12.1.2018 Ajoneuvot Cadillac Escala: Suurten johtajien konseptivaunu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Johtajaluksuksesta tunnettu Cadillac visioi tulevaisuuden pomovaunua, jonka konsepti kulkee nimellä Escala. Edustusautomarkkinoilla on segmentin usein suolaisesta hinnoittelusta huolimatta kova kilpailu. Vaikka kärjessä ovat "ne kolme saksalaista", ollaan autoluokkaan herätty toki muuallakin, myös Yhdysvalloissa. Ensi vuonna markkinoille on tulossa tähän luokkaan hyvin sopiva, jo limusiinitasoinen Cadillac CT8, mutta merkki haluaa jo antaa välähdyksen pidemmälle tulevaisuuteen. Escala. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmiin tuntuinen konseptiauto Cadillac tunnetaan jättikonserni General Motorsin premium-kärkenä, ja sillä on esimerkiksi ollut kunnia rakentaa Yhdysvaltain presidentille virka-auto. Merkiltä valmistuu usein näyttäviä, futuristisia konseptimalleja. Escala ei ainakaan näyttävyydessä tee poikkeusta, mutta futuristisuudessa kuitenkin ehkä, sillä malli on aika lailla valmiin tuntuinen. Suurimmaksi osaksi Escalan tarkoitus on toimia lähettiläänä Cadillacin seuraavassa mallistouudistuksessa nähtävästä muotokielestä, ehkä enimmäkseen sedanien puolella. Siinä näyttäisi olevan paljon aivan uusia oivalluksia, kuten esimerkiksi loivemmin laskeutuva, esimerkiksi Mercedeksen CLS-sarjan tyylinen kattolinja ja takaikkuna, kapeat ajovalot, jotka jatkavat linjaansa etusäleikköön, suuret huomiovalot sekä näyttävän suuret takavalot, jotka ovat ensi kertaa osana Cadillacin yhtä suurta tavaramerkkiä; pitkää, vahvaa, aivan keulasta perään ulottuvaa kylkipokkausta. Escalasta löytyy sieltä myös niitä Cadillacin tuttuja, hyväksi havaittuja elementtejä, jotka kuuluvat osaksi Art and Science -muotoilukieltä. Mainittakoon vielä perä, joka on ilmanohjaimesta takadiffuusoriin hyvin tutun näköinen. Kromia voi löytää amerikkalaisen ihanteen mukaisesti korista paljon; jopa aikaisempaakin enemmän. Muotojen alla lisää tuttua Näyttävien muotojen alla piileskelee nykyisestä isosta Cadillacista, CT6:sta tuttu, niin kutsuttu Omega-perusrakenne. Rakenteessa vaikuttaa olevan reilusti joustovaraa, sillä Escala on joka suuntaan vielä CT6:takin suurempi auto. Auton nimi, joka tosin on häiritsevän lähellä merkin SUV-autoa Escaladea, on espanjaa ja tarkoittaa mittakaavaa, kokoluokkaa, tai asteikkoa. Nimi alkaa avautua viimeistään kun katsoo auton mittoja: pituutta on 5,33 metriä ja akseliväliäkin 3,23 metriä. Amerikkalaiset eivät ole koskaan olleet kovasti ahdinten perään, mutta mäntien pitää tietysti olla V-asennossa. Escalan pitkänhuiskean konepellin alta löytyy Cadillacin uunituore 4,2-litrainen V8, tällä kertaa kuitenkin kahdella turbolla vahvistettuna. Tämä moottori antaa viitisensataa hevosvoimaa. Vanteissakaan ei ole alumiinia säästelty ja niiden koko on 22 tuumaa. Materiaaleja kuin sisustusliikkeessä Cadillac esittelee konseptin Rolls-Royce-tyyliin liikesuihkarin vieressä otetuilla kuvilla. Liikesuihkukonelinja on myöskin auton mahtavassa, suorastaan kirkkaana hohtavassa sisustassa. Materiaalien kirjo on laaja, verhoiluista löytyy nahan, harjatun alumiinin ja pähkinäpuun lisäksi hieman yllättäen myös kudottua villakangasta, josta osa istuimista sekä ovien ja kojelaudan verhoiluista koostuu. Ja vaikka led-näyttöjä ei lasketa verhoiluksi, Escalassa niitä kuitenkin riittää: kojelaudassa näyttöjä on miltei koko leveydeltä ja takamatkustajien omat ruudut tulevat ulos etuistuinten selkänojista. Käytännöllisyyttäkin on mietitty. Tavaroiden lastaamista suuresta takaluukusta on helpotettu siten, että lattia nousee tarvittaessa sähköllä poistaen kynnyksen kokonaan. Myös lasia on paljon, siitä pitävät huolen ainakin suuri lasikatto sekä turhana poistettu B-pilari. Tämä yhdistettynä valkeisiin materiaaleihin tekee sisustasta erittäin valoisan. Linjat ovat Cadillac-tyylisesti selkeän puhtaat, ja tekonahka terästettynä villakankaalla on itse asiassa mukavaa vaihtelua perinteiseen luksusauton sisustaan, joka on pumpattu ääriään myöten täyteen puuta ja nahkaa. Ottamatta huomioon sitä, että ensi vuonna markkinoille on tulossa CT8-limo, sanoo Cadillacin toimitusjohtaja Johan de Nysschen, että jossain muodossa Escala on tulossa tuotantoon. Raamit menestymiseen ovat ainakin kunnossa. Teksti: Benjamin Helander Kuvat: Cadillac, Benjamin Helander Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?