15.9.2016 Ajoneuvot Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pitkään odotettu Mercedes-AMG GT Roadster saapuu vihdoin – ja heti kahtena versiona. Mercedes-AMG:n makea lippulaivamalli GT eri versioineen on ollut avoautohuhujen kohteena jo reilun tovin. Nyt odotuksiin on vastattu, sillä Mercedes-AMG GT Roadster ja GT C Roadster tuovat kaksipaikkaisen luksuskruiserin avoautojen pariin heti kahtena versiona. Ajatuksena lienee heijstella avomalleilla kovakattoisen GT:n ja GT S:n välistä suhdetta, vaikka avouutuudet lainaavatkin jippoja porukan sekopäisimmältä: rataohjusta muistuttavalta GT R:ltä. AMG GT Roadster pohjautuu voimakkaammin kovakattoisen AMG GT:n puhtaisiin linjoihin. Moottoreina molemmissa on Mercedes-AMG:n nelilitrainen V8, joka kehittää kahden turbon ja suoraruiskutuksen voimin 350 kilowattia (476 hv) ja 630 newtonmetriä (1 700 – 5 000 1/min) rauhallisemmassa GT Roadsterissa. GT C Roadsterissa luvut ovat vieläkin typerryttävämmät 410 kW (557 hv) ja 680 Nm (kierrosvälillä 1 900 – 5 750 1/min). Takarenkaille kulkeva voima välittyy molemmissa seitsämänvaihteisen AMG Speedshift DCT -kaksoiskytkinlaatikon avulla. Taka-akselilla odottaa GT Roadsterissa mekaaninen ja GT C Roadsterissa elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko. Varsinaisia talousihmeitä malleista ei ole kumpikaan, sillä GT Roadsterinkin yhdistetty kulutus on 9,4 litraa per 100 km (GT C 11,4 l / 100 km) ja Mercedeksen mukaan molempien energialuokitus on G. Onneksi bensa-asemalle pääsee kuitenkin nopeasti, sillä GT Roadster käyttää 0–100 km/t kiihdytykseen 4,0 sekuntia ja GT C Roadster ennättää saman 3,7 sekunnissa. Huippunopeudet ovat nekin sangen asialliset, GT C Roadsterin saavuttaessa 316 km/t ja jopa kesympi GT Roadster ylittää 300 km/t:n rajan. Mercedes-AMG on tähdännyt roadstereiden suorituskyvyn coupe-mallien tuntumaan antamalla painavammille avoautoille hiukan enemmän tehoa. AMG GT C Roadster lainaa linjoissaan enemmän kovakattoiselta räyhämallilta, GT R:ltä. Mallien erot jatkuvat myös muissa komponenteissa, tehden selväksi GT Roadsterin olevan nautiskelevampi ja GT C Roadsterin olevan enemmän ajaminen mielessä. GT Roadsterin AMG urheilujousitus saa GT C Roadsterissa säädettävän iskunvaimennuksen. Vain GT C Roadster saa tyypillisten Comfort/Sport/Sport+/Individual -ajotilojen lisäksi viidennen Race-ajotilan vaihteiston ruoskimiseen. GT C Roadsterin esikuvana onkin ollut aiemmin tänä vuonna julkistettu kovakattoinen GT R, jonka tyyliin avomallillakin on leveämmät pyöränkaaret ja aggressiivisempi helmasarja. Samalla elektronisesti ohjattu tasauspyörästön lukko on niin ikään GT R:n peruja, samoin kuin isoveljessä esitelty takapyöräohjaus. Lisäksi molemmat roadster-versiot lainaavat räyhäkkään coupen temppukirjasta etumaskin aktiivisen aerodynamiikan, jolloin auto ohjaa keulamaskin takana olevia tuuletusaukkoja sähkömoottorin avulla. Myös itse AMG Panamericana -keulamaski on tuttu GT R:stä. Avoautojen kannalta tärkein suoritusarvo on kuitenkin katto: sähköisesti operoitava kolmikerroksinen kangaskatto nousee ja laskee noin 11 sekunnissa ja avaamisen/sulkemisen voi toteuttaa aina 50 km/t nopeuteen saakka. Lisävarusteiset AMG urheiluistuimet saavat ensimmäistä kertaa vaihtoehdon, jossa ne voidaan varustaa Mercedeksen Airscarf-ilmahuivilla niskan lämmittämiseksi tai ilmastoinnilla kuumien kesäpäivien viilentämiseksi nahkaisissa istuimissa. Tarjolla on myös Burmesterin äänentoistojärjestelmä kahtena eri versiona. Järjestelmien erikoisuus on, että oikean takapyörän kaareen sijoitetun aukon avulla subwoofer käyttää koko matkustamoa kaiutinkotelona. Jos tämä kuulostaa monimutkaiselta niin ei hätää: tarjolla on myös AMG urheilupakoputkisto, joka on GT C Roadsterissa vakiovaruste. Lähde ja kuvat: Mercedes-AMG Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?