27.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: muisto paremmista ajoista – BMW M2 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW M2 on kirkkaasti viime vuosien paras baijerilainen. On epäilty, että baijerilainen autonrakennustaito olisi rappeutumassa. Kolmossarjasta omaksi mallikseen erkaantunut BMW M4 on herkullisen näköinen urheilucoupé, mutta sieluton moottori ja hektinen luonne eivät tarjoa edeltävien M3-mallien saumatonta urheilullisuuden ja arkikelpoisuuden yhdistelmää. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täysiverinen M BMW:n M-mallisto on jakautunut kahteen mallisarjaan. Tarjolla on perusmallien urheilullisempia versioita, kuten 66 833 euroa maksava M235i. Niiden yläpuolella ovat 82 309 euroa maksavan M2:n tapaiset täysiveriset M-mallit, joiden ratkaisuissa on suuria eroja tavallisiin bemareihin. Lainaosia isoveljeltä BMW M2:n perustana ovat M4:stä lainatut tukivarret, aktiivinen takatasauspyörästö ja apurungot. Tarkan ajettavuuden varmistamiseksi taka-apurunko on kiinnitetty koriin ilman joustavia puslia, ja pyöräntuennan nivelet ovat tavallista jämäkämpiä. Lainaosat ovat tehneet hyvää ulkonäölle. Raideväli on leventynyt, joten 2-sarjan korin lokasuojia on pullistettu edessä viisi ja takana peräti kahdeksan senttimetriä – silti takarenkaat jäävät vain vaivoin korin suojiin. Tuloksena on uhkean aggressiivinen coupé, jonka ajo-ominaisuudet ylittävät ulkonäön asettamat odotukset. Jämäkämpi pyöräntuenta ja erittäin tehokas iskunvaimennus ovat vaihtaneet M235i:n vellovan käytöksen rautaiseen hallintaan. Kuljettajan luottamus autoon viimeistellään BMW:n tukevilla urheiluistuimilla. Hyvä niin, sillä ohjaus voisi olla tunnokkaampikin. Viritetty vakiomoottori 370:tä hevosvoimaa ei tarjoilla M2:lle uniikista erikoismoottorista, vaan M235i:n kolmilitraisen voimanlähteen viritetystä versiosta. Sen ahtopainetta on nostettu, öljypohjan loiskelevyjä muokattu ja männät vaihdettu M4-mallin korkeampipuristeisiin. Muutosten ansiosta moottori vetää raivolla yli 7 000 kierrokseen. Jaetulla pakopesällä varustetun turboahtimen ansiosta 465 newtonmetrin vääntömomentista voi nauttia alakierroksilta lähtien. Pappamainen vedätys onnistuu, mutta oikeasti BMW M2 janoaa kierroksia. Yläkierroksilla kaasunvaste on turbomoottoriksi terävä, ja avarasta pakoputkistosta kantautuu nautinnollisia säveliä. Vain imuäänien suoltaminen kaiuttimista latistaa hivenen tunnelmaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy BMW parhaimmillaan Autoa tarjotaan kuusivaihteisella manuaalilla, mutta koeajoyksilöön on valittu seitsenpykäläinen kaksoiskytkinvaihteisto. Parhaimmillaan se on nopeassa ajossa, vaikka urheilullisimmalla Sport+ -ajoasetuksella vaihtojen brutaalius saakin takarenkaat lyömään tyhjää kolmosvaihteelle asti. Tästä pienestä kauneusvirheestä huolimatta M2 on upea auto. Se yhdistää helposti hallittavaan koriin juuri sopivan määrän tehoa ja pitoa. Tasapainoisesti käyttäytyvää autoa on ilo viedä pitkin mutkateitä, ja tarvittaessa perän saa kaasulla helposti hallittavaan luisuun. Kuljettajan ajonautinto on äärimmäistä nopeutta tärkeämpää. Keinotekoisen urheiluautomaiselta tuntuvan M4-mallin jälkeen BMW M2 muistuttaa paremmasta menneisyydestä. Ajoista, jolloin BMW:llä oli hienostunut kyky rakentaa tasapainoisia autoja, joissa kaikkea ei viety tarpeetta äärimmilleen. Baijerissa osataan yhä: M2 on ylivoimaisesti viime vuosien paras BMW. Katso lisää: BMW.fi Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Video: Jari Saarentaus BMW M2 Hinta alkaen 82 309 € Moottori Kuusisylinterinen rivimoottori, 2 979 cm³, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, takaveto Teho 272 kW (370 hv), 6500 r/min Vääntö 465 Nm (1400–5560 r/min) Vääntö 465 Nm (1400–5560 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,3 s Huippunopeus 250 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 7,9 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 185 g/km Mitat pituus 4468 mm, leveys 1854 mm, korkeus 1410 mm, akseliväli 2690 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku