Ajoneuvot | Uutinen | 25.2.2016

Audin uusi nelivetojärjestelmä uhkana perinteikkäälle quattrolle

Saksalaisvalmistaja esittelee pitkittäismoottorisiin malleihin uuden osa-aikaisen nelivetojärjestelmän.

Jaa artikkeli

Quattro, tuo neljää tarkoittava numero vienee useimpien ajatukset suoraan Audien nelivetojärjestelmiin. Vuosikymmenten aikana nimestä on muodostunut käsite jatkuvatoimiselle nelivedolle, joka nopeuttaa ralliautoja ja tuo turvaa Autobahnoille.

Perinteisesti quattro on toteutettu torsen-tyyppisellä keskitasauspyörästöllä. Mekaanisesti ratkaisu on yksinkertainen, mutta käytäntö on osoittanut sen erittäin toimivaksi ja luotettavaksi.

Nyt Audi uhkaa rikkoa hyväksi havaitun reseptin. Uusi Quattro with Ultra Technology –nelivetojärjestelmä sanoo hyvästit keskitasauspyörästölle ja jatkuvalle nelipyörävedolle.

Syynä ovat taloudellisuuspaineet. Kuivalla asfaltilla nelivedon hyödyt ovat pienet, mutta kitkahäviöihin kuluu Audin mukaan 0,3 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.

Kitkahäviöt minimoidaan uudella nelivetojärjestelmällä, joka irrottaa vaihteiston kardaaniakselista monilevykytkimellä. Sen lisäksi takatasauspyörästöön rakennettu järjestelmä irrottaa oikean vetoakselin. Silloin vasen vetoakseli pyörittää avointa tasauspyörästöä tyhjään, hieman kuin lumeen juuttunut auto sutii vain yhdellä pyörällä.

Vihreä väri osoittaa nelivetojärjestelmän osat, joiden pyöriminen voidaan pysäyttää.

Vihreä väri osoittaa nelivetojärjestelmän osat, joiden pyöriminen voidaan pysäyttää.

Ratkaisun ansiosta kardaaniakseli saadaan pysäytettyä, ja tarpeettomana pyörivien osien kitkahäviöt minimoidaan.

Ekonäkökulmasta kaikki on hyvin. Audifanit ja mekaanisia nelivetojärjestelmiä arvostavat kuitenkin kyseenalaistanevat mahdolliset vaikutukset ajettavuuteen. Sähköohjattu järjestelmä luottaa antureihin ja ohjelmakoodiin, jonka pohjalta se reagoi tilanteisiin. Perinteinen mekaaninen neliveto taas ohjaa voimaa jatkuvasti molemmille akseleille, eikä sen tarvitse erikseen reagoida pidonvaihteluihin.

Audi kertoo Quattro with Ultra Technology -nelivedon ennakoivan viimeisten sukupolvien Haldex-nelivetojen tapaan. Kun kaasupolkimen asento tai kiihtyvyysanturit antavat syyn odottaa pidon menetystä, kytkeytyy neliveto päälle varmuuden vuoksi.

Järjestelmän toimivuus selviää, kun sillä varustettu Audi A4 Allroad Quattro saapuu markkinoille keskikesällä. Mikäli näppärästi nimetty Quattro with Ultra Technology leviää ekomalleista kaikkiin pitkittäismoottorisiin Audeihin, merkitsee se myös hienoista identiteetin menetystä.

Lähde, kuvat ja video: Audi

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi