3.5.2016

Bunker Custom Motorcyclesin XSR700 – Uusin Yamaha Yard Built

Yamaha XSR700

Yamaha Yard Built -sarjan uusin malli on turkkilaisen Bunker Custom Motorcyclesin rakentama Tracker-tyyppinen XSR700.

Erilaisia tyylisuuntia edustavan Yamaha Yard Built -malliston uusin luomus on istanbulilaisen veljesparin Can ja Mert Uzerin, eli Bunker Motorcyclesin käsialaa. Kaksikko herätti Yamaha Motor Europen kiinnostuksen vuosimallin 1982 Yamaha SR500:sta rakentamallaan persoonallisella luomuksella. Perinteisen tyylikästä ja osaavaa käsityötä hohkannut Yamaha-custompyörä oli ennen muuta tehty ajettavaksi, ei vain näytettäväksi. Yard Built -yhteistyön merkeissä veljespari on nyt rakentanut Bunker Customin näkemyksen Yamaha XSR700-katupyörästä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rouhea Tracker dyyneille ja vuoristoon

Tuloksena on omaperäisen rouhea, Tracker-tyylinen moottoripyörä. Se soveltuu yhtä hyvin merenrannan hiekkadyyneille kuin soraisille vuoristoteille. Can ja Mert Uzer säilyttivät XSR700:n ketterän perusolemuksen ja loivat sen ympärille oman näkemyksensä. Lopputulos tuo täysin uusia piirteitä XSR700:n olemukseen.

Yamaha XSR700

- Päädyimme Tracker-tyyliin, koska halusimme erityisesti korostaa ajamisen vapautta, toteavat Can ja Mert Uzer. Heidän mielestään Yamahan kaksisylinterisen moottorin luonne ja käytös sekä pyörän olemus ovat oiva lähtökohta, kun haluaa luoda jotain olemukseltaan keveää, ketterää ja tehokasta.

Muovi vaihtui käsityönä muokattuun alumiiniin

Bunker Customs aloitti Yamaha Sport Heritage -mallistoon kuuluvan XSR700:n muokkaamisen korottamalla istuinkorkeutta ja raivaamalla kuljettajalle enemmän liikkumatilaa erityisesti eteenpäin. Lisäksi he halusivat enemmän maavaraa. Niinpä pakoputki muokattiin uuteen uskoon ja eteen vaihdettiin paremmin maastoajoon sopiva isompi 19-tuumainen etupyörä.

Yamaha XSR700

Tunnusomainen Bunker-ilme saatiin aikaan vaihtamalla muoviset muoviset polttoainetankin päälliset, sivukopat, jäähdyttimen kehykset, satulan pohjalevy sekä etu- ja takalokasuojat kahden millin alumiinipellistä käsityönä muotoiltuihin osiin. Lisäksi muotoja korostaa alumiinista CNC-koneistettu, hiekkapuhallettu ja kiillotettu bensatankin päällisten kiinnityskisko. Ajoasennon muutosten myötä ohjaustangoksi vaihdettiin korkeampi Renthal-ohjaustanko. Satulakorkeutta lisättiin nostopaloilla, jotka voidaan kiinnittää XSR700:n runkoon ilman muita muutoksia. Tyylikäs mokkanahkainen satula sopii paikalleen ilman lukituksen muutoksia.

Osia muista Yamaha-malleista

Jotta jousitus vastaa paremmin osin karunkin ajoympäristön vaatimuksia, on alkuperäinen etuhaarukka korvattu MT-09 Tracerin USD-teleskooppihaarukalla. Lisäksi alle on vaihdettu offroadmaiset, Super Ténéré -pinnavanteet ja Goldentyre GT201 -renkaat, eteen 19- ja taakse 17-tuumainen.

Yamaha XSR700

Uudenmallisen pakoputkiston ja äänenvaimentimen ansiosta maavara on täydet 20 senttiä alkuperäisen 14 sijaan. Ruostumattomasta teräsputkesta käsityönä tehdyn pakoputkiston jatkeena on Akrapovic-äänenvaimennin. Viimeistelyyn Bunker Customs on käyttänyt runsaasti myös alkuperäisiä Yamaha-tarvikeosia. Näitä ovat mm. billetalumiinista tehdyt kytkin- ja jarrukahvat, jalkatapit ja sivutuen korotuspala. Kokonaisuuden pelkistetyn tyylikkään graafisen värimaailman juuret juontavat 1980-luvulle.

Lähde ja kuvat: Yamaha Motor Europe

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat