13.6.2014

Koeajo: BMW M3 & M4

Bemarin M-sarjan uutuudet näyttävät hyvältä ja tuntuvat vielä paremmilta. Hyvää: mahtava suorituskyky, ajo-ominaisuudet, laatu ja viimeistely. Huonoa: neliveto puuttuu edelleen.

BMW:n M-sarjan mallimerkinnät muuttuvat. Aiemmin kaksiovinen M3 Coupé -malli poistuu käytöstä ja on uudelta nimeltään M4 Coupé. M3 on neliovinen ja nimeltään M3 Sedan. M3- ja M4 -versioiden tekniikka ja suorituskyky ovat identtiset.

M3- ja M4-malleihin suunniteltu täysin uusi moottori on ahdettu kuusisylinterinen edellisen mallin V8-moottorin sijaan. Kahdella turbolla varustettu suora kuutonen on M-sarjalaisen mittainen voimanlähde.

Edelliseen moottoriin verrattuna huipputehoa on saman verran, mutta vääntöä on nyt 40 prosenttia enemmän. Vääntökäyrä on tasainen 1 850 kierroksesta lähtien.

Uuden moottorin äänimaailmasta on turha olla huolissaan. Mahtavat murinat ovat tallella.

Pakoputkiston takimmaisen vaimentimen yhteydessä olevat sähkötoimiset läpät päästävät tarvittaessa ilmoille sulokasta sinfoniaa. Tasakaasulla ja rauhallisessa ajossa äänet pysyvät vaimeina.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hiilikuitua ja alumiinia

Edelliseen malliin verrattuna paino on keventynyt. Polttoaineenkulutus ja päästöt ovat kohentuneet peräti neljänneksellä. Noin 80 kilon laihdutuskuuri on saatu aikaan muun muassa keveillä erikoismateriaaleilla.

Konepelti ja helmapellit ovat alumiinia. Katto ja takaluukku kokonaan hiilikuitua. Myös alustassa ja tukivarsissa on runsaasti alumiinia.

Uusi moottori ja voimalinja ovat nekin aiempaa kevyempiä, kardaaniakseli on hiilikuitua. Tulokkaiden painojakauma on ihanteellinen ja painopiste aiempaa matalammalla.

Vaihteisto on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai seitsenlovinen automaattivaihteisto. Automaattinen kaksoiskytkinvaihteisto toimii rivakasti ja viiveittä.

Ajettavuus kohdillaan

Alustan mukavuusominaisuudet joutuivat koetukselle portugalilaisilla maaseututeillä. M-sarjan alusta on jämäkkä, muttei muutu edes sport-asetuksilla liian kovaksi. Mukavuudesta ei siis ole tingitty liiaksi suorituskyvyn kustannuksella.

Uutusmallien äänieristys on hyvä ja matkustamoon kantautuu vain oleellinen eli moottorin murina. Moottoritiellä auto on hiljainen.

Kilparadalla elementissään

Ohjaus on tarkka ja tunnokas kuten voi odottaakin. Portimaon kilparadalla M-sarjalaiset olivat elementissään. Tehoa ja suorituskykyä on niin reippaasti, että tavallisen kuljettajan kyvyt loppuvat ennen auton äärirajoja.

Tuplaturbon mahtava vääntö linkoaa mutkasta toiseen. Sähkösäätöisen istuimen sivutuki on riittävä, vaikka g-voimat riepottelevat kuljettajaa ankarasti kaarrenopeuden kasvaessa kierros kierrokselta.

Automaattivaihteisto toiminta on salamannopeaa. Luistonestojärjestelmän voi halutessaan kytkeä pois ja antaa perän luistaa näytösmalliin. Jos vähänkin epäilee ajotaitojaan, on parempi pysytellä elektroniikan avustamana.

Lisävarusteena saatavat keraamiset jarrut pysäyttävät yli 1600 kiloa painavan auton väsymättä ja kuumentumatta.

BMW M3 ja M4 ovat näyttäviä ilmestyksiä. M3 Sedan tarjoaa neliovisuudella hieman enemmän käytännöllisyyttä, kun taas M4 Coupé on maukkaan linjakas.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

BMW M4 Coupé

Hinta alkaen

120 490 €

Moottori

2 979 cm³, rivimoottori edessä pitkittäin, kaksi turboahdinta.

Teho

317 kW (431 hv), 5500-7300 r/min

Vääntö

550 Nm (1850-5500 r/min)

Vääntö

550 Nm (1850-5500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,1 s

Huippunopeus

250 (rajoitettu) km/h

Kulutus l/ 100 km

11,1 (kaup.) / 6,7 (maant.) / NEDC-kulutus 8,3 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

194 g/km

Mitat

pituus 4671 mm, leveys 1877 mm, korkeus 1424 mm, akseliväli 2812 mm
Omamassa: 1612 kg

Takuu

2 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat