22.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW R nine T Scrambler – niukkuus on hyve Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW R nine T Scrambler on rohkea vastaisku nykyajan ylivarustelluille adventure-moottoripyörille. Hyvää: ajoasento, viimeistelyn taso, persoonallinen ulkonäkö. Huonoa: saapuu Suomeen vasta ajokauden lopulla. Vuonna 1963 valmistuneessa Suuri Pakoretki -elokuvassa Steve McQueen ajoi takaa-ajokohtauksissa pitkin hiekkateitä ja peltoja Triumph TR6:lla, sen ajan ehkä kovimmalla ”scramblerilla”. Nykyiset adventuret ovat kehittyneet ja muuttuneet täysin 50 vuoden aikana, mutta kasvava retro-buumi saa valmistajat tuomaan uudelleen markkinoille vanhan ajan scramblerit. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienillä muutoksilla Kun BMW R nine T saa isomman 19-tuumaisen etupyörän, perinteisen teleskooppihaarukan ja siitä karsitaan ”turhat” varusteet pois, on tuloksena puristinen R nine T Scrambler. Ajoasento on perusmallia rennompi, sillä ohjaustankoa on nostettu ylöspäin ja jalkatappeja siirretty 15 milliä alemmas ja saman verran taaksepäin. Pienillä muutoksilla on yllättävän suuri vaikutus ajoasentoon. Scramblerissa kuljettaja tuntee tuulen tuiverruksen ja voi nauttia ajamisesta kaikilla alustoilla. Sen henkeen ei kuulu kierroslukumittarit ja vaihdenäytöt viemässä kuljettajan huomiota. Pienen totuttelun jälkeen näistä ”puutteista” alkaa nauttia. Perinteet velvoittavat Moottori on tyyliin sopivasti yksinkertainen ilmajäähdytteinen boxermoottori. Retropyörään se on sikälikin sopiva valinta, että kyseistä konstruktiota BMW on käyttänyt moottoripyörissään jo yli 90 vuoden ajan. Ilmajäähdytteisellä moottorillakin voidaan siis alittaa Euro4-päästövaatimukset tehosta tinkimättä. Maisemat vaihtuvat rivakasti 110 hevosvoiman turvin, ja korvakuulolla oppii nopeasti valitsemaan eri ajotilanteisiin sopivan vaihteen. Joustomatkat ovat vain viisi milliä pidemmät kuin R nine T:ssä, mutta jousitus toimii kiitettävästi epätasaisemmallakin alustalla. Säädettävissä ovat vain takajousituksen esijännitys ja paluuvaimennus. Jarrujen teho on hyvä, muttei sporttipyörämäisen herkästi haukkaava. R nine T on Saksassa noussut BMW:n kolmanneksi suosituimmaksi malliksi R1200GS:n ja S1000XR:n jälkeen. Kovaa suosiota valmistaja odottaa perustellusti myös Scrambler-versiolle. Kyseessä on ehdottomasti malli, jonka ostopäätös tehdään tunteella ja ulkonäön perusteella. Avokypärä päähän, ajofarkut jalkaan ja nahkarotsi niskaan. Ajolasit silmille ja sitten mennään. Hinta: ilmoitetaan myöhemmin Moottori: Bensiinimoottori 1170 cm³, kaksisylinterinen vastaiskumoottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto Teho: 81 kW (110 hv) / 7 750 r/min Vääntö: 116 Nm / 6 000 r/min Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 220 kg, akseliväli 1527 mm, tankin tilavuus 17 litraa Rengaskoko: edessä 120/70ZR19, takana 170/60ZR17 Huippunopeus: 200 km/h Huoltoväli: 10 000 km Takuu: 2 vuotta Teksti: Janne Huhtala Kuvat: BMW Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku