Ajoneuvot | Uutinen | 28.5.2016

BMW:n polttokennoauto valmiina 2020 – yhteistyötä Toyotan kanssa

Uuden mallin tekniikka perustuu BMW:n ja Toyotan yhteistyöhön, mutta mukana on myös baijerilaisten omaa osaamista.

Jaa artikkeli

BMW:n ja Toyotan yhteistyö polttokennoautoissa alkaa tuottamaan konkreettisia hedelmiä. Moottori vieraili toukokuun lopulla baijerilaisten tutkimuskeskuksessa Münchenissä, missä saimme viime käden tietoa tulevista, entistä vihreämmistä bemareista.

Japanilais-saksalainen yhteistyö alkoi polttokennotekniikan osalta vuonna 2013, ja Toyota on jo esitellyt oman painoksensa Mirain tuotantoversion. BMW puolestaan valotti viime vuonna saasteetonta tulevaisuuttaan i8– ja 5 GT -pohjaisilla polttokennoautojen prototyypeillään.

Polttokennoteknologian tutkimusauton linjat paljastavat i8:n muodot.

Polttokennoteknologian tutkimusauton linjat paljastavat i8:n muodot.

Ei Mirain kopio

Polttokennoauton sarjatuotantomalli on BMW:n edustajien mukaan valmis neljän vuoden päästä. Auto perustuu toisen sukupolven polttokennotekniikkaan. Samaan siirtyy myös Toyota oman aikataulunsa puitteissa – merkit käyttävät yhteisten osien lisäksi runsaasti omiakin komponenttejaan.

Tuleva polttokenno-BMW eroaa muutenkin japanilaisesta ”sisarestaan”. Esittämäämme tahallisen provosoivaan kysymykseen siitä, onko kyseessä Toyota Mirai varustettuna bemarin logoilla, saimme luonnollisesti vastaukseksi jyrkän ein. Kyseessä on siis puhtaasti BMW.

BMW_polttokenno_4

Sitä, perustuuko uusi polttokennoauto johonkin olemassa olevaan BMW:n malliin vai tuleeko siitä kokonaan uusi konstruktio, ei vielä suostuttu paljastamaan. Rivien välistä ymmärtämällä ja maailmalla liikkuvia tietoja suodattamalla voi kuitenkin olettaa, että kyseessä on isomman luokan sedan-korinen auto – ja todennäköisesti takavetoinen.

Kolme sarjaa bemareita

BMW:n mukaan polttokennotekniikka, joka tuottaa vedystä ja hapesta sähköä ja tuottaa päästöinä pelkkää vesihöyryä, sopii tilaa vievänä muutenkin paremmin suurempaan autoon. Merkin pienemmissä sähköautoissa, kuten i3:ssa, käytetään sen sijaan akkuteknologiaa. BMW:n i-sarja, joka nyt kattaa i3:n lisäksi i8-urheiluauton, tulee laajenemaan usealla eri mallilla.

Halkileikkaus paljastaa polttokennon sisukset. Vanhaa kunnon moottoriromantiikkaa sieltä ei löydy.

Halkileikkaus paljastaa polttokennon sisukset. Vanhaa kunnon moottoriromantiikkaa sieltä ei löydy.

Myös perinteisellä polttomoottoriautolla on vankka sijansa: BMW aikoo tarjota sitä asiakkaille ”koko tämän vuosisadan ajan”. Myönnytyksiä uudelle ajalle on tässäkin luvassa – esimerkiksi suorituskykyisten M-mallien yhdistäminen ladattavaan hybriditekniikkaan on hyvinkin mahdollista. Tällöin ei kuitenkaan haeta kulutussäästöä, vaan puhdasta voimaa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW