18.7.2018

Autoilijoiden osalta dieselgate alkaa olla ohi: Volkswagenin ja kuluttajaviranomaisten neuvottelut päättyneet

Volkswagenin ohjelmistopäivitys

Euroopan komissio kehuu Volkswagen Groupin viestintää, mutta moittii korjauspäivityksen jälkeistä takuuta suppeaksi.

Syyskuussa 2015 alkanut Volkswagenin dieselkurimus alkaa kuluttajien osalta lähestyä loppuaan. Kilpailu- ja kuluttajavirasto ilmoittaa EU:n kuluttajasuojalainsäädännön valvonnasta vastaavien viranomaisten saaneen päätökseen dieselgateksi kutsutun valvontakokonaisuuden. Käytännössä kyse on neuvotteluista, joissa sovittiin korjauksista, niiden etenemisistä, korjaukseen liittyvän takuun ehdoista sekä autonomistajille viestimisestä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kehuja ja moitteita VW:lle

Euroopan komissio ja EU:n kansalliset kuluttajaviranomaiset julkaisivat myös Volkswagen-konsernin toteuttamaa dieselgate-takaisinkutsua koskevat päätelmät.

Mainituissa päätelmissä kiitellään Volkswagen-konsernia luottamuksen luomisesta ja kuluttajalle suunnatun viestinnän parantamisesta. Korjausasteen kerrotaan saavuttaneen 80 prosentin tason. Volkswagen Group on myös sitoutunut jatkamaan ilmaisia ohjelmistopäivityksiä ja niihin liittyvää takuuta, joka vastaa päivitysten jälkeen ilmenevistä ongelmista vuoden 2020 loppuun mennessä.

Huolta takuusta

Päätelmissään komissio sekä kuluttajaviranomaiset nostavat kuitenkin esiin huolen siitä, ettei Volkswagen Group pystynyt antamaan korjausten jälkeen ilmeneville mahdollisille ongelmille täyttä ja selkeää takuuta – päivityksen jälkeinen turva koskee vain moottorin yhtätoista komponenttia.

Konserni ei myöskään ole antanut selkeää lupausta siitä, ettei päivitys vaikuta autojen suorituskykyyn.

Suomessa valtaosa korjattu

Suomessa korjaustoimenpiteet ovat voiton puolella. Kuluvan vuoden toukokuun alussa Volkswageneista oli korjattu 94,7 prosenttia ja Audeista 93,4 prosenttia. EA 189-dieselmoottorin ohjelmistohuijaus vaati takaisinkutsua vain edellä mainittujen saksalaismerkkien osalta.

Seatin (korjattu 74,5 %) ja Škodan (82,3 %) kohdalla kyse oli korjauskampanjasta. Teknisesti korjaus on samankaltainen, mutta juridisesti ero on suuri: takaisinkutsun laiminlyönti johtaa lopulta katsastushylkäykseen.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde: EU:n komissio, Kilpailu- ja kuluttajavirasto

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat