15.10.2016 Ajoneuvot Koeajo: BMW i3 – upea pieni sähköauto BMW i3 on futuristinen ja iloa herättävä sähköauto. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä BMW i3 todistaa, ettei pienen sähköauton tarvitse tuntua pölynimurilta. Hyvää: Tunnelma, muotoilu ja toimivuus. Huonoa: Toimintamatkaan nähden kallis. BMW i3 on riemastuttava poikkeus sähköautomaailmassa. Pölynimurin sijaan se näyttää futuristisen sympaattiselle, kuin lupaukselle paremmasta tulevaisuudesta. Hiilikuituinen kori kätkee raikkaat sisätilat. Ympäristöystävällisyys ei rajoitu sähköauton paikallispäästöttömyyteen, sillä rakenteissa ja verhoilussa on suosittu kierrätysmateriaaleja. Kojelaudan ja oviverhoilun rungot ovat rujoa kuitupohjaista materiaalia. Karuus kääntyy voitoksi taidokkailla tekstiilivalinnoilla ja teknisyyttä pehmentävillä puupaneeleilla. Toki i3:n voi tilata myös koeajoautoa rauhallisemmalla sisustuksella. Mittariston ja iDrive-käyttöliittymän näytöt kelluvat kojelaudan päällä. Ilmalämpöpumpulla toimivaa ilmastointia ja musiikkisoitinta hallitaan onneksi perusbemarien näppäimillä. Nelimetriseen autoon on järjestetty tilantuntua korvaamalla perinteinen B-pilari kaapparimallisella takaovella. Kulku pikkuautomaiselle takaistuimelle käy vaivatta, mutta vasta eturivillä istuvan avattua oveen asennetun turvavyönsä. Ratkaisu muistuttaa viime vuosikymmenen Mazda RX-8 -urheiluautosta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yhden polkimen taktiikka Ovilla BMW on lähellä sortua turhaan kikkailuun, mutta kokonaisuutena i3 tuntuu raikkaalta ja vastuulliselta designtuotteelta – tunnelmassa on paljon samaa urheiluhybridi i8:n kanssa. Sähkökäyttö vahvistaa muotokielen tunnelmaa. BMW herää välittömästi singahtelemaan ääneti pitkin ruuhkia. Sähkömoottorit jarruttavat täydellä teholla pelkällä kaasun kevennyksellä, joten tottunut i3-kuljettaja turvautuu perinteiseen jarrupolkimeen vasta hätätilanteissa. Matalan vierintävastuksen tavoittelu on johtanut erikoiseen rengaskokoon: edessä 155/70 R19 ja takana 175/60 R19. Korkeana ja kapeahkona autona i3 ei edusta perinteistä ajamisen iloa, mutta välittömän reagoinnin ja pirteän tunnelman ansiosta ratissa huomaa hymyilevänsä. Närää aiheuttaa vain vaihdevipuna toimiva mötikkä: kammen kääntö eteen aktivoi ajovaihteen, vääntö taaksepäin kytkee pakin. Perinteisiin automaattivaihteistoihin kouliintunut lihasmuisti oppii hitaasti uusille tavoille. Matkanjatkaja pelastaa BMW tarjoaa i3:een kahta akkuvaihtoehtoa. 60 amppeeritunnin eli 18,8 kilowattitunnin versio maksaa 39 067 euroa, mutta vain puolentoista tonnin lisäpanostuksella akku kasvaa 94 amppeerituntiin eli 27,2 kilowattituntiin. Satsaus kannattaa, sillä suuremmalla akulla i3 taittaa noin 200 kilometriä. Se riittää useimmille kaupunkiolosuhteissa, mutta kalpenee pahasti esimerkiksi Renault Zoelle Opel Ampera-e:stä puhumattakaan. Onneksi lisävarusteinen CCS-pikalataus täyttää akusta 80 prosenttia alle puolessa tunnissa. Suomen harvaa latausverkkoa vastaan i3 taistelee REXillä, eli pulasta pelastavalla bensiinimoottorilla. Noin 4 500 euroa maksava 647 kuutioinen kaksisylinterinen matkanjatkaja käynnistyy akun hiipuessa tai ennakoidusti kuljettajan käskystä. Tavaratilan alle kätketyllä polttomoottorilla ei ole mekaanista yhteyttä pyöriin. Se toimii akun varausta ylläpitävänä aggregaattina. Monimutkaisuus verottaa höytysuhdetta, mutta 9 litran tankilla taittaa yli 100 kilometriä. Sähköautopuristi voi nähdä bensiinikäyttöisen matkanjatkajan menneisyyden likaisena painolastina, mutta uuteen tottuvalle sen olemassaolo tuo turvaa. Vaikka BMW i3:n saapumista Suomeen on odotettu kolmisen vuotta, tuntuu auto yhä ajankohtaiselle. Näppärän ajettavuuden ja kiehtovan muotoilun yhdistelmä muistuttaa urheiluautoja muussakin kuin takavetoisuudessa: kiehtovasta tunnelmasta nauttiakseen on valmis tekemään kompromisseja. Esimerkiksi sellaisia, joita sähköautoilu Suomessa vielä toistaiseksi vaatii. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen BMW i3 94Ah REX Hinta alkaen 45 131 € Koeajetun auton hinta varusteineen 56 481 € Moottori Sähkömoottori, automaattivaihteisto (yksi ajovaihde), takaveto, aggregaatti: bensiinimoottori 647 cm³, 2 sylinteriä, 28 kW (38 hv), 55 Nm Teho 125 kW kW (170 hv) Vääntö 250 Nm Vääntö 250 Nm Akku 27,2 kWh, latausaika: CCS 1h 15min, kotilaturi 3h 30min – 4h 50min, verkkovirta 12h 15min Toimintamatka 200 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Huippunopeus 150 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 0,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 12 g/km Mitat pituus 3999 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1578 mm, akseliväli 2 570 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta