Ajoneuvot Koeajo Vuoden Auto Suomessa 2015 29.9.2014

Koeajo: BMW 218i

Perhekäyttöön sopiva ja pihi etuvetoinen. Hyvää: kulutus, takaistuinten siirreltävyys, ajettavuus, vaihteisto. Huonoa: tavaratilan käytettävyys, katve etuviistoon, jalkatilat takana.

BMW Active Tourer -tila-auton sukunäkö on ilmeinen etenkin suoraan edestä tai takaa katsottuna. Sivusta auto näyttää toki mallikkaalta, mutta myös miltä tahansa kilpailijaltaan pienten tila-autojen luokassa.

Tulokas on rohkea avaus: kautta aikain ensimmäinen etuvetoinen baijerilainen. Ja kun keulille on istutettu kolmisylinterinen moottori, voi vannoutuneimmalla bemariväellä olla nikottelemista, mutta turhaan.

Sata kilowattia (136 hevosvoimaa) suo riittävät voimavarat arkiajoon.

Vaihteisto on kuusipykäläisenä riittävän tiuha kaupunki-, taajama- ja matka-ajoon. Vaihteet löytävät ongelmitta lokosensa, eikä voimaa tarvitse hakea alempaa kuin pidemmissä kiihdytyksissä.

Moottorin miellyttävä käyntiääni ja käynnin tasaisuus ovat uuden voimanlähteen valtteja.

Koeajaossa ei ollut mahdollista yltää luvattuun keskikulutukseen, mutta alle kuuden litran kuitenkin.

Nelivedot vuonna 2015

Kakkossarjan Active Tourer paikkaa mallistoaukon. Pienet tila-autot olleet hyvin suosittuja ja niitä on tarjolla myös muilla premium-merkeillä.

Active Tourerista odotetaan varteenotettavaa haastajaa etenkin B-sarjan Mercedes-Benzille.

Lokakuussa tarjolle tulee myös dieselmalli 218d, joka tarjoaa 110 kilowatin (150 hevosvoimaa) tehon. Tällä voimanlähteellä hiilidioksidipäästöt laskevat 109 grammaan kilometrillä.

Pihein ja edullisin 216d-versio tulee tarjolle vuoden 2015 alkupuolella, jolloin alkaen hinta tippuu alle 30 000 euron.

Active Toureriin tulevat toki nelisylinterisetkin moottorit. Niiden jatkoksi tarjolle tulee myös jo aiemmissa Moottorin koeajoissa oivaksi todettu kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.

Neliveto tulee tarjolle myöhemmin ensi vuonna 220d ja 225i -moottorien yhteydessä.

Ajoasentoa etsimässä

Ajoasento löytyy kyllä, mutta selkänojan kaltevuussäätö on ratkaistu vivulla. Säätö on myös turhan harvavälinen, portaattomalla pyörösäätö olisi tarkempi. Ohjauspyörä säätyy kaikkiin suuntiin.

Etuistuimen istuinosa ei juuri tue sivuilta, vaikka istuin onkin reunoiltaan jämäkkä.

Kytkimet ja kojelaudan järjestelyt ovat taattua bemaria niin sijoittelun, käyttölogiikan kuin materiaalien osalta. Merkkiin tottuneiden ei ole vaikeata käskyttää autoa iDrive-pyörökytkimellä.

Katve etuviistoon

Katve etuviistoon on merkittävä ja etenkin kaupunkiajossa häiritsevä. Pientä kolmioikkunaa reunustavat pilarit ja reunukset jättävät katveen, johon hyvinkin mahtuu kävelijä tai kaksi.

Näkyvyys taakse on kohtalaisen hyvä, joskin myös auton takakulmat ovat varsin umpinaisiksi muotoillut. Se pakottaa pysäköijän luottamaan sivupeileihin, jotka ovat peruskookkaat.

On erinomaista matkustamon tilojen monikäyttöisyyttä, että takaistuimet liikkuvat eteen ja taakse tusinan lukituslokosen verran.

Selkänojat kaatuvat kolmessa osassa. Keskeltä kaatuva kapea keskiosa mahdollista esimerkiksi laskettulusuksien kuljettamisen auton sisätiloissa.

Takana on mukavasti tilaa päiden yllä ja taakse on helppo käydä, sillä oviaukko on leveä ja ovi aukeaa avaralle. Takana istutaan varsin matalalla, joten aikuisen polvet nousevat ikävästi.

Kardaanitunneli on kookas ja syö jalkatilat keskeltä. Mukavasti Active Tourerissa matkaa taittaa neljä ihmistä, viides tekisi oltavat takana tukaliksi.

Tavaratilan lattian alla on isohko lokero, joka ei ole kätevästi käytettävissä. Saranoidut lattialevyt nousevat kyllä yhdellä kädellä, mutta usein kontti ei ole tavaroista vapaa kun olisi asiaa lattian alle.

Vihdoin suomeksi!

Mittaristonäkymä ja näyttö ovat selkeät – ja kaikki valikot ovat nyt myös BMW:llä suomenkieliset. Tätä on odoteltu jo vuosikausia.

Keskelle kojelautaa kiinteästi istutettu näyttö on altis häikäisyille. Onko mahdotonta suunnitella ratkaisu, jossa katselukulmaa voi säätää?

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat