5.5.2018

Austin A90 Atlantic – Ei tullut Amerikan valloittajaa, tulikin ”WRC”

Austin A90 Atlantic

Austinin nokkamies Leonard Lord päätteli Yhdysvaltain matkansa tuloksena, että amerikkalaisiin autonostajiin vetoaisivat pyöreät muodot, runsas kromi ja voimakas moottori. Siitä lähti liikkeelle A90 Atlanticin suunnittelu.

Austinin tarina alkaa jo vuodesta 1905, jolloin Wolseleyn toimitusjohtaja Herbert Austin jätti paikkansa alkaakseen valmistaa autoja omalla nimellään. Ensimmäiseksi menestysmalliksi nousi vuonna 1922 esitelty pieni Austin Seven. Suomessa suosioon nousi toisen maailmansodan jälkeen Austin A40. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Asiakaslähtöisesti suunniteltu

Austin halusi valloittaa myös Yhdysvaltain markkinat ja yhtiötä johtanut Leonard Lord päätteli Yhdysvalloissa käytyään, että amerikkalaisiin asiakkaisiin vetoaisivat pyöreät muodot, runsas kromi ja voimakas moottori. 

Austin A90 Atlantic

Korin muotoilussa on vahvoja yhtäläisyyksiä Alfa Romeo Cabrioletiin ja yhdysvaltalaisten asiakkaiden miellyttämiseksi mallia otettiin yksityiskohtien suunnittelussa myös 1949 Mercurysta ja Pontiac Chieftainsista. Hydraulisesti nostettava kuomu oli ennenkuulumaton eurooppalaisessa autossa 1950-luvun taitteessa.

Urheiluauton moottori

Austin A90 Atlantic esiteltiin yleisölle aluksi nelipaikkaisena avomallina Lontoon Earls Court Motorshow´ssa 1948. Tuotanto alkoi 1949 ja vuotta myöhemmin rinnalle tuli kaksiovinen coupe lisänimellä Sports Saloon. Moottorina oli 2660-kuutioinen nelosmoottori, joka tuotti kunnioitettavat 88 hevosvoimaa. Samaa moottoria käytettiin myös puhtaana urheiluautona pidetyssä Austin Healeyssä.

Austin A90 Atlantic

Atlanticin maailmanvalloitus ei onnistunut ja lopulta niitä valmistettiin vuosina 1949-1952 alle 8000 kappaletta. Yhdysvaltoihin niistä vietiin alle 350 kappaletta. Vaikka Atlanticin muotoilu aukoi uusia uria, jäi se valitettavasti samaan aikaan esitellyn Jaguar XK120:n jalkoihin. 

Ensimmäisen Jyväskylän Suurajojen voittaja

Suomalainen Arvo Karlsson onnistui saamaan pienestä Veholle tulleesta A90 Atlantic -erästä itselleen yhden ja ajoi tällä vuoden 1950 autolla kaikkien aikojen ensimmäisen Jyväskylän Suurajojen voittoon vuonna 1951.

Austin A90 Atlantic

Kuvien Austin A90 Atlantic Convertible on esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat