Ajoneuvot | Autonhoito | 10.3.2018

Auto lämpimässä tallissa – aiheuttaa myös ongelmia

Huoneenlämpöiseen autoon on ihana kavuta kylmänä aamuna, mutta auto lämpimässä tallissa omaa myös haittoja

Jaa artikkeli

Auto lämpimässä tallissa mukavoittaa aamuisia liikkeellelähtöjä. Akku ja moottori jättävät kiukuttelut vähemmälle. Valmiiksi lämpimään autoon on mukava istua. Eivätkä lasit ole jäässä tai lumia tarvitse harjata maalipinnalta.

Luminen auto

Ulkona autoaan säilyttävää saattaa odottaa kylmän auton lisäksi lumien harjaus ja jäiden raaputtaminen.

Näistä kaikista seikoista pääsee nauttimaan jos on mahdollisuus säilyttää autoaan sisätiloissa lämpimässä tallissa. Toki moni asia pitää kutinsa myös sähköistä tai polttoainekäyttöistä esilämmitystä hyödynnettäessä, vaikka auto seisoisi ulkona. Autokatoksen alla voivat täyttyä jopa kaikki edellä mainitut kohdat.

Maantiesuola jämähtää kiinni

Otsikossa luvattiin ongelmia. Sellaiseksi lukeutuu teille kylvettävän maantiesuolan käyttäytyminen. Suolatun auton peseminen on muutenkin ikävä tehtävä, mutta valitettavasti lämpimässä tallissa säilytettävän auton kanssa ongelma korostuu.

Maantiesuola

Maantiesuola kuivuu kylkiin vaaleanharmaaksi kalvoksi. Lämpimässä tallissa säilytettävään autoon se jää erityisen tiukkaan kiinni

Suola tarttuu lämpöisessä kuivuessaan erittäin tiukasti kiinni auton maalipintaan. Tästä ilmiöstä on laajasti kokemuksia erilaisten autojen ja maalipinnan suojatuotteiden kanssa kokeiltuna. Tässä suhteessa auto lämpimässä tallissa aiheuttaa vaikeuksia.

Moottorin autonhoitosarjassa on esitelty ohjeet suolatun auton pesemiseen, joten ongelma on ratkaistavissa oikein pesuainein. Valitettavasti lähes kaikki maalipinnan suojatuotteet valuvat näiden myrkkyjen mukana viemäriin. Ainoastaan osa oikeista kestopinnoitteista sietää esimerkiksi hiilivetyliuottimia.

Aurinko ja suola

Myös ulkona suola saattaa tarttua tiukkaan auringon lämmittäessä pintaa. Tummat maalipinnat lämpenevät vaaleita enemmän.

Toisaalta erityisesti tumman auton maalipinta saattaa lämmetä merkittävästi myös ulkona suorassa auringonpaisteessa. Tällöin eroa sisätiloihin ei välttämättä ole ollenkaan – ainakaan ulkona säilytettävän auton eduksi. Asia ei siis ole täysin yksiselitteinen.

Auto lämpimässä tallissa: korroosio

Auton ruostuminen koskettaa monia ja helpot vinkit sen hidastamiseksi kiinnostavat aina. Käyttöauton säilyttäminen lämpimässä tallissa herättää voimakkaita tunteita sekä puolesta että vastaan. Molemmille löytyy perusteita.

Korroosio

Korroosion välttämiseksi voi tehdä useita asioita, mutta käyttöauton säilytyspaikan suhteen on vaikea arvioida parasta vaihtoehtoa.

Kyseessä on kuitenkin äärimmäisen hankala aihe, sillä tieteellistä tutkimusta hallissa ja ulkona säilytettävien vastaavien käyttöautojen ruostumisesta ei ole helposti saatavilla. Tutkimus olisi hankala toteuttaa ja veisi vuosia. Samasta syystä on turha tehdä väkeviä väitteitä.

Ajatus on kuitenkin se, että suola ei samalla tavalla aiheuttaisi korroosiota kuivassa pakkasessa ulkona kuin lämpimässä autotallissa lumen sulaessa kosteudeksi. Toisaalta lämpimässä tallissa autolla on mahdollisuus kuivua kun vastaavasti ulkona säilytettävä auto on aina kosteudelle alttiina. Muuttujia on valtavasti lämpötiloista kosteusprosentteihin ja aina auton vuotuisiin käyttöpäiviin asti.

Lämmin autotalli

Lämmin talli ei ole täydellinen käyttöautolle, mutta se saattaa silti olla paras kompromissi.

Valitettavasti mikään asia ole pelkkää iloa alusta loppuun ja aina kannattaa punnita asian eri puolet. Lämmin talli saattaa olla lopulta vaihtoehdoista paras. Jokainen tehköön päätöksen itse, mutta tieto auttaa valinnassa.

 

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Jaa artikkeli

Keskustelu