Ajoneuvot Koeajo Vuoden Auto Suomessa 2015 3.10.2014
Koeajo: BMW X4
Kaupunkimaasturilaivue sai uuden vahvistuksen. Hyvää: ajo-ominaisuudet, laatu, automaattivaihteisto. Huonoa: takatilat aikuiselle, hinta.
BMW:llä oli ensin muhkea BMW X5. Sitten tuli maskuliininen X6. Sen jälkeen X3 ja sille vielä pikkuveli X1. Nyt on X4:n vuoro.
Uusi BMW X4 pohjautuu suoraan X3:n tekniikkaan. Urheilullinen ulkonäkö puolestaan periytyy isoveli X6:n geeneistä.
Kattolinja laskeutuu takaa voimakkaasti ja keulassa on uhmakas ilme. Sutjakka muotoilu vie osan tavaratilasta ja ohjaamon väljyydestä X3-malliin verrattuna. Istuinkorkeus on edessä 20 milliä ja takana 28 miliä matalammalla. Korkeutta on nelisen senttiä vähemmän.
X3:sta kalliimman hinnan vastineeksi saa paremman perusvarustelun. Mutta järkisyitä on turha luetella, sillä X6:n hyvä menestys maailmalla on saanut tehtaan uskomaan urheilullisen katumaasturin vetovoimaan. Samaan suuntaan on sysinyt saman kokoluokan Range Rover Evoquen suosio.
Mukavuus kohdillaan
BMW X4 ajo-ominaisuudet ovat tuttua tasoa. Ohjaamo on hiljainen ja mukava, ohjaustuntuma erinomainen. Säädettävän alustan Sport Plus -asetuksella alusta tiukentuu entisestään ja citymaasturia voi ajaa mutkiin reippaasti. Neliveto pitää pidon hallinnassa myös liukkaalla pinnalla.
Istuimet tarjoavat mainion tuen etumatkustajille. Säädöt ovat monipuoliset. Kuljettajan istuimen sivutukea voi säätää sähköisesti. Takaistuimella matkustusmukavuus on heikompi sillä aikuisilla istuinkorkeus jää matalaksi. Laskeutuva katto hukkaa pääntilan tehokkaasti.
Pienin kaksilitrainen riittää
Koeajetun auton keulilla on malliston pienin nelisylinterinen kaksilitrainen bensiinimoottori. Kahdella turboahtimella saadaan ulos 184 hevosvoimaa ja vääntöäkin riittävästi. Vaihteistona on BMW:n tuttu kahdeksanlovinen automaatti.
Moottori vie isohkoa maastohenkilöautoa mallikkaasti.
Jos vetokykyä ja voimaa tarvitsee enemmän kannattaa valita kaksilitrainen dieselmoottori. Hintakin on lähes sama.