Range Rover SV Coupé

Ajoneuvot Autonäyttely Geneve 2018 Uutinen 24.1.2018

Brittiläistä vilauttelua: ensikuva Range Rover SV Coupésta vihjaa paluusta juurille

Kolmiovinen, käsintehty ja oletettavasti kallis. Ainekset Range Roverin lippulaivamallille houkuttelevat.

Pisteet Range Roverille: brittimaasturin lippulaivamallia kutsutaan coupéksi, mutta siitä huolimatta autossa ei ole takaovia. Saksalaiset voisivat ottaa tästä oppia. Kyseinen auto kantaa nimeä Range Rover SV Coupé, ja virallisesti se paljastetaan 6. maaliskuuta Geneven autonäyttelyssä.

Odotusta helpottaakseen valmistaja on kuitenkin julkaissut kuvan auton epäilemättä huippuylellisestä sisustasta. Teaserimäisessä lintuperspektiivissä auton kojelauta mukailee juuri kasvojenkohotuksen saanutta täysikokoista Range Roveria. Hieno yksityiskohta, etenkin tästä kuvakulmasta katsottuna, on läpi ohjaamon jatkuvan keskikonsolin jalopuulista.

Vaikka korirakenne suosii etuistumilla matkustamista, näyttää kahdella takaistuimellakin olevan tilaa varsin reilusti. Takaistuinten häivyttäminen tummaa nahkaa käyttämällä on mielenkiintoinen ja hauskalta näyttävä temppu. Miksiköhän tätä ei ole tehty aiemmin?

Paluu juurille – tavallaan

Coupéksi Range Rovereista suurinta ei ole koskaan aiemmin nimitetty, mutta termiin liittyvä kaksiovisuus – tai tietysti kolmiovisuus, kun takaluukku huomioidaan – on ollut mallistossa läsnä hyvin pitkän ajan. Katukelpoisten maastoautojen kantaisä esiteltiin vuonna 1970 kolmiovisena, ja yksilöllistä kulkua takaistuimille sai odottaa vuoteen 1981. Sen jälkeenkin kolmiovinen Range Rover Classic säilyi tuotannossa yhdeksänkymmentäluvulle asti. Tällöin kyse oli toki vain kolmiovisesta Range Roverista, coupé-termiä ei kaksikymmentävuotta sitten kukaan olisi rohjennut maastoautoon liittää.

Käsityön tulos

Genevessä paljastuu, onko Special Vehicle Operationsin valmistama Range Rover SV Coupé viistommalla kattolinjalla varustettu painos esikuvastaan, vai kenties muutenkin oman näköisensä lippulaiva. Autosta kiinnostuneiden kannattaa kuitenkin kurotella lompakoihin jo nyt, sillä käsintehdyn erikoismallin valmistusmäärä on rajattu 999 autoon.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuva: Land Rover

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Land Rover

Kaikki koeajot

Uusimmat