BMW 740e ja 740Le – hybriditoimarille riittää nelisylinterinen
Hurraa! Nyt johtoryhmän kokouksen voi pitää latauspistokkeen luona, sillä BMW 740e tuo hybridivoimaa edustussegmenttiin.
BMW 7-sarjan hybridistä kerrottiin jo viime vuonna, mutta nyt baijerilaiset ovat saaneet patterit ojennukseen. BMW 740e iPerformance -nimeä kantava toimitusjohtajamalli on sarjan ensimmäinen hybridi – ja samalla tuo lähes pyhäinhäväistykseltä vaikuttavan nelisylinterisen edustusjahdin pellin alle.
2,0-litrainen TwinPower-moottori ja sähkömoottori tuottavat yhdessä 240 kW (326 hv) ja 500 newtonmetriä vääntöä, luvaten noin 2,2 litran kulutuksen 100 kilometriä kohti rengastuksesta riippuen. Bensiinimoottori itsessään tuottaa 258 hevosvoimaa, tehden siitä BMW:n mukaan valmistajan tehokkaimman sarjatuotetun nelisylinterisen. Kahdeksanvaihteisen automaatin ansiosta 100 km/t löytyy paikoiltaan lähdettäessä 5,4 sekunnissa.
Sähkömoottori puolestaan tuottaa 83 kW (113 hv) ja akkujen pitäisi riittää EU-testisyklin mukaan 44 kilometrin ajoihin. Painonjakauman vuoksi takapenkin taakse sijoitettu 9,2 kWh (brutto, 7,8 kWh netto) akusto jättää tavaratilan käyttöön vielä 420 litraa, ollen BMW:n mukaan erinomainen tulos hybridiluksussedanien joukossa.
BMW 7-sarjan lukuisten ajotilojen jatkoksi ovat tulleet hybriditilat, joista merkittävin lienee Battery Control, jossa kuljettaja voi suoraan ilmoittaa paljonko akun varaustasosta säästetään myöhemmäksi. Tilan tarkoitus on säästää sähköä esimerkiksi loppumatkasta tapahtuvaan kaupunkiajoon, moottoritien hoituessa polttomoottorin voimin.
Hybridi on saatavissa on myös pitkän akselivälin 740Le iPerformancena sekä sen nelivetoversiona BMW 740Le xDrive iPerformancena. xDrive-malli lainaa toimintalogiikkansa X5 xDrive40e -katumaasturihybridistä, eli ajoneuvo on aina nelivetoinen voimanlähteistä riippumatta. Suoritusarvot liikkuvat molemmin puolin tavisversiota, eli 740Le kiihtyy 100 km/t nopeuteen 5,5 sekunnissa, xDrivellä 5,3 sekunnissa. Joukon huonoin kulutuslukema on 740Le xDrivellä, mutta sekin on sangen kunnioitettavat 2,5 litraa per 100 kilometriä.
Tavallisesta 7-sarjasta tuttu lähtöaikaan perustuva ilmastointitoiminto saa hybridiversiossa jatkojalostuksen, sillä latauksessa ollessa ajoneuvo suorittaa matkustamon lämpötilansäädön etukäteen sähköverkon voimalla. BMW:n mukaan hybridijohtajan ei tarvitse myöskään karsia varusteista, sillä kaikki malliston metkut ovat tarjolla myös 740e:hen.
Lähde ja kuvat: BMW
Katso myös:
- Koeajossa: edustusauto BMW 730d
- Veljekset kuin ilvekset: BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo
- Peruutimme BMW:n ulos autotallista