9.11.2015

Audin uutuus: navigaattorin ja hybridimoottorin liitto

Hybridijärjestelmää ja vakionopeudensäädintä ohjataan navigaattorin reittitiedolla.

Audin yksinkertainen keksintö nostaa hybridien energiatehokkuuden uudelle tasolle. Tuoreen Q7 e-tron -maasturin hybridijärjestelmä ja navigaattori viestivät keskenään. Siten hybridijärjestelmä tietää reitin ennalta, ja saa poltto- ja sähkömoottorin yhteistyöstä kaiken irti.

Audi esitteli järjestelmää Q7 e-tron -maasturihybridin koeajossa. Ladattavan hybridin navigaattoriin oli ohjelmoitu sadan kilometrin mittainen ajoreitti, joka koostui kevyestä vuoristosta, maaseudusta sekä moottoritieajosta.

Karttakuva ajoreitistä paljastaa hybridijärjestelmän toiminnan: valtaosa matkasta ajettiin EV-tilassa pelkällä sähköllä (vihreä). Suurimmissa nousuissa hyödynnettiin poltto- ja sähkömoottoria (keltainen). Tasaisella moottoritiellä ja maantiellä Q7 kulki pelkällä polttomoottorilla akkua säästäen (violetti).

Navigaattorin ansiosta hybridijärjestelmä tiesi matkan pituuden, ja osasi hyödyntää koko 17,3 kilowattitunnin akun energiasisällön matkan aikana. Siten valtaosa ajomatkasta sujui pelkällä sähköllä. Polttomoottoria käytettiin vain tilanteissa, jossa dieselin polttamisesta saadaan paras hyöty.

Ajotyylistä ja kuvaustarpeiden vaatimista pysähdyksistä riippuen Q7 e-tronit palasivat lenkiltä 2,5–5,5 litran keskikulutuksella sataa kilometriä kohden.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päätepisteessä ladattava

Audi olettaa, että päätepisteessä hybridin akut voidaan ladata uudelleen. Mikäli latausmahdollisuutta ei ole, täytyy kuljettajan ennakoida ja käskeä järjestelmä säästämään akun energiaa. Muuten seuraava matka aloitetaan tyhjällä akulla. Silloin Q7 e-tronin taloudellisuusetu tavalliseen 3-litraiseen TDI-moottoriin jää niukaksi.

Karttakuva paljastaa polttomoottorin käytön. Peräti 61,6 prosenttia lähes sadan kilometrin matkasta kuljettiin V6-diesel sammutettuna (vihreä).

Käytössä navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä vakuutti. Kuljettajan ei enää tarvitse kuin kertoa päämäärä, ja auto huolehtii energiatehokkuudesta.

Karttatiedon pohjalta auto osaa jopa vinkata kuljettajaa kaasun keventämisestä, jotta seuraavaan risteykseen tai mutkaan rullataan mahdollisimman energiatehokkaasti.

Q7 e-tronin navigaattori keskustelee myös vakionopeudensäätimen kanssa. Uuden Audi A4:n tavoin maasturi noudattaa automaattisesti vaihtuvia nopeusrajoituksia, ja ennakoi nopeusrajoitusten muutoksia. Mikäli edessä on alhaisempaa nopeutta vaativa mutka tai poistuminen moottoritieltä, osaa vakionopeudensäädin laskea vauhtia automaattisesti.

Audin ennakoivan taloudellisuusavustimen toimintakuva paljastaa järjestelmän salat.

Aivan moitteettomasti järjestelmä ei käyttäydy. Karttatiedon virheet näkyvät ajoittain kulmikkaana nopeudenvaihteluna.

Harmittavampaa on, että Suomen karttatiedon laatu ei toistaiseksi riitä älykkäälle vakionopeudensäätimelle tai Q7 e-tronin hybridijärjestelmälle. Hienot energiaa säästävät järjestelmät jäävät hyödyntämättä, mutta siitä ei ole syyttäminen Audia.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi

Luetuimmat