1.8.2014 Ajoneuvot Koeajo: Citroën C4 Cactus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C4 Cactus erottuu automassasta edukseen. Hyvää: muotoilu, koeajettu moottori. Huonoa: pehmeät istuimet, lasikaton (lisä)hinta. Amsterdamin ympäristössä koeajettu Citroën C4 Cactus omaa valtteja,joista vahvimpia ovat särmikäs muotoilu sekä kekseliäät ja ennakkoluulottomat ratkaisut. Mallinimellä on perusteensa. Kaktus suojelee itseään piikeillä kuten pehmeät Airbump-kylkityynyn nystyt kolhuilta. Tyynyt tuovat ulkonäköön ilmettä, mutta niillä on myös tehtävä. Tyynyt estävät parkkihallien riesan eli kylkikolhut. Tyynyjen polyuretaani-pohjaisen materiaalin pitäisi kestää säänvaihteluita. Materiaalia on koeteltu –30 celsiusasteen kylmyydestä +85 celsiusasteen kuumuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi moottori tammikuussa Koeajetun Citroën C4 Cactuksen keulilla on uusi PureTech 110 -bensiinimoottori, joka liikauttaa ranskalaista rapsakasti. Sitkeys riittää arkiajoon, kiihtyvyys ja voimat jopa urheilulliseen ajoon. Moottoritiellä ja matka-ajossa jää haikailemaan kuudetta vaihdetta. Ikävä kyllä koeajettu uutuusmoottori saadaan Suomeen vasta ensi vuonna. Syyskuussa Suomeen Koeajettavissa ei ollut syyskuussa tarjolle tulevaa VTi 82 -bensiinimoottoria (60 kW, 92 hv), josta voi odottaa suosittua. Pienempi voimanlähde riittänee oivasti ajotarpeisiin, viehän sama moottori ongelmitta Cactusta painavampaa Peugeot 308:aa. Tämän moottorin perustiedot ovat oheisessa tekniikka-osiossa. Lyhyen koeajon perusteella e-HDi-dieselmoottorilla (68 kW, 92 hv) ja automatisoidulla ETG-vaihteistolla äänimaailma on miellyttävämpi kuin PureTech-bensiinimoottorilla. Erottuvia ratkaisuja Etumatkustajan turvatyynyn sijoittaminen matkustajan pään ylle kattorakenteisiin tuo lisätilaa etumatkustajan jaloille ja työntää kojelaudan kauemmaksi luoden väljyyttä. Seitsentuumainen kosketusnäyttö on lipattomana altis häikäisylle. Toimintojen keskittäminen näytölle voi tehdä autoilusta hieman konstikasta, sillä esimerkiksi ilmastoinnin säätämistä harkitseva joutuu päättämään vaihtaako navigaattorin näkymän muuksi tästä syystä vai varmistaako ajosuunnan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Leveillekin takamuksille Etuistuimet ovat luvatun leveät, mutta istuinosan sivuttaistuki on olematon ja istuin ainakin kangasverhoiltuna liiankin pehmeä. Takana istutaan matalalla, joten aikuisella polvet nousevat koukkuun. Etuistuinten alla on jalkaterillä kapeahkot oltavat. Onneksi keskikotelo on matala. Ryhdikkäästi istuvan päälaki lähes tapaa kattoon. Takaovi aukeaa laajalle, mutta autoon ja autosta käyntiä hankaloittaa varsin kapea kulkuaukko. Takaluukku nousee esimerkillisen ylös, joten lastaaja ei kolhi päätään luukun reunaan. Tuulilasi puhdistuu tehokkaasti, sillä pesinten suuttimet sijaitsevat tulilasinpyyhkimissä. Tuloksekas laihis Uutuus painaa bensiiniversiona alta tuhat kiloa. Malli on keventynyt C4:ään verrattuna peräti 200 kiloa. Painonpudotuksen taustalla on aluminin ja suurlujuusterästen käyttö. Vain takareunastaan salvalla avautuvat takasivulasit ovat tuoneet hyvää 11 kilon verran. Panoraamakatto vähentää auton painoa kuuden kilon verran, mutta lasikatto on lähes 900 euron hintainen lisävaruste. Neljä varustetasoa Suomeen rantautuvan Citroën C4 Cactus -malliston hinnat ovat välillä 17 993–24 705 euroa. PureTech 110 -moottori tulee tarjolle tammikuussa, tällä voimanlähteellä varustetun auton hinta ei ole vielä tiedossa. Varustetasoja on neljä, joista edullisin on varsin karsittu. Tällä tasolla esimerkiksi kuljettajan istuimessa ei ole korkeussäätöä. Peruustukamera ja pysäköintitutka taakse maksavat lisävarusteina ainakin 700 euroa. Ajomukavuuden ja lompakon kannalta on mieluista, että vakionopeudensäädin on vakiovarusteena edullisimmalta Live-varustetasolta lähtien. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Citroën C4 Cactus VTi 82 Hinta alkaen 17 993 € Ajoneuvovero 91 €/ v Moottori 1 199 cm³, bensiinimoottori (VTi 82), 3 sylinteriä, 5-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 60 kW (82 hv), 5750 r/min Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Vääntö 118 Nm (2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 12,9 s Huippunopeus 167 km/h Kulutus l/ 100 km 5,6 (kaup.) / 4,0 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 107 g/km Mitat pituus 4157 mm, leveys 1729 mm, korkeus 1480 mm, akseliväli 2595 mm Tavaratila: 348 l Omamassa: 965 kg Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku