Ajoneuvot | Koeajo | Moottoripyörät | 22.7.2016

BMW R nine T Scrambler – niukkuus on hyve

BMW R nine T Scrambler on rohkea vastaisku nykyajan ylivarustelluille adventure-moottoripyörille. Hyvää: ajoasento, viimeistelyn taso, persoonallinen ulkonäkö. Huonoa: saapuu Suomeen vasta ajokauden lopulla.

Jaa artikkeli

Vuonna 1963 valmistuneessa Suuri Pakoretki -elokuvassa Steve McQueen ajoi takaa-ajokohtauksissa pitkin hiekkateitä ja peltoja Triumph TR6:lla, sen ajan ehkä kovimmalla ”scramblerilla”. Nykyiset adventuret ovat kehittyneet ja muuttuneet täysin 50 vuoden aikana, mutta kasvava retro-buumi saa valmistajat tuomaan uudelleen markkinoille vanhan ajan scramblerit.

BMW R nine T Scrambler

Pienillä muutoksilla

Kun BMW R nine T saa isomman 19-tuumaisen etupyörän, perinteisen teleskooppihaarukan ja siitä karsitaan ”turhat” varusteet pois, on tuloksena puristinen R nine T Scrambler. Ajoasento on perusmallia rennompi, sillä ohjaustankoa on nostettu ylöspäin ja jalkatappeja siirretty 15 milliä alemmas ja saman verran taaksepäin. Pienillä muutoksilla on yllättävän suuri vaikutus ajoasentoon.

BMW R nine T Scrambler

Scramblerissa kuljettaja tuntee tuulen tuiverruksen ja voi nauttia ajamisesta kaikilla alustoilla. Sen henkeen ei kuulu kierroslukumittarit ja vaihdenäytöt viemässä kuljettajan huomiota. Pienen totuttelun jälkeen näistä ”puutteista” alkaa nauttia.

Perinteet velvoittavat

Moottori on tyyliin sopivasti yksinkertainen ilmajäähdytteinen boxermoottori. Retropyörään se on sikälikin sopiva valinta, että kyseistä konstruktiota BMW on käyttänyt moottoripyörissään jo yli 90 vuoden ajan. Ilmajäähdytteisellä moottorillakin voidaan siis alittaa Euro4-päästövaatimukset tehosta tinkimättä. Maisemat vaihtuvat rivakasti 110 hevosvoiman turvin, ja korvakuulolla oppii nopeasti valitsemaan eri ajotilanteisiin sopivan vaihteen.

BMW R nine T Scrambler

Joustomatkat ovat vain viisi milliä pidemmät kuin R nine T:ssä, mutta jousitus toimii kiitettävästi epätasaisemmallakin alustalla. Säädettävissä ovat vain takajousituksen esijännitys ja paluuvaimennus. Jarrujen teho on hyvä, muttei sporttipyörämäisen herkästi haukkaava.

BMW R nine T Scrambler

R nine T on Saksassa noussut BMW:n kolmanneksi suosituimmaksi malliksi R1200GS:n ja S1000XR:n jälkeen. Kovaa suosiota valmistaja odottaa perustellusti myös Scrambler-versiolle. Kyseessä on ehdottomasti malli, jonka ostopäätös tehdään tunteella ja ulkonäön perusteella. Avokypärä päähän, ajofarkut jalkaan ja nahkarotsi niskaan. Ajolasit silmille ja sitten mennään.

BMW R nine T Scrambler

  • Hinta: ilmoitetaan myöhemmin
  • Moottori: Bensiinimoottori 1170 cm³, kaksisylinterinen vastaiskumoottori, ilma-/öljyjäähdytys, 6 vaihdetta, kardaaniveto
  • Teho: 81 kW (110 hv) / 7 750 r/min
  • Vääntö: 116 Nm / 6 000 r/min
  • Mitat: istuinkorkeus 820 mm, paino tankattuna 220 kg, akseliväli 1527 mm, tankin tilavuus 17 litraa
  • Rengaskoko: edessä 120/70ZR19, takana 170/60ZR17
  • Huippunopeus: 200 km/h
  • Huoltoväli: 10 000 km
  • Takuu: 2 vuotta

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW