17.12.2018

Autojen takuukilpailu kiristyy – kiltti asiakas voi silti joutua maksumieheksi

Liikenne_tietyö

Pitkä takuu on houkutteleva valtti.

Kia toi jo vuosia sitten tarjolle pitkän seitsemän vuoden takuun.

Uusimpien takuuehtojen mukaan Kia-tehdastakuu on seitsemän vuotta tai 150 000 kilometriä. Ilman kilometrirajaa takuu on voimassa yksityiskäytössä kolme vuotta. Ammattikäytössä kilometriraja on 150 000 kilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundain takuu piteni

Hyundailla on Suomessa ollut viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta, mutta nyt takuuaikaa on pidennetty yksityiskäytössä seitsemään (7) vuoteen ilman kilometrirajoitusta.

Seitsemän vuoden takuu ilman kilometrirajaa koskee yksityiskäyttöön 15.2.2018 jälkeen käyttöönotettuja Hyundai i30-malleja ja 1.9.2018 jälkeen Suomessa käyttöönotettuja uusia, vuosimallin 2019 Hyundai-autoja.

Fordkin on mukana pitkien takuuaikojen kilpailussa. Uusien Fordien takuu on viisi vuotta / 100 000 kilometriä. Tavallista pitempiä takuuaikoja on myös muun muassa Mitsubishilla, Renaultilla ja kampanjakohtaisesti Seatilla.

Henkilöautojen takuuajat voivat erota hyötyautojen takuuajoista saman automerkinkin sisällä.

Hyundai i30 logo

Takuuaikoja kannattaa vertailla

Uusia autoja vertaillessa kannattaa tarkistaa, mikä harkinnassa olevien automallien takuuaika on Suomessa.

Joillakin automalleilla saattaa Suomessa olla eri takuuaika kuin esimerkiksi Keski-Euroopassa.

Joissakin tapauksissa laajennetun takuun voi saada lisähinnalla.

Niin sanotut kulutusosat on rajattu yleensä takuun ulkopuolelle.

Takuu on vapaaehtoinen etu

Takuu on vapaaehtoinen lisäetu, joka ei poista sitä, että auton myyjätaholla on vastuu tuotevirheistä. Myyjä siis vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu.

Myyjä vastaa tuotteesta, ostaja eli auton käyttäjä auton asianmukaisesta käytöstä.

Autonostajan ja käyttäjän on hyvä tiedostaa kuluttajansuojan kattavuus. Valmistajan ja myyjän vastuu auton tyyppivioista voi siis jatkua takuuajan päättymisen jälkeenkin.

Lisätietoja saa Kilpailu- ja kuluttajaviraston kattavasta Virhevastuu ja takuu autokaupassa -ohjeesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä

Myyjällä on lakisääteinen virhevastuu tuotteen virheestä. Takuu on puolestaan myyjän, valmistajan tai maahantuojan ostajalle antama vapaaehtoinen lisäetu.

Myyjän vastuu tuotteen virheestä ei automaattisesti pääty takuun loppumiseen. Tuotteen viasta voi valittaa myyjälle takuuajan päätyttyä.

Tuotteen virhe voi tarkoittaa teknisen vian lisäksi esimerkiksi sitä, että tuote ei vastaa annettuja tietoja, sen kestoikä on lyhyempi kuin voi odottaa tai käyttöohjeet ovat puutteelliset.

Takuuaikana myyjällä on näyttövelvollisuus, että tavaran huonontuminen johtuu todennäköisesti tapaturmasta, tavaran vääränlaisesta käsittelystä tai muusta ostajan puolella olevasta syystä. Todistustaakka on siis myyjällä.

Pitkä takuuaika hyvä etu

Pitkä takuuaika on hyvä etu, kun autoon sattuu tulemaan iso vika vaikkapa jakoketjuun tai vaihteistoon, joiden oletetaan kestävän pitkään.

Pitkä takuuaika parantaa asiakkaiden neuvotteluasemaa ja tasa-arvoa, sillä todistustaakka vian aiheuttajasta, esim. puutteellisesta huollosta tai käyttövirheestä, on myyjällä.

Kun tyyppivika esimerkiksi vaihteistossa ilmenee esim. lyhyen kahden vuoden takuuajan jälkeen, korvauksen saaminen voi vaihdella suuresti asiakkaan valitustaidoista, aktiivisuudesta ja merkin ”jatkotakuu”-politiikasta riippuen.

Kiltti asiakas voi joutua maksumieheksi, vaikka ko. tapauksessa vaihteiston korjauskustannukset kuuluisivatkin myyjälle, jonka virhevastuu jatkuu takuun päättymisen jälkeenkin.

Huollot hoidettava ajallaan

Takuuajan jälkeen vian ilmetessä asiakkaalla on todistustaakka siitä, että autoa on käytetty ja huollettu asianmukaisesti. Huollot on helppo todistaa, kun on käytetty merkkikorjaamoa. Jos on käytetty muuta korjaamoa, asiakkaalla on todistustaakka siitä, että auton huolto on ollut asianmukaista.

Myyjä vastaa tuotteesta – takuun jälkeenkin

Myyjä vastaa tuotteesta myös takuun jälkeen. Asiasta on olemassa ennakkotapauksia ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston ratkaisuista:

Jakoketjun tulee kestää moottorin käyttöikä

Jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöikä, mikä esimerkiksi Volkswagenin mukaan on vähintään 250 000 kilometriä. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin.

Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto

Luetuimmat