Ajoneuvot | Koeajo | 14.1.2016

BMW X5 xDrive40e – Ympäristön vai omatunnon tähden?

Ladattava hybridi ei ole oikotie onneen. Hyvää: melutaso, sisätilat, voimalinjan sulavuus. Huonoa: kulutus, toimintamatka sähköllä, ohjaus.

Jaa artikkeli

Baijerissa taisi tulla kiire. BMW on aiemmin esitellyt osaamistaan ladattavien hybridien parissa fantastisella i8-urheiluautolla. Nyt vihdoin ladattavaa hybriditekniikkaa tarjotaan ensimmäistä kertaa perinteisen henkilöauton korissa. Valitettavasti hybridimaasturia on vaikea suositella.

BMW X5 xDrive40e tuntuu autolta, johon ei ole panostettu täysimittaisesti. Raakile se ei sentään ole, kiitos sulavatoimisen voimalinjan. Sähkömoottori on asennettu polttomoottorin ja ZF:n kahdeksanvaihteisen automaatin väliin. Kuljettaja ei huomaa auton vaihtaessa sähkövoimalta polttomoottorille.

BMW_X5_xDrive40e_2015_LA-1

Bensiini maistuu

Ongelma on taloudellisuudessa. Pidemmällä moottoritieajolla kulutus nousee yhdeksään litraan sadalla kilometrillä – talvirajoituksilla. Silloin auto tuottaa luvatun 77 gramman sijaan yli 200 grammaa hiilidioksidia kilometrillä. Onneksi verottajaa kiinnostaa vain luvattu lukema, joten lähtöhinta jää 86 212 euroon.

Pitkän matkan ekoajokiksi suuresta katumaasturista ei siis ole. Kaupungissa tilanne paranee, ja tehokkaalla akunkäytöllä kulutuslukemat pysyvät helposti kuuden litran tuntumassa. Kiitos 313 hevosvoiman yhteistehon auto etenee vaivatta, ja kykenee tarvittaessa kiihtymään sataan kilometriin tunnissa 6,8 sekunnissa.

Syy heikkoon taloudellisuuteen piilee bensiinimoottorissa. Kaksilitrainen nelisylinterinen on suuressa ja painavassa autossa kaukana mukavuusalueeltaan. Kaikki toimii hyvin niin kauan kuin akussa riittää virtaa, mutta 9 kilowattituntia loppuu nopeasti kesken.

EU-testisykli lupaa X5:lle 31 kilometriä täyssähköajoa. Käytännössä akulla edetään parikymmentä kilometriä. Myös hybridiajossa akku hupenee nopeasti. Onneksi laturi kulkee vaivatta mukana tavaratilaan tehdyn luukun alla.

BMW_X5_xDrive40e_2015_LA-9

Miksei dieselhybridiä?

BMW kertoo X5:n hybridijärjestelmän hyödyntävän navigaattorin karttatietoa samalla tapaa, kuin Moottorissa 12/2015 koeajettu Audi Q7 e-tron. Suuremman 17,3 kilowattitunnin akun ja taloudellisen dieselmoottorin ansiosta Audi saa hybridijärjestelmästä huomattavasti enemmän irti.

BMW perustelee bensiinimoottoria kokonaistaloudellisuudella. Arkipäivän lyhyillä ajomatkoilla valitun hybridijärjestelmän väitetään olevan dieselmoottorista talouBMW_X5_xDrive40e_2015_LA-6dellisempi.

Päätökseen lienee vaikuttanut myös Yhdysvaltojen markkinoiden perinteisen nihkeä suhtautuminen dieseleihin – loppuvuoden dieselkohun myötä BMW:n ratkaisuun olisi varmasti päätynyt myös Audi, jos tilanteeseen olisi ehditty reagoida.

Eurooppalaisesta näkökulmasta bensiinihybridi jää pahasti BMW:n dieseltarjonnan jalkoihin. Pehmeäkäyntisten kuusisylinteristen dieseleiden äänimaailma ja ylellinen voimantunne yhdistyy taloudellisuuteen, josta xDrive40e voi vain haaveilla.

Muilta ominaisuuksiltaan auto on tuttu BMW X5. Ohjaamo on viihtyisä, kiitos runsaiden istuinsäätöjen, laadukkaiden materiaalien ja hyvän ergonomian. Matka-ajossa miellyttää erittäin hiljainen melutaso. Valitettavasti kitkarengastus heikentää entisestään BMW:n kuollutta ohjaustuntumaa, joten suoraan ajaminen on rasittavaa.

Hybridin ainoa pelastus on Suomen autoverotus. Matalien virallisten päästöjen vuoksi veroprosentti jää alhaiseksi, joten ostohinta on 6 000 euroa edullisinta kuutosdieseliä halvempi. Myös lisävarusteet ovat dieseleitä edullisemmat.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

Valmistajalta: BMW