15.7.2016 Ajoneuvot BMW 740e ja 740Le – hybriditoimarille riittää nelisylinterinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hurraa! Nyt johtoryhmän kokouksen voi pitää latauspistokkeen luona, sillä BMW 740e tuo hybridivoimaa edustussegmenttiin. BMW 7-sarjan hybridistä kerrottiin jo viime vuonna, mutta nyt baijerilaiset ovat saaneet patterit ojennukseen. BMW 740e iPerformance -nimeä kantava toimitusjohtajamalli on sarjan ensimmäinen hybridi – ja samalla tuo lähes pyhäinhäväistykseltä vaikuttavan nelisylinterisen edustusjahdin pellin alle. 2,0-litrainen TwinPower-moottori ja sähkömoottori tuottavat yhdessä 240 kW (326 hv) ja 500 newtonmetriä vääntöä, luvaten noin 2,2 litran kulutuksen 100 kilometriä kohti rengastuksesta riippuen. Bensiinimoottori itsessään tuottaa 258 hevosvoimaa, tehden siitä BMW:n mukaan valmistajan tehokkaimman sarjatuotetun nelisylinterisen. Kahdeksanvaihteisen automaatin ansiosta 100 km/t löytyy paikoiltaan lähdettäessä 5,4 sekunnissa. Sähkömoottori puolestaan tuottaa 83 kW (113 hv) ja akkujen pitäisi riittää EU-testisyklin mukaan 44 kilometrin ajoihin. Painonjakauman vuoksi takapenkin taakse sijoitettu 9,2 kWh (brutto, 7,8 kWh netto) akusto jättää tavaratilan käyttöön vielä 420 litraa, ollen BMW:n mukaan erinomainen tulos hybridiluksussedanien joukossa. BMW 7-sarjan lukuisten ajotilojen jatkoksi ovat tulleet hybriditilat, joista merkittävin lienee Battery Control, jossa kuljettaja voi suoraan ilmoittaa paljonko akun varaustasosta säästetään myöhemmäksi. Tilan tarkoitus on säästää sähköä esimerkiksi loppumatkasta tapahtuvaan kaupunkiajoon, moottoritien hoituessa polttomoottorin voimin. Hybridi on saatavissa on myös pitkän akselivälin 740Le iPerformancena sekä sen nelivetoversiona BMW 740Le xDrive iPerformancena. xDrive-malli lainaa toimintalogiikkansa X5 xDrive40e -katumaasturihybridistä, eli ajoneuvo on aina nelivetoinen voimanlähteistä riippumatta. Suoritusarvot liikkuvat molemmin puolin tavisversiota, eli 740Le kiihtyy 100 km/t nopeuteen 5,5 sekunnissa, xDrivellä 5,3 sekunnissa. Joukon huonoin kulutuslukema on 740Le xDrivellä, mutta sekin on sangen kunnioitettavat 2,5 litraa per 100 kilometriä. Tavallisesta 7-sarjasta tuttu lähtöaikaan perustuva ilmastointitoiminto saa hybridiversiossa jatkojalostuksen, sillä latauksessa ollessa ajoneuvo suorittaa matkustamon lämpötilansäädön etukäteen sähköverkon voimalla. BMW:n mukaan hybridijohtajan ei tarvitse myöskään karsia varusteista, sillä kaikki malliston metkut ovat tarjolla myös 740e:hen. Lähde ja kuvat: BMW Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Koeajossa: edustusauto BMW 730d Veljekset kuin ilvekset: BMW M760Li ja Alpina B7 Biturbo Peruutimme BMW:n ulos autotallista Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta