Ajoneuvot | Uutinen | 28.7.2017

Autoa ostamassa? Tarkista ainakin nämä kohdat

Vikatietolistan päivittyminen ansaitsee myös kattavan tietopaketin siitä, mistä kaikesta lista onkaan koostettu.

Jaa artikkeli

Katsastus- ja muut vikaraportit kertovat eri automallien vikamääristä ja asettavat automallit paremmuusjärjestykseen. Valitettavasti vikaraporttien tuloslistat eivät kuitenkaan kerro kovin tarkasti, millaisia mallikohtaisia vikoja autoissa on. Moottori.fi:n etusivulta löytyvä vikatietolista pyrkii vastaamaan tähän tarpeeseen.

Vikatietolista kertoo kunkin automallin tyypilliset viat neljässä eri vikaryhmässä.

  1. katsastuksessa havaitut viat
  2. takaisinkutsuun johtaneet viat
  3. tielle jättäneet tekniset viat
  4. autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Vikatietolistan päivityksessä pääpaino on uudemmissa, pääosin 3–9-vuotiaissa malleissa, joten vanhempia mallisarjoja on poistettu ja uudempia on otettu tilalle. Vanhempien mallisarjojen vikatietoja voi tarkastella www.moottori.fi -verkkosivuilla julkaistuista edellisistä, vuosien 2014, 2015 ja 2016 vikatietolistoista.

Katsastuksessa havaitut viat

Katsastuksessa havaitut viat on koottu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin raportista vuodelta 2017, joka sisältää Suomen kaikkien katsastusasemien määräaikaiskatsastukset vuodelta 2016.

Listaa on täydennetty saksalaisten TÜV- , DEKRA- ja GTÜ -katsastusraporttien tiedoilla, jotka on mainittu merkinnällä Saksa.

Takaisinkutsut eli korjauskehotukset

Suomessa ilmoitettuja takaisinkutsuja on koottu valmistajien edustajien ja maahantuojien Trafille ilmoittamista kampanjoista.

Lisäksi on poimittu esimerkkejä vakavien vikojen takaisinkutsuista saksalaisen ADAC:n ja KBA:n sekä brittiläisen DVSA:n verkkosivuilta. Takaisinkutsulista ei ole täydellinen. Pääpaino on uusimmissa takaisinkutsuissa, jotka on ilmoitettu kesäkuun loppuun 2017 mennessä.

Vanhempien mallien takaisinkutsuja löytyy vuosien 2014–2016 vikatietolistoista.

Tielle jättäneet tekniset viat

Tielle jättäneet viat on koottu saksalaisesta ADAC-tiepalveluraportista vuodelta 2017. Raportti käsittää ADAC:n tiepalvelutapahtumat Saksassa vuonna 2016.

Mukana ovat pelkästään tielle pysäyttäneet tekniset viat 2–9 vuotta vanhoista automalleista.

Kuskin huolimattomuudesta johtuneet viat kuten polttoaineen loppuminen on jätetty tarkastelun ulkopuolelle.

Autonkäyttäjien ilmoittamat viat

Käyttäjien ilmoittamia vikoja on koottu pääasiassa saksalaisen Autobild –lehden ja ADAC:n vikakyselyistä. Lisäksi on selvitetty Autobild –lehden 100 000 kilometrin kestotesteissä havaittuja vikoja.

Vikatietolista keskittyy vain suosittuihin malleihin aineiston tilastollisen luotettavuuden takaamiseksi. Siksi moni kiinnostava, mutta vähemmän myyty malli voi puuttua listasta.

vikatietolista 2017

Erilaisia tilastoja – erilaisia vikoja

Pelkät katsastustilastot eivät kerro koko totuutta autojen laatueroista. Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuolloilla, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – mallin laadun ohella.

Eri automallien ajosuoritteet poikkeavat merkittävästi toisistaan. Taksi- ja muussa ammattikäytössä suosituilla isoilla autoilla ajetaan paljon, sen sijaan pikkuautoilla ja urheiluautoilla vähemmän. Toisissa raporteissa ajokilometrit on mainittu tai otettu huomioon – toisissa taas ei.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat ovat erilaisia kuin esimerkiksi tielle pysäyttävät tekniset viat. Lisäksi autonkäyttäjät ovat raportoineet lukuisista muista vioista, jotka eivät näy katsastusraporteissa eivätkä tiepalveluraporteissa.

Määräaikaiskatsastuksessa havaitut viat

Tyypillisiä katsastuksessa havaittuja vikakohteita ovat etuakseliston ja ohjauslaitteiden nivelvaivat sekä jarruviat käyttöjarrussa tai seisontajarrussa tai molemmissa. Lisäksi katsastuksessa havaitaan usein ongelmia pyöräntuennassa, jousituksessa, tukivarsien kumilaakereissa, iskunvaimennuksessa sekä pakokaasujen päästömittauksessa.

Tielle pysäyttäneet tekniset viat

Saksan tiepalvelutilasto paljastaa, että sähkölaitteiden reistailu jättää useimmin tielle. Peräti puolet tielle pysäyttäneistä teknisistä vioista liittyy sähkölaitteisiin.

Akkuviat muodostavat reilun kolmanneksen kaikista tielle pysäyttävistä teknisistä vioista.

Monen nykymallin akut ja laturit ovat alimitoitettuja kasvaneeseen sähkön kulutukseen verrattuna. Kohentunut mukavuus- ja turvallisuusvarustelu on lisännyt sähkölaitteiden määrää.
Tien päällä akku on auton heikoin kohta.

Takaisinkutsut eli korjauskehotukset

Takaisinkutsujen suuri määrä ei välttämättä kerro heikosta laadusta, vaan asiakkaista huolehtimisesta. Pienetkin vian mahdollisuudet halutaan tarkastaa takaisinkutsukampanjoiden avulla. Esimerkiksi mittavista takaisinkutsukampanjoista kärsinyt Toyota on useiden vikaraporttien mukaan laadukas automerkki.

Valmistusmaakaan ei välttämättä vaikuta laatuun. Sitä tärkeämpää on valmistajan laatukulttuuri ja laadunvalvonta, jota noudatetaan kaikilla tehtailla. Esimerkiksi juuri Toyotaa valmistetaan Japanin ohella Euroopassa muun muassa Tsekissä, Ranskassa, Britanniassa ja Turkissa.

Takaisinkutsuvikojen ilmoittamisessa on tapahtunut parannusta Suomessa. Vikojen mahdollisuudesta ilmoitetaan Trafille entistä säntillisemmin. Vikojen kaunistelu ja suoranainen pimittäminen ovat vähentyneet vuosi vuodelta. Siksi uusimmassa vikalistan päivityksessä on yhä enemmän Trafille ilmoitettuja takaisinkutsuja ja vähemmän Saksassa ja Britanniassa ilmoitettuja takaisinkutsuja.

Muutamalla maahantuojalla on kuitenkin toiminnan avoimuudessa vielä parantamisen varaa: Esimerkiksi Subarun takaisinkutsuja Suomessa ei löydy lainkaan Trafin verkkosivujen listalta, mutta Saksan KBA:n ja Britannian DVSA:n sivuilta kylläkin. Britanniassa on Subarulle peräti 26 erilaista takaisinkutsua!

Julkistettujen takaisinkutsujen selkeydessä on edelleen toivomisen varaa. Lukijan on vaikea saada selvää, mitä valmistusaikaa ja mallisarjan mallia ko. mallin takaisinkutsu tarkalleen koskee. Toiset maahantuojat ilmaisevat asian selkeästi, toiset monimutkaisesti.

Joidenkin korjauskehotusten kieli on alan asiantuntijoiden teknistä slangia ”jargonia”, mistä tavallisen autonkäyttäjän on vaikea saada selvää. Saksassa ja Britanniassa sanotaan selkeästi ja suoraan, mitä vian mahdollisuus toteutuessaan voi pahimmillaan aiheuttaa.

Takaisinkutsujen julkistaminen verkossa on tärkeätä turvallisuustyötä. Kaikki autot eivät välttämättä ole maahantuojan tiedostoissa ja takaisinkutsukirje on voinut joutua hukkaan, esimerkiksi jos autolla on eri haltija ja omistaja. On tärkeää, että takaisinkutsut ovat myös yksityisesti maahantuotujen autojen omistajien ja haltijoiden tiedossa Trafin verkkosivuilla.

Virallinen takaisinkutsu koskee merkittäviä vikoja

Lain mukaan ajoneuvon valmistajan, valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafille valmistajan julkaisemasta takaisinkutsukampanjasta, jos ajoneuvomallissa tai osassa ajoneuvoja todetaan virhe tai poikkeama, joka aiheuttaa vakavaa vaaraa liikenneturvallisuudelle tai huomattavaa haittaa ympäristölle tai terveydelle.

Trafille ilmoitettavat viat ovat pääsääntöisesti sellaisia, jotka johtaisivat hylkäykseen määräaikaiskatsastuksessa. Tällaisia ovat esimerkiksi turvallisuutta vaarantavat viat ohjauslaitteissa, jarruissa, pyöräntuennassa, moottorissa, vaihteistossa sekä turvatyynyissä, turvavöissä sekä muissa turvalaitteissa. Trafille ilmoitettujen kampanjoiden viat ja puutteet on korjattava veloituksettomasti.

Vähäisempiä vikoja koskevista kampanjoista laki ei velvoita ilmoittamaan Trafille. Pienempiä vikoja korjataan yleensä määräaikaishuoltojen yhteydessä usein asiakkaalle niistä edes ilmoittamatta.

Maahantuoja lähettää korjauskehotuskirjeet autojen omistajille ja antaa tiedot Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille, joka julkaisee takaisinkutsut verkkosivuillaan.

Trafi on patistanut valmistajan edustajia ja maahantuojia tehostamaan kampanjoiden hoitoa. Trafi on laatinut selkeät lomakkeet ja ohjeet, jotta takaisinkutsukampanjoiden hallinnointi olisi mahdollisimman helppoa.

Käyttäjien ilmoittamat viat

Katsastus- ja tiepalvelutilastojen sekä takaisinkutsulistojen puutteena on se, että listat eivät kerro kaikista autojen tyyppivioista.

Saksalainen Autobild-lehti ja Saksan Autoliitto ADAC ovat tehneet ansiokasta työtä ja keränneet vuosikymmenien ajan autonkäyttäjien vikailmoituksia.

Lisäksi 100 000 kilometrin kestotestit ovat antaneet Autobild-lehden toimittajille runsaasti tietoa uutuusmallien ensimmäisten tuotantoerien autoyksilöiden ongelmista.

Esimerkiksi kaksoiskytkinvaihteiston, kaksoismassavauhtipyörän, moottorin turboahtimen tai jakopään ketjun viat jäävät useimmiten katsastus- ja tiepalveluraporttien ulkopuolelle.

Edellä mainitut viat keskeyttävät ajamisen kokonaan tai ilmaisevat metelillä ja värinällä tai tehottomuudella vakavasta viasta, joka korjautetaan ennen katsastukseen menoa tai ennen reissuun lähtöä.

Edellä mainittujen vikojen korjaaminen voi olla kallista lystiä etenkin ikääntyneessä autossa, jonka takuu on päättynyt. On hyvä tietää, että myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin, etenkin jos kyseessä on ilmiselvä tyyppivika. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu.

Jakoketju


Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, miksi esimerkiksi Volkswagen on ilmoittanut 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin. Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa.

Myyjällä on vastuu tuotevirheistä ja myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vain vapaaehtoinen lisäetu. Täytyy myös muistaa, että vaikkka myyjä vastaa tuotteesta, ostaja vastaa tuotteen asianmukaisesta käytöstä.

Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan.

Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla:
http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/jakoketju/

Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”.
http://www.kkv.fi/globalassets/kkv-suomi/julkaisut/linjaukset/toimialakohtaiset-linjaukset/virhevastuu-ja-takuu-autokaupassa-2007.pdf

Valmistajan ja myyjän vastuu tyyppivioista jatkuu siis takuuajan päättymisen jälkeenkin.

Kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa

Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä saattaa kestää satoja tuhansia kilometrejä.

Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee: Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja raskaassa käytössä se tulee tehtäväksi yleensä 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä.

Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia kuten jousia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä.

Lisätietoa: https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/ratkaisuja-riitoihin/autot/vauhtipyora/

vikatietolista 2017

Vikatietolistan tietolähteet:

www.trafi.fi
Trafi vastaa Suomessa liikennejärjestelmän sääntelystä, kehittää turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä. Trafin toimialat ovat ilmailu, merenkulku, rautatiet ja tieliikenne.

Trafi julkaisee ajoneuvojen takaisinkutsu- eli korjauskehotuslistoja.

Ajoneuvon valmistajan edustajan tai maahantuojan tulee ilmoittaa Trafille valmistajan takaisinkutsukampanjoista.

http://www.trafi.fi/takaisinkutsukampanjat#vclass=Henkilöauto&mark=&model=

Trafi julkaisee vuosittain katsastustilaston, joka sisältää Suomen kaikkien katsastusasemien määräaikaiskatsastukset edelliseltä vuodelta.

https://www.trafi.fi/tietopalvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus

www.adac.de
ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil Club) on vuonna 1903 perustettu Euroopan suurin autonkäyttäjien etujärjestö ja Autoliiton sisarjärjestö.

ADAC julkaisee vuosittain Saksan tiepalvelutilaston verkossa:

www.adac.de/infotestrat/unfall-schaeden-und-panne/pannenstatistik/default.aspx

ADAC julkaisee Saksan takaisinkutsulistoja verkossa:

https://www.adac.de/infotestrat/reparatur-pflege-und-wartung/rueckrufe/default.aspx

www.autoliitto.fi
Autoliitto on vuonna 1919 perustettu autoilijoiden etujärjestö.  Autoliitto julkaisee Saksan ADACin takaisinkutsulistoja.  Autoliitto julkaisee verkossa varhaisemmat ADACin takaisinkutsukampanjat kaikille, tuoreimmat kuluvan vuoden takaisinkutsut vain jäsenille.

https://www.autoliitto.fi/tietoa-tienkayttajalle/takaisinkutsut

www.a-katsastus.fi
Suomen suurin katsastusorganisaatio A-Katsastus Oy on julkaissut mallikohtaisia vikatilastoja vuosilta 2008 – 2015. A-Katsastuksen tilastoissa on mainittu automallien keskimääräiset matkamittarilukemat, mitkä puuttuvat Trafin julkaisemista katsastustilastoista.

https://www.a-katsastus.fi/infoa-autoilijalle/vikatilastot

A-katsastuksen tilaston vuoden 2016 suppea versio on julkaistu Moottorin verkkosivuilla 6.4.2017:

https://www.moottori.fi/liikenne/jutut/jo-tuoreissa-autoissa-isoja-laatueroja/

www.tuev-media.de
TÜV (Technische Überwachungsverein) on Saksan suurin katsastusyhtiö.  Tuorein TÜV –raportti 2017 koostuu yli 10 miljoonasta katsastuksesta Saksassa vuonna 2016.  Raportti on tehty yhteistyössä saksalaisen Autobild-lehden kanssa: www.autobild.de

www.dekra.de

www.auto-motor-und-sport.de
Dekra on Saksan toiseksi suurin katsastusketju.  Yhteistyössä saksalaisen Auto, Motor und Sport –lehden kanssa julkaistu Dekra-raportti 2017 perustuu 15 miljoonaan määräaikaiskatsastukseen Saksassa vuosina 2015 ja 2016.

www.gebrauchtwagenreport.com/

Dekra-raportti, käytettyjen autojen vikatietoja myös englanniksi:

http://www.used-car-report.com/en/

www.gtue.de  

www.autozeitung.de

GTÜ (Die Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusketju. Saksalainen Auto Zeitung -autolehti kokoaa vuosittain Saksan suurimman käytettyjen autojen raportin.  Sen tärkein anti on GTÜ-katsastusraportti 2017 , jossa on mukana viisi miljoonaa katsastusta Saksassa vuonna 2016.

https://www.kba.de/DE/Home/home_node.html
KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) on Saksan ajoneuvohallintokeskus, joka julkaisee muun muassa takaisinkutsulistoja verkossa saksaksi osoitteessa:

https://www.kba-online.de/gpsg/jsp/gpsgStart.jsp

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto

Jaa artikkeli

Keskustelu