Ajoneuvot Koeajo 21.7.2014

Koeajo: BMW 435i

Paksulompakkoisille nautiskelijoille elämykselliseen ajoon. Hyvää: ajettavuus, vaihteisto, viimeistely, muotoilu. Huonoa: hinta, kulutus, tavaratila.

BMW:n avoauto ei jätä kuskia eikä kadehtijaa kylmäksi.

Avoautoa voi oudoksua, onhan se Suomen säissä äkkityhmä valinta. Ajokausi kun kestää parhaimmillaankin vain neljäsosan vuotta. Avoautoilija tylyttää takaisin, että tätä mieltä ovat ne, joilla ei ole varaa avoautoon.

Avoautoa ei valita, se valitsee sinut. Avoautoilussa mielikuvat ovat tekniikkaa väkevämpiä. Vasta sitten tulevat hevosvoimat, millimetrit, sekunnit ja newtonmetrit – tai keskikulutukset ja hiilidioksidipäästöt. Niitä yhtään väheksymättä.

Avoautoihin liittyy mieltä kutkuttavia sanoja kuten ilo, vapaus, elämänjano, nautinto, tyylitaju, persoonallisuus, estetiikka ja yhteiskuntaluokka.

Yhteistä näkömuistia

Avoautot ovat yhteistä näkömuistia, onpa autossa ollut kotikonnuille palaava Miss Universum Armi Kuusela tai takapenkille tuupertuva John F. Kennedy. Elokuvien kuvastossa avoautot ovat näkyvästi esillä.

Suomalaisesta miesuhosta käy esimerkiksi Häjyt-elokuva (1999), jossa avo-Chevrolet halkoo pohjalaista maisemaa. Naisenergiaa pursuava esimerkki on Thelma & Louise (1991), jossa Geena Davis ja Susan Sarandon ovat karkumatkalla Ford Thunderbird -avoautolla.

Kärsimystä ja silmäniloa

BMW 435i Cabrion ratissa istuva avoautoilija on valmis ansaitsemaan nautintonsa kärsimyksen kautta.

Koleatkin viimat sietää, sillä BMW:n istuin puhkuu niskaan lämmintä ilmaa. Ratkaisu jatkaa avoautoilukautta syysiltoihin. Lämmintä puhkuva ritilikkö sijaitsee tosin liian korkealla lyhyitä aikuisia tai lapsia ajatellen.

Näyttävät nahkaistuimet ovat hävyttömän kirkkaanpunaiset. Kanssakulkijoiden päitä kääntää myös bemarin hivelevän sutjakat muodot.

Tasapainoista ajoa

BMW:n avomalli on omiaan herraskaiseen kaupunkiajoon. Yli 300 hevosvoimaa taltuttavat myös vauhdinjanon.

Avoauton kori on jäykistety suurlujusteräksin ja fiksuin rakentein, joten kaarreajossa ei esiinny nuljuilua, eikä toisaalta auto myöskään vetele kiihdytyksissä.

Automaattivaihteisto annostelee voiman viiveittä käyttöön. Ohjaustunto on luonteva ja ohjaus ylipäätään tarkka. Painopiste on alhaalla ja takavetoisena painojakauma etu- ja taka-akselien välillä hipoo täydellisyyttä, joten ajettavuuden suhteen ei löydy kritisoitavaa.

Hammasteltavaa saa etsiä, eikä muutoin voisi ollakaan: laadun ja hinnan on oltava järkevässä suhteessa keskenään. On lopulta mielipide- ja varallisuus-kysymys onko yli 86 000 euroa liikaa.

Niukat tavaratilat

Taakse kapuaminen on työlästä, vaikka etuistuimen selkänoja kaatuukin tieltä vipua yhdellä kädellä käyttämällä. Kaksiovinen avobemari ei ole perheautoksi käytännöllinen, eikä siksi suunniteltukaan.

Takana on istumatilat kahdelle, mutta jalkatilat ovat niukahkot.

Tavaratila on erittäin matala, joskin muodoltaan pitkä. Saa olla taitava, joka sovittelee tavaratilaan edes golfbagin. Litroja tavaroille on 370.

BMW 435i Cabrio osoittautuu koeajossa bensiinisyöpöksi. Keskikulutus kipuaa helposti kymmenen litran tuntumaan.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat