BMW X4

Ajoneuvot Koeajo 16.4.2016

Koeajo: BMW X4 M40i – itsevarma ja voimakas

BMW X4 M40i on näyttävä ja väkevä etenijä, joka erottautuu äänillään. Hyvää: ajettavuus, etenemiskyky, teho, neliveto. Huonoa: tavaratila, koko pysäköidessä, näkyvyys sivuviistoon taakse, lisävarusteiden hinta.

BMW X4:n mallimerkintä voi johdattaa harhaan ja vaatii avaamista. Nelivetoisen voimanpesän omistaja voi joutua pysäköintipaikoilla selittelemään, että auto on ulkonäkönsä velvoittamana kyllä nelivetoinen vaikkei mallimerkinnässä ole xDriveä.

BMW X4 M40i on M Performance -malli, jonka voimanlähteenä on kolmilitrainen bensiinimottori. Teholtaan auto asettuu mallistossa tavallisten BMW-mallien ja aitojen M-mallien väliin.

X4-M-002

Ajamisen iloa

Valmistajansa sloganin voi korvata toisellakin sanaparilla: lapsellisen hauska. Muut käyvät sanaparit ovat julmetun ärhäkkä ja näyttävän kookas.

Auto herättää olemuksellaan huomiota. X4 on kuin vahvan itsetunnon omaava koira, joka ei nöyristele toisia koiria kohdatessaan vaan näyttää hammasta ja ärisee luulot pois.

Kolmilitraisen rivikuutosen omat luontaiset äänet riittäisivät kurnuttaman ihan riittämiin ilman keinotekoista tehostamista.

X4-M-050

Ajoasetuksista perusvarma valinta on Comfort, kulutusta hillitsee Eco pro ja ärhäkkyyttä tuo Sport, joka kasvattaa helposti kuskin päähän sarvet. Reipasta ajoa kannattaa kokeilla vain turvallisissa olosuhteissa ja nopeusrajoitusten puitteissa.

Korkean maavaran auto etenee vaivatta röykkyisellä metsätielläkin. Jousitus ja alustarakenne kuolettavat sivuttaisheilahtelut varsin täsmällisesti. Autolla pääsee myös maaston puolelle – ja sieltä takaisin.

X4-M-021

Viimeistelty valtakunta

Kuljettajan valtakunnassa on kaikki käsillä luontevissa paikoissa. Ajoasennon saa räätälöityä monipuolisesti mieleisekseen. Istuin on erittäin hyvä ja tukeva.

Pyörökytkimen varaan vannova käyttöliittymä on hioutunut toimivaksi. Kytkimen sormituntuma ja sen ergonominen sijainti takaavat käytön helppouden, eikä koeajon aikana tule vahinkopainalluksia.

X4-M-032

 

Selkeä mittaristo

Mittaristokenttä ja näyttö keskellä kojelautaa ovat erinomaisen selkeät ja monikäyttöiset. Mittaristosta selviää kaikki tarpeellinen ja tuulilasinäyttö avittaa pitämään katseen tiessä. Näytön voi jakaa, joka on kätevää esimerkiksi navigoitaessa. Ajoasetukset välittyvät selkeästi ja näkyville voi valita esimerkiksi teho- ja vääntötiedot.

X4-M-035

Sisällä viimeistely on korkealla tasolla, vastaten auton hintaluokkaa.X4-M-029

Tavaroille on tilaa selkeämuotoisessa kontissa 500 litran verran. Ulkoa muhkeaperäisessä autossa voisi kuvitella olla tilaa enemmänkin.

Hintaa kertyy

Luvattu keskikulutus on tolkullinen 8,6 litraa sadalla kilometrillä, mutta käytännön ajossa kulutus kipuaa hyvinkin helposti yli kymmenen litran. Se riipii omassatunnossa ja kukkarossa.

 

Lisäherkut – kuten mukautuvat ledvalot, tuulilasin head up -näyttö, sähkötoiminen lasikattoluukku, navigointi ja Harman Kardonin poppilaitteet – nostavat koeajoauton hintaa.

X4-M-017

Perusvarusteisena auton saa 99 992 eurolla. Sekin on tuhdisti euroja, mutta sillä saa myös tuhdisti autoa.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat