Ajoneuvot Koeajo 1.6.2014

Koeajo: BMW X5

BMW:n iso kaupunkimaasturi kulkee hienosti myös malliston pienimmällä dieselmoottorilla. Hyvää: laatu, viimeistely, ajo-ominaisuudet, äänieristys. Huonoa: lisävarusteilla hinta kipuaa korkeaksi.

Lähimuistissani on vielä kirkkaana koeajamani BMW X5 M50d, jonka keulilla oli mallistokatraan tehokkain dieselmoottori. M-versio tarjosi ronskia voimaa ja suorituskykyä. Vain kaksilitraisella dieselmoottorilla varustettu x-drive25d on vahvasti alakynnessä ennakkoasenteissani

Mukava yllätys

Jo koeajon alkumetreiltä pieni nelisylinterinen tuplaturbo yllättää positiivisesti. Voimaa ja suorituskykyä on riittävästi jopa täydellä kuormalla.

Huipputehoa common-rail suoraruiskutusdieselistä on puristettu tehoa kunnioitettavat 160 kW (218 hv) ja vääntöäkin on muhkeat 450 newtonmetriä. Kiihtyvyys nollasta sataan sujuu 8,2 sekunnissa.

Moottorin jatkeena on hienosti toimiva kahdeksanpykäläinen automaattivaihteisto. Ohituskiihtyvyys on hyvää tasoa. Vaihteisto reagoi viiveittä kaasun painallukseen. Huippunopeuttakin 25d kehrää 220 kilometriä tunnissa, joten Suomen olosuhteisiin vauhtivarat riittävät.

Taloudellinen moottori

Moottori osoittautui varsin taloudelliseksi. Hiilidioksidipäästöt ovat 154 grammaa kilometrillä.  Luvattu keskikulutus on 5,8 l /100 km. Koeajon keskikulutus oli kuitenkin lähempänä 8,5 litraa.

Sekin on hyvä lukema isolle nelivetoiselle katumaasturille sillä koeajosta suurin osa ajettiin taajama- ja ruuhkaliikenteessä. Maantiellä kulutus pysyy kuuden litran tuntumassa.

Bemari on katumaastureiden kärkikastia. Äänieristys, laatu ja viimeistely vakuuttavat. Varustelua voi kartuttaa niin paljon kun lompakko antaa myöten.

BMW valmistaa X5 mallia myös takavetoisena sDrive-mallina, mutta sitä ei tuoda Suomeen.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat