17.6.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën DS3 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënin rättikattoinen DS3 on muotovalio kesäauto, jota ei kannata jättää heitteille talven tullen. Hyvää: muotoilu, nopeasti avautuva kangaskatto. Huonoa: äänieristys (kangaskatto), hinta, ohjaustuntuma. Citroën DS3 Cabrion kangaskatto laskostuu sähköisesti katon takareunaan. Katto laskostuu mukavan nopeasti auringon tieltä – ja kuten koeajon aikana tuli koettua – yhtä ripeästi sadekuuron yllättäessä myös takaisin pään ylle. Katto avautuu ja sulkeutuu 16 sekunnissa. Katto voidaan avata ja sulkea myös auton liikkuessa, aina 120 kilometrin tuntinopeuteen saakka. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rengasäänet häiritsevät Moottoritiellä auton omien renkaiden äänet eivät häiritsevästi kanna sisälle matkustamoon, mutta ohitustilanteissa etenkin rekkojen rengasrallatus kuuluu sitäkin selvemmin. Koeajetulla 156 hevosvoiman tehoisella moottorilla DS3 liikkuu kerkeästi kaikkiin arkiajotarpeisiin. Ohjauksen suhteen jää toivomisen varaa, tuntuma on kuminauhamainen. Erottuva DS-mallisto Citroën on autonvalmistajana muokannut DS-malleistaan muotoilultaan erottuvia autoja, joiden on määrä kilpailla premium-merkkien kanssa tasapäin. Aseita tässä taistelussa ovat persoonallisen muotoilun lisäksi viimeistelyn taso. Sen suhteen koeajetulla varsin hintavalla ranskattarella ei ole hävettävää. Valmistajansa mukaan DS3 Cabrio on pienten perheautojen ainoa avattavalla kattorakenteella varustettu vaihtoehto, joka on rekisteröity kuljettajan lisäksi neljälle matkustajalle. Kangaskaton värivaihtoehdot ovat perinteinen musta, tummansininen tai DS Monogramme, jossa DS-sarjan logo on istutettu kahden harmaan värin yhdistelmänä kattokankaan kuvioinniksi. Ranskattaren kilpailijoita ovat Mini Cabrio ja Fiat 500C. Hyvät matkustustilat Sisätilat on suunniteltu fiksusti, sillä takana matkustavilla on enemmän jalkatilaa kuin ulkoapäin voisi kuvitella. Tavaroille on sitä vastoin niukat tilat, vaikka litroja on peräti 265. Litrat ovat vaikeasti tavoitettavissa, sillä tavaratila on erittäin matala. Lastaus on konstikasta, sillä saranoilla pystysuunnassa avautuva takaluukku paljastaa kapean lastausaukon. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Citroën DS3 Cabrio Hinta alkaen 29 334 € Koeajetun auton hinta varusteineen 30 479 € Ajoneuvovero 119 €/ v Moottori 1 598 cm³, bensinimoottori, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 6000 r/min Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Vääntö 240 Nm (1400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,4 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 8,0 (kaup.) / 4,8 (maant.) / NEDC-kulutus 5,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 137 g/km Mitat pituus 3948 mm, leveys 115 mm, korkeus 1458 mm, akseliväli 2452 mm Tavaratila: 245 l Omamassa: 1231 kg Matkanjatkamispalvelu 10 vuotta / huollosta huoltoon Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku