14.1.2014

Koeajo: BMW 420d Coupé

BMW 4-sarjan Coupé tarjoaa uuden linjakkaan korivaihtoehdon 5- ja 3-sarjan väliin. Hyvää: kaunis muotoilu, ajettavuus. Huonoa: ison oven käyttö vaatii taarkkuutta.

BMW 420d Coupén kuljettajana pääsee nauttimaan korin kauniiden muotojen lisäksi erinomaisesta ajettavuudesta. Auto on kokonaisuus, joka vastaa odotuksiin sellaiselle kuljettajalle, jolla auton ulkonäkö, ajo-ominaisuudet ja uusimmat varusteet ovat tärkeitä.

Perheautoksi Coupé ei ole suunniteltu, sillä paikkoja on neljä ja ovia vain kaksi.

Halvin 4-sarjan coupéversioista on bensiinikäyttöinen 420i, jolle kertyy hintaa 46 992 euroa ja hintahaitarin toisesta päästä löytyy 435d A xDrive 83 074 eurolla. Näin vertaillen 420d:n Business Automatic –varustelun hintaa 52 900 euroa voi pitää varsin kohtuullisena.

Runsaan vakiovarustelun lisäksi Business Automatic –paketti tuo autoon 8-vaihteisen automaattivaihteiston, urheiluistuimet eteen, peruutustutkan taakse, vakionopeussäätimen, kääntyvät takaselkänojat, nahkaisen ja urheilullisen ohjauspyörän sekä joitain koristelistoja sisätiloihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mutkatonta ajamista

Automaattivaihteisto viimeistelee ajamisen nautittavan rauhalliseksi ja vaivattomaksi. Vaihteisto ei herätä normaaliajossa missään vaiheessa tarpeita puuttua itse vaihtamiseen, eikä vaihteiden vaihtumista myöskään käytännössä huomaa vaan järjestelmä hoitaa tehtävänsä juuri niin kuin sen kuuluukin.

Lisävaihteilla on tavoiteltu pienempää kierroslukua etenkin suuremmilla nopeuksilla. Ainakin äänettömyydestä ja toisaalta myös vähäisestä polttoaineenkulutuksesta voisi päätellä, että tässä on onnistuttu.

Ajomukavuutta lisää säätyvä alusta, joka optimoi ajettavuutta ja ohjattavuutta. Elektronisesti ohjautuvat iskunvaimentimet mukautuvat kuljettajan ajotyyliin ja tiehen, mutta niiden toimintaan voi myös itse vaikuttaa valitsemalla haluamansa ajodynamiikan. Jämäkämpää tuntumaa hakeva valitsee sport- tai sport+ -asetuksen.

Oma ajoassistentti?

Vaikka 420d Coupén perusvarustelukin tekee autosta nautittavan ajettavan, tarjoaa lisävarustelista moni järkeviä varustelisiä, joiden hintakaan ei päätä huimaa.

Yksi harkitsemisenarvoinen paketti on Driving Assistant –järjestelmä.

Tämä kuljettajan apulainen on kameraan perustuva varoitusjärjestelmä, joka huomauttaa kuljettajaa, jos se havaitsee, että auto on siirtymässä pois kaistalta. Se tunnistaa ajoradan merkinnät ja varoittaa ohjauspyörää täristämällä ja mittariston varoitusmerkillä, jos auto on ajautumassa kaistalta.

Järjestelmä toimii ajonopeuden ollessa vähintään 70 km/h. Kamera tunnistaa myös jalankulkijat, varoittaa törmäyksen uhatessa ja tarvittaessa käynnistää jarrutuksen.

Lähestyvästä peräänajosta järjestelmä varoittaa jo 15 km/h-nopeudesta alkaen. Varoitukseen liittyy myös jarrujärjestelmän varautuminen nopeaan jarrutukseen.

Kuljettajan assistentin lisähinta on 682 euroa, mutta kun se edellyttää mittariston ajotietokoneen näyttöön laajennettua sisältöä ja vakionopeussäädintä, niin yhteensä tälle kokonaisuudelle tulee hintaa 1314 e.

Lisähinta tuo kuitenkin niin ison edun kuljettajalle, että sijoitus varmasti kannattaa. Samalla kun ajamisen turvallisuus lisääntyy, korostuu myös auton nykyaikaisuus.

Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Jari Saarentaus

BMW 420d Coupé TwinPower Turbo A

Hinta alkaen

47 990 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

52 900 €

Moottori

Moottori 1 995 cm³ dieselmoottori, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto

Teho

135 kW (184 hv), 4000 r/min

Vääntö

380 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

380 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,3 s

Huippunopeus

232 km/h

Kulutus l/ 100 km

5,4 (kaup.) / 4,1 (maant.) / NEDC-kulutus 4,6 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

121 g/km

Mitat

pituus 4638 mm, leveys 1825 mm, korkeus 1377 mm, akseliväli 2810 mm
Tavaratila: 445 l
Omamassa: 1540 kg

Matkanjatkamispalvelu

5 vuotta

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat