28.5.2019

BMW Garmisch – uusi konseptiauto vuodelta 1970

BMW Garmisch

BMW yllätti esittelemällä Concorso d'Eleganza Villa d'Este ­-tapahtumassa uuden konseptiauton vuodelta 1970.

Uuden konseptiauton esittely on lähes arkipäivää automaailmassa. Harvinaisempaa sen sijaan on esitellä vanha konseptiauto uudelleen. BMW Garmisch on tästä ilahduttava poikkeus.

Auto esiteltiin viime viikonloppuna Italian Como-järven rannalla. Näyttämönä toimi Concorso d'Eleganza Villa d'Este, yksi automaailman arvostetuimmista klassikkoautonäyttömöistä.

Villa d'Estellä iloitaan autoista merkistä riippumatta, mutta pääyhteistyökumppanilla toimivalla BMW:llä on ollut tapana esitellä tapahtumassa yhtiön historiaa kunnioittavia konseptiautoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Puuttuva lenkki

Tällä kertaa kyse ei ollut kunnianosoituksesta: BMW:n esittelemä Garmisch on mahdollisimman tarkka kopio vuoden 1970 Geneven autonäyttelyssä esitellystä autosta. Garmisch ei ollut BMW:n oma konseptiauto, vaan maineikas muotoilutalo Bertone oli rakentanut sen kerätäkseen vierailijoiden ja BMW:n huomion. Näyttelyn jälkeen Garmischista jäi jäljelle vain valokuvia, jotka jossakin vaiheessa kiinnittivät BMW:n päämuotolijan Adrian van Hooydonkin huomion.

BMW Garmisch

Hooydonk halusi luoda Garmischin uudelleen. Autosta oli jäljellä vain valokuvia, mutta apua uudelleenluontiin saatiin itse Marcello Gandinilta, italialaiselta muotoilijanerolta, jonka ansioluettelosta löytyvät muun muassa Lamborghini Miura ja Countach, Lancia Stratos Zero, Ferrari Dino 308 GT4, Renault Supercinq, osin BMW 5-sarja (E12) ja Citroën BX). Gandinin kädenjäljen erottaa geometrisen muodon ja tietynlaisen moderniuden lisäksi esimerkiksi takaikkunan ritilöistä, joita hän käytti myös Lamborghini Marzal -näyttelyautossa.

Käsityön tulos

BMW Garmischin uudelleenluonti rakennettiin esikuvansa tavoin 2002 tii -mallin pohjalle. Alkuperäisen tavoin koripaneelien rakentamisesta vastasivat torinolaiset peltisepät, aivan kuten lähes viisikymmentä vuotta sitten. Toki ennen peltihommia autosta tehtiin tarkka 3D-mallinnus.

BMW Garmisch
Marcello Gandini (vasemmalla).

Ajan konseptiautoille poikkeuksellisesti Garmisch oli myös viimeistelty sisätiloja myöten. Keskikonsolista erottaa pystyyn käännetyn radion ja hansikaslokerosta aukeavan suuren peilin. Samppanjanvärinen ulkokuori sekä sisätilojen tumman ja vaaleanruskean sävyt valittiin mahdollisimman tarkasti alkuperäisen mukaan.

BMW Garmisch

Mutta minne jäi Partenkirchen?

Entä auton nimi sitten? Gandini kertoo laskettelun olleen hyvin suuressa suosiossa viisikymmentä vuotta sitten, joten nimellä haluttiin viitata talviurheiluun ja alppien lumoon.Yksi ajan hohdokkaimmista kohteista tuohon aikaan oli Garmisch-Partenkirchenin, ja se sattui olemaan sopivasti Münchenin lähellä.

BMW Garmisch

Concorso d'Eleganza Villa d'Esten jälkeen Garmisch siirtyy BMW:n museoon.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: BMW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat