kulmikkaamman ilmeen, ja keulamaskia reunustaa nyt kromi, joka kurottaa kohti ajovaloja. Valmistajan tavoite oli saavuttaa entistä korumaisempi vaikutelma.

Korin ja katon väriyhdistelmien määrä on kasvanut 78:aan. Mikäli laskelmiin otetaan mukaan myös kojelaudan ja sisustan väritys sekä uudistuva vannevalikoima, nousee yhdistelmien määrä yli kolmen miljoonan. Kangaskattoisen DS3 Cabrion katon saa neljässä eri värissä ja kattomekanismin luvataan toimivan 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka.

Teknisesti DS3 uudistuu maltillisesti. Sisustassa uusi seitsämäntuumainen näyttö korvaa 20 erillista nappia ja tuo mukanaan niin MirrorLink- kuin CarPlay-älypuhelintoiminnot. Kaupunkiajossa toimiva hätäjarrutusavustin, peruutuskamera, parkkitutkat eteen ja taakse sekä käsivaihteiston mäkiavustin kruunaavat uudet ominaisuudet.

Moottorivalikoiman uutuus on kolmisylinterinen PureTech 130 -turbomoottori, joka tuottaa nimensä mukaisesti 130 hevosvoimaa (96 kW). Matalalta vääntävä (230 newtonmetriä alkaen 1 750 minuuttikierroksesta) moottori saa kaverikseen kuusivaihteisen käsivaihteiston.

Urheilullisempaa vaihtoehtoa kaipaavalle tulossa on myös DS 3 Performance -urheilumalli, jossa 1,6-litrainen THP-bensiinimoottori tuottaa 208 hevosvoimaa (155 kW). Voima kulkeutuu tiehen kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kautta, jossa on valmistajan mukaan tavallista tiheämmät välitykset paremman kiihtyvyyden nimissä. Lisää pitoa on haettu Torsen-tyyppisellä tasauspyörästön lukolla.

DS3 Performancessa myös alustaa on viritetty. Auton maavara on 15 millimetriä pienempi, samalla kun raideleveyttä on kasvatettu (26 millimetriä edessä, 14 millimetriä takana). Jarrut ovat saaneet nekin lisää puhtia, etujarrujen levyjen ollessa 323 millimetriset, Brembon vastatessa jarrusatuloista. Takalevyt ovat 249 millimetriset.

DS-merkin kehityspomon Eric Apoden mukaan tarkoitus ei kuitenkaan ole tehdä DS3 Performancesta suoranaista GTI-mallia, eikä DS-mallistoon aiota "missään nimessä" tuoda varsinaista urheiluautoa.

Lähde ja kuva: Citroën

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat