9.11.2015 Ajoneuvot Audin uutuus: navigaattorin ja hybridimoottorin liitto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridijärjestelmää ja vakionopeudensäädintä ohjataan navigaattorin reittitiedolla. Audin yksinkertainen keksintö nostaa hybridien energiatehokkuuden uudelle tasolle. Tuoreen Q7 e-tron -maasturin hybridijärjestelmä ja navigaattori viestivät keskenään. Siten hybridijärjestelmä tietää reitin ennalta, ja saa poltto- ja sähkömoottorin yhteistyöstä kaiken irti. Audi esitteli järjestelmää Q7 e-tron -maasturihybridin koeajossa. Ladattavan hybridin navigaattoriin oli ohjelmoitu sadan kilometrin mittainen ajoreitti, joka koostui kevyestä vuoristosta, maaseudusta sekä moottoritieajosta. Karttakuva ajoreitistä paljastaa hybridijärjestelmän toiminnan: valtaosa matkasta ajettiin EV-tilassa pelkällä sähköllä (vihreä). Suurimmissa nousuissa hyödynnettiin poltto- ja sähkömoottoria (keltainen). Tasaisella moottoritiellä ja maantiellä Q7 kulki pelkällä polttomoottorilla akkua säästäen (violetti). Navigaattorin ansiosta hybridijärjestelmä tiesi matkan pituuden, ja osasi hyödyntää koko 17,3 kilowattitunnin akun energiasisällön matkan aikana. Siten valtaosa ajomatkasta sujui pelkällä sähköllä. Polttomoottoria käytettiin vain tilanteissa, jossa dieselin polttamisesta saadaan paras hyöty. Ajotyylistä ja kuvaustarpeiden vaatimista pysähdyksistä riippuen Q7 e-tronit palasivat lenkiltä 2,5–5,5 litran keskikulutuksella sataa kilometriä kohden. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Päätepisteessä ladattava Audi olettaa, että päätepisteessä hybridin akut voidaan ladata uudelleen. Mikäli latausmahdollisuutta ei ole, täytyy kuljettajan ennakoida ja käskeä järjestelmä säästämään akun energiaa. Muuten seuraava matka aloitetaan tyhjällä akulla. Silloin Q7 e-tronin taloudellisuusetu tavalliseen 3-litraiseen TDI-moottoriin jää niukaksi. Karttakuva paljastaa polttomoottorin käytön. Peräti 61,6 prosenttia lähes sadan kilometrin matkasta kuljettiin V6-diesel sammutettuna (vihreä). Käytössä navigaattorin ja hybridijärjestelmän yhdistelmä vakuutti. Kuljettajan ei enää tarvitse kuin kertoa päämäärä, ja auto huolehtii energiatehokkuudesta. Karttatiedon pohjalta auto osaa jopa vinkata kuljettajaa kaasun keventämisestä, jotta seuraavaan risteykseen tai mutkaan rullataan mahdollisimman energiatehokkaasti. Q7 e-tronin navigaattori keskustelee myös vakionopeudensäätimen kanssa. Uuden Audi A4:n tavoin maasturi noudattaa automaattisesti vaihtuvia nopeusrajoituksia, ja ennakoi nopeusrajoitusten muutoksia. Mikäli edessä on alhaisempaa nopeutta vaativa mutka tai poistuminen moottoritieltä, osaa vakionopeudensäädin laskea vauhtia automaattisesti. Audin ennakoivan taloudellisuusavustimen toimintakuva paljastaa järjestelmän salat. Aivan moitteettomasti järjestelmä ei käyttäydy. Karttatiedon virheet näkyvät ajoittain kulmikkaana nopeudenvaihteluna. Harmittavampaa on, että Suomen karttatiedon laatu ei toistaiseksi riitä älykkäälle vakionopeudensäätimelle tai Q7 e-tronin hybridijärjestelmälle. Hienot energiaa säästävät järjestelmät jäävät hyödyntämättä, mutta siitä ei ole syyttäminen Audia. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta