21.9.2018

BMW uudistaa boxer-moottoriset mallinsa – lisää tehoa ja tekniikkaa

BMW R 1250 RT_BMW R 1250 GS

BMW on luottanut GS ja RT-malleissa kaksisylinteriseen boxermoottoriin jo yli 35 vuoden ajan ja neliventtiilitekniikkakin on ollut niissä käytössä yli 25 vuotta. Ensi vuodelle luvassa on kuitenkin uutta.

BMW kertoo, että ensi vuodelle uutta on kasvaneen iskutilavuuden ohella muuttuva venttiiliajoitus, ensimmäistä kertaa saksalaisvalmistajan tuotantomoottoripyörässä.

Iskutilavuutta on siis kasvatettu lukemaan 1254 kuutiosenttimetriä suurentamalla porausta puolitoista milliä ja iskua kolme milliä.

Seitsemällä prosentilla kasvaneen iskutilavuuden ohella huipputeho on kasvanut yhdeksän prosenttia ja vääntölukema jopa 14 prosenttia.

Uudet lukemat ovat 136 hevosvoimaa (ennen 125) ja 143 newtonmetriä (ennen 125).

Samalla päästöjen luvataan pienentyneen ja kulutuksen alentuneen neljä prosenttia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Seikkailupyörä R 1250 GS

Seikkailupyörien pitkäaikainen markkinaykkönen R 1250 GS painaa ajokunnossa 249 kiloa. Kiihtyvyydeksi nollasta sataan luvataan 3,6 sekuntia ja huippunopeudeksi ilmoitetaan viileästi ”yli 200 kilometriä tunnissa”, kuten BMW ilmoittaa käytännössä kaikille malleilleen.

BMW R 1250 GS

Vakiovarustukseen kuuluu kaksi tehoasetusta, ASC-luistonesto ja mäkilähtöavustin.

Mittaristona on 6,5-tuumainen väri-TFT-näyttö ja LED-ajovalot kuuluvat perushintaan. Lisävarusteita on tarjolla pitkä lista.

Sähköistä ESA-jousituksen säätöä on jälleen kehitetty, ja uusin versio muuttaa vaimennuksia automaattisesti ajo-olosuhteiden mukaan ja jousen esijännitystä kuormituksen mukaan.

BMW R 1250 GS

LED-päiväajovalot saa lisähintaan, samoin lisää ajomoodeja (Dynamic, Dynamic Pro, Enduro ja Enduro Pro) sekä kehittyneemmät Pro-versiot mäkilähtöavustimesta ja ABS-jarruista. Myös luistonestosta on tarjolla kehittyneempi DTC-versio.

Istuinkorkeus on vakiosatulalla säädettävissä 850 tai 870 millin korkeuteen. Lisävarusteena on tarjolla matalampaa ja korkeampaa satulaa, joilla istuinkorkeus on valittavissa väliltä 800 ja 900 milliä.

Matkapyörä R 1250 RT

Boxer-matkapyörän painoksi ilmoitetaan 279 kiloa ajokunnossa.

BMW R 1250 RT

Kiihtyvyys on suuremman painon myötä aavistuksen GS-mallia verkkaisempi, sillä satasen nopeus saavutetaan 3,7 sekunnissa.

Istuinkorkeutta on vakiosatulalla 805 tai 825 milliä, lisävarusteena saatavalla matalla satulalla 760 tai 780 milliä ja korkealla vaihtoehdolla 830 tai 850 milliä.

BMW R 1250 RT

Suuremman painon takia etujarrulevyt on kasvatettu 320-milliseksi, kun kevyemmässä GS:ssä selvitään 305-millisillä levyillä.

Aiempaa pidempi takuu

Takuu pitenee uusien mallien myötä kahdesta kolmeen vuoteen.

Maahantuoja julkaisi jo vuoden 2019-mallien hinnat: R 1250 GS vaihtaa omistajaa 23 200 eurolla ja R 1250 RT 25 200 eurolla.

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat