14.1.2014

Koeajo: Citroën C4 Grand Picasso

Uusi C4 Grand Picasso herättää tunteita. Kuka autosta pitää, saa vastineeksi särmää ja persoonallisuutta. Hyvää: Polttoainetalous, muotoilu. Huonoa: Istuinkorkeus (reisituen puute) takana, etuistuimet.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uudistunut C4 Grand Picasso tarjoaa tekniikkaa, näyttävää muotoilua ja herättää tunteita

Koeajo Münchenistä Saksan koillisnurkkaukseen Berchtesgadeniin käy läpi jylhien maisemien. Uudet Citroën C4 Picasso ja Grand Picasso ovat särmikkäitä tuttavuuksia.

Uutuudet tarjoavat uusine ja uudelleen viritettyine moottoreineen huippuluokan polttoainetaloutta, hyvää suorituskykyä ja muokatun pohjarakenteen ansiosta kasvaneita tiloja. Rohkeaa muotoilua ja yksilöllisiä ratkaisuja joko rakastaa tai vihaa.

Haastava kosketusnäyttö

Auto haastaa ajajansa heti ratin taakse istuttaessa. Erilaiset kytkimet on korvattu kosketusnäytöllä, jonka kautta ohjataan kaikkea ilmastoinnista navigaattoriin ja soittimiin. CD-soitin on nykyisin lisävaruste. Se on korvattu usb- ja aux-liittimin.

Monitoiminäyttö on muotivirtauksia seuraavalle autoilijalle selkeä, mutta tiettyjen perusasioiden kohdalla ratkaisu varmasti jakaa mielipiteet. Esimerkiksi sisälämpötilan säätö vie perinteistä kytkintapaa enemmän aikaa.

Makuasioista ei kannata kiistellä, eikä kojelaudan keskelle sijoitettua mittaristoakaan pidä tuomita. Isoon HD-näyttöön on valittavissa useita esitystapoja. Kaikkia yhdistää runsas informaation määrä, mikä ainakin aluksi vie hetkittäin katseen ja huomion pois liikenteestä.

Toisaalta upea nelivärinäyttö on visuaalisine tehosteineen huikea. Ratkaisuun sopeutuu, jos haluaa.

Kaikissa näytöissä ovat nähtävillä muun muassa nopeus, lämpötila ja polttoainemittari. Lisäksi ajaja voi valita navigoinnin, mediatiedot tai jopa valokuvia näytölle. Näytöllä voidaan esimerkiksi seurata edellä ajavien ajoneuvojen nopeuksia ja etäisyyksiä.

Matkustamossa reilusti tilaa

PSA-konsernin EMP2-pohjarakennetta venyttämällä on akseliväliä saatu 11 senttiä lisää. Silti auton kokonaispituus on ennallaan. Kun lisäksi etuylitystä on pienennetty, on sisä- ja tavaratiloihin saatu lisää väljyyttä.

Auto on nyt seitsenpaikkainen. Toisaalta Grand Picassosta löytyy yhä myös viisipaikkainen versio Picasso. Se erottuu ulkoisesti seitsenpaikkaisesta muun muassa erilaisen kattolinjan ja takasivulasien ansiosta.

Kattolinjan kolmen sentin madallus on tehnyt Grand Picassosta yhä farmariautomaisemman. Tämän lisäksi moottoria ja lattiaa on laskettu, joten auton painopiste on huomattavasti aiempaa alempana. Se tuntuu ajettavuudessa.

Uusi sähköinen ohjaustehostin vaikuttaa luontevalta. On makuasia, kokeeko melko runsaan tehostuksen joissain ajotilanteissa jopa liialliseksi.

Ainakaan mutkateillä ei tule vastaan häiritseviä ongelmia. Erityistä plussaa auto saa pienestä kääntösäteestä. Kohtalaisen tehokas moottori vetää hyvin, joskin aivan alakierroksilla vääntö jää hivenen ohueksi.

Pitkähköt välitykset lisäävät vaihtamisen tarvetta. Automaatilla ajettaessa käy ilmi, että kuutosvaihde tulee mukaan vasta, kun nopeus on 70–80 kilometriä tunnissa.

Alhaisen painopisteen ja väkevän jousituksen ansiosta auto kallistelee hyvin vähän. Terävissä asvaltin saumoissa tulee tukevuuden kääntöpuoli esiin. Kokonaisuudessa on pieni aavistus pintakovuutta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helposti kasvatettavaa tavaratilaa

Tavaratilaa on kolmas istuinrivi kumottuna 645 litraa. Etumatkustajan istuin kaadettuna yhtenäistä tilaa on pisimmillään 2,75 metriä.

Istuinten kaataminen on vaivatonta ja lattiapinnasta tulee kohtalaisen tasainen. Tavaratila on muodoltaan melko suorakulmainen, mutta pyöräkotelot kaventavat jonkin verran lastausaukkoa.

Kookas ja kaareva tavaratilan kansi avautuu kalleimmissa varusteversioissa sähköisesti. Sähköluukun avautumiskulmaa voi rajoittaa, jos ongelmana on esimerkiksi matala autotalli. Täysin avattunakin kannen kulmat jäävät tosin melko alas ja niihin saattaa iskeä päänsä.

Varustevaihtoehtoja Picassossa on neljä, Attraction, Confort, Intensive ja Exclusive. Tasokkaasta varustelusta esiin nousevat aktiivisen turvallisuuden apuvälineet, kuten katveavustin, etuosan antureita hyödyntävät aktiivinen vakionopeudensäädin ja etäisyyden näyttö sekä törmäysvaroitin. Nämä tosin kuuluvat vakiovarusteluun vain Exclusive-tasolla.

Moottorivaihtoehtoja ovat VTi 120 ja ahdettu THP 156. Dieselpuolen HDi 92- ja 115-moottoreiden ohella tarjolla on nyt ajettu kaksilitrainen BlueHDi 150.

Kuusiportaisen vaihteiston sijaan auton voi dieseleihin valita myös joko automaattivaihteistolla tai kuusiportaisella automatisoidulla ETG6-vaihteistolla.

Teksti ja kuvat: Jari Kohonen

Citroën C4 Grand Picasso BlueHDi 150 autom.

Hinta alkaen

40 800 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

102 €

Ajoneuvovero

462 €/ v

Moottori

1 997 cm3, dieselrivimoottori, turboahdin, 4 sylinteriä, 6v.-automaattivaihteisto, etuveto

Teho

110 kW (150 hv), 4000 r/min

Vääntö

370 Nm (2000 r/min)

Vääntö

370 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,2 s

Huippunopeus

207 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,4 (kaup.) / 4,2 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

120 g/km

Mitat

pituus 4600 mm, leveys 1826 mm, korkeus 1644 mm, akseliväli 2840 mm
Tavaratila: 645 l
Omamassa: 1710 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat