Ajoneuvot | Koeajo | 9.11.2016

Autotrendien arvoituksia: Mercedes-Benz GLC 220d Coupé

Kannattaako katumaasturin virtaviivaisuudesta maksaa? Hyvää: Ajettavuus, vaihteisto, viimeistely. Huonoa: Onko lisähinnan arvoinen?

Jaa artikkeli

Automaailman trendit ovat merkillisiä. Ensin muotiin nousevat farmareita korkeammat katumaasturit, sitten sekaan tarvitaan ripaus urheilullisuutta ja estetiikkaa säteilevää viistoperää.

BMW X6:n debytoima tyylisuunta on sittemmin laajentunut kokoluokkaa pienempiin maastureihin. Ensin vuorossa oli BMW X4, ja nyt mukaan liittyy Mercedes-Benz GLC Coupé.

Coupé vai viistoperä?

Valmistaja nimittää tuotettaan GLC Coupéksi. Tässä koeajossa puhuttakoon viistoperäisestä GLC:stä, sillä viisiovisena katumaasturina tulokas on kaukana perinteisestä coupé-määritelmästä.

Tiukkapipoisesta linjasta ei voi tinkiä – Moottori kantaa vastuunsa automaailman perinteistä, joita markkinamiehet yrittävät rikkoa.

Mercedes-Benz ei ole tyytynyt pelkkään perälinjojen uudelleenmuotoiluun. Katto on matalammalla, jopa tuulilasin kerrotaan eroavan tavallisesta GLC:stä.

Mercedes-Benz GLC Coupe

Perän linjat mukailevat isoveli GLE Coupéa. Toisin sanoen takavalot ja takaikkunan linja tuovat mieleen kauniit C- ja S-sarjan coupét.

Viistoperän pehmeät linjat sopivat hyvin GLC:n peruspyöreisiin muotoihin. On kuitenkin mielipidekysymys, onko auto 5 597 euroa tavallista GLC 220 d:tä näyttävämpi.

Ainakin laskeva kattolinja kahmaisee takaistuimelta pääntilaa ja tavaratilasta litroja. Virallisten lukemien valossa GLC Coupén nielemä 500 litraa on vain 50 yksikköä perusmallia vähemmän, mutta tavaratilan takaosan mataluus rajoittaa suurten esineiden kuljetusta.

Mercedes-Benz GLC Coupe

Muotoiluerojen lisäksi viistoperäisen GLC:n vakiovarustelu on hieman tavallisen GLC:n Premium Business -varustelua kattavampi, hintaan kuuluvat peruutuskamera, sähköinen takaluukku ja 18-tuumaiset vanteet.

Vanteet tekevät auton

Koeajoauton ulkonäköä piristää Premium Business AMG -painokseen kuuluva AMG-ulkoasupaketti, jota on vielä ryyditetty 20-tuumaan kasvatetuilla vanteilla.

Suurilla vanteilla viiston perän linjat pääsevät oikeuksiinsa: korin pyöreät linjat, suuret pyörät ja lokasuojien mustat levikkeet vievät ajatukset lasten maastohenkisiin leluihin ja radio-ohjattaviin autoihin.

Mercedes-Benz GLC Coupe

Ohjauspyörän takana GLC-kuskia ei liiemmin lapseta, mutta eipä auto tunnu leluseltakaan. Ehkä se on auton suurin ongelma: ajofiiliksessä Coupé-muunnokseen sijoitettuja lisäeuroja ei huomaa.

Tavallisen GLC:n erinomainen ajettavuus on viistoperässäkin läsnä. Ajoasennolle on laajat säädöt, ohjauspyörä istuu hyvin käteen ja ergonomia on kunnossa.

Mercedes-Benz GLC Coupe

Ohjaus on muiden tuoreiden Mercedes-Benzien tapaan kirkas ja miellyttävästi välitetty: hidas keskialue vakauttaa, mutta jyrkemmillä kääntökulmilla nopeutuva ohjausvälitys tekee kadunkulmien kiertelystä vaivatonta.

Koeajoauton ajettavuutta urheilullistaa sähkösäätöinen iskunvaimennus ja 20-tuumaiset vanteet. Kyyti on jämäkkää, muttei täristävän epämukavaa. Se miellyttänee urheilullisuuden tavoittelijaa, pehmeyttä kaipaaville Mercedes-Benz tarjoaa edullisimmillaan 3200 euroa maksavaa ilmajousitusta.

Mercedes-Benz GLC Coupe

Mercedes-Benz GLC 220d Coupén 170 hevosvoimaa riittävät kevyellä kuormalla mainiosti, josta osakiitos kuuluu erinomaisesti toimivalle vaihteistolle.

Hinnat alkaen -dieselin yläpuolella on tarjolla 204 ja 258 hevosvoimaiset vaihtoehdot. Bensamaailma jakautuu malleihin GLC 250 (211 hv), Mercedes-AMG GLC 43 (367 hv) ja ladattavaan hybridiin GLC 350e (327 hv). Vetotapaa ei tarvitse valita, auto on aina automaattivaihteinen ja nelivetoinen.

Mercedes-Benz GLC Coupe

Jos coupemaasturitrendi hyväilee omaa makuaistia, tarjoaa GLC Coupé erinomaisen vaihtoehdon. Muiden kannattanee säästää korimallin lisähinnassa – säästyneillä rahoilla voi hemmotella itseään tavallisen GLC:n ylellisemmällä varustelulla.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz