19.11.2017

Autoklinikka tutki – vauriokorjauksen vaikutus tehdastakuuseen epäselvää monelle

Autoklinikan tilaaman kyselyn mukaan neljäsosa autoilijoista uskoo, että auton takuu säilyy vain, jos vaurion korjauttaa merkkikorjaamossa.

Tuore kyselytutkimus selvitti, tietävätkö suomalaiset, missä tilanteissa auton tehdastakuu säilyy kun kyseessä on vauriokorjaus. Vastaus on: varsin vaihtelevasti.

Kyselyyn vastasi hieman yli 500 autoilijaa, joista 24 prosenttia uskoi, että auton takuu raukeaa, mikäli kolarivaurion tai esimerkiksi kiveniskemän tuulilasissa korjauttaa muualla kuin merkkikorjaamossa. 23 prosenttia ei osannut ottaa kantaa asiaan lainkaan.

Autokilinkan oman arvion mukaan tietämättömyys saattaa johtua esimerkiksi siitä, että vanhemmalla autolla tai leasing-ajoneuvolla kulkevan ei tarvitse takuukysymyksestä huolehtia.

Vaurion sattuessa autonsa saa kuitenkin viedä käytännössä mille tahansa autokorjaamolle.

– Takuun säilymisen kannalta on olennaista se, että vauriokorjaus suoritetaan autovalmistajan ohjeiden mukaisesti. Autoilijan pitää siis olla varma siitä, että korjausammattilainen tuntee kyseisen merkin vaatimukset erilaisten vaurioiden parissa työskentelyyn, Autoklinikan laadunvalvonnasta vastaava Tapio Ikävalko kertoo.

Valmistajan tarjoama takuu päättyy kolarin jälkeen useimmiten vain kahdessa tapauksessa: jos auto on lunastuskunnossa tai jos auton rakennetta muutetaan ilman takuunantajan kirjallista lupaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korjaukselle oma takuu

Autonvalmistajien korjausohjeiden käyttö ja noudattaminen on tärkeää etenkin rakenne- tai turvarakennevaurioiden korjauksissa, jotta auton korirakenteen turvallisuus säilyy.

Ohjeita kannattaa noudattaa myös pintamateriaalien vauriokorjauksissa, sillä oikeilla työ- ja liitosmenetelmillä saadaan Autoklinikan mukaan aikaiseksi paras mahdollinen korjauslaatu.

Omaan osaamiseensa luottava korjausketju kertoo tarjoavansa tehdastakuun säilymisen lisäksi työlleen oman korjaustakuun, jonka kesto vaihtelee tehdystä korjauksesta riippuen. Esimerkiksi maalaustyölle sen kerrotaan olevan 12 kuukautta.

Kyselyyn vastanneista peräti 73 prosenttia oli korjauttanut autonsa edellisen kerran muualla kuin merkkikorjaamossa. Tutkimuksessa ei oteta kantaa siihen, onko 500 vastaajaa liian pieni otos yleispätevien päätelmien tekoon.

Autoklinikan tilaaman tutkimuksen toteutti SynoInt syyskuussa nettipaneelina, ja siihen osallistui 503 ajokortin omaavaa vastaajaa. Otos oli väestöä demografisesti edustava.

Lähde: Autoklinikka Kuvitus: Antti Hentinen/Moottorin arkisto

Luetuimmat