Ajoneuvot | Koeajo | 19.5.2016

Audi SQ7 TDI – Ahtopaineen ylivoimaa

Audi SQ7 on ahdinten valtakuntaa. Hyvää: Voima ja teknologia helpottavat elämää. Huonoa: Aika näyttää teknologian luotettavuuden.

Jaa artikkeli

900 newtonmetriä tuhannella kierroksella minuutissa. Ei lyöntivirhe, vaan Audi SQ7:n sähköisen ahtimen aikaansaannos.

Sähköistä ahdinta tarvitaan, sillä perinteinen turboahdin on kuin oravanpyörä: mitä enemmän moottori tuottaa tehoa, sitä enemmän syntyy turboahdinta pyörittävää pakokaasua. Mitä lujempaa ahdin pyörii, sitä korkeampi ahtopaine moottoriin saadaan. Ja se vuorostaan johtaa suurempaan tehoon.

Audi SQ7

Siksi turbomoottoreissa huomaa alakierroksilla ahtimien heräämisen kiihtyvyyden muutoksena. Korkeammilla kierroksilla esiintyy ahtoviivettä eli hitautta ahtopaineen nousussa.

Uusi ahdin toimii ohituskaistana ahtopaineeseen. Kun kuljettaja painaa kaasun pohjaan, sähkömoottori kiihdyttää kompressoriahtimen 0,25 sekunnissa 77 000 kierrokseen minuutissa.

Ahtopaine nousee välittömästi. Silloin moottorin kuormitus kasvaa, ja perinteiset turboahtimet heräävät.

Audi SQ7

Tuplaturbo vuorotöissä

Sähköisen ahtimen lisäksi Audin uusi nelilitrainen dieselmoottori on varustettu kahdella perinteisellä turboahtimella. Ne on sijoitettu V8-moottorin sylinteriryhmien väliin.

Alakierroksilla jokaisesta sylinteristä avataan vain toinen pakoventtiili, ja pakokaasut ohjataan yhteen turboahtimeen. Kierrosten kohotessa pakokaasuvirta kasvaa, jolloin molemmat pakoventtiilit ja turboahtimet otetaan käyttöön.

Audi SQ7

Kolmen ahtimen yhteispeli lataa pöytään hurjat lukemat: 900 newtonmetriä 1 000–3250 kierroksella minuutissa. 435 hevosvoiman huipputeho on tarjolla kierrosalueella 3 750–5 000!

Seitsenpaikkaisena 2 330-kiloinen maasturi pyrähtää sataan kilometriin tunnissa 4,9 sekunnissa. Silti yhdistetyksi kulutukseksi luvataan taloudellisimmilla renkailla vain 7,2 litraa satasella.

Audi SQ7

Audi SQ7 tuntuu bensiinimoottoriselle. Keulasta kuuluu vaimeaa V8:n jytinää, jota dynaamisessa ajotilassa vahvistetaan takaäänenvaimentajiin sijoitetuin kaiuttimin.

Vaihteesta ja kierrosluvusta riippumatta voimaa on ylenpalttisesti. Valitettavasti massa laimentaa kiihtyvyydentunnetta, joten sähköisen ahtimen välittömyydestä ei pääse täysin nauttimaan.

48 voltin sähköjärjestelmä

Sähköinen ahdin on tuonut yllättäviä lisäominaisuuksia. Järjestelmä vaatii seitsemän kilowatin tehon, joka on liikaa perinteiselle 12 voltin jännitteelle. Siksi autossa on uusi 48 voltin sähköverkko.

Audi SQ7

Korkeampi jännite mahdollistaa sähköisen kallistuksenvaimennuksen. Etu- ja taka-akselin kallistuksenvaimentimien keskellä on sähkömoottorin pyörittämä planeettavaihteisto, jonka avulla kallistuksenvaimentimen päitä voidaan vääntää 1 200 newtonmetrillä.

Audi SQ7 mukautuu aiempaa nopeammin muuttuviin ajo-olosuhteisiin. Mutkissa jäykät vaimentimet pitävät korin suorassa. Mukulakivillä vaimennus voidaan poistaa täysin, jolloin ilmajousitettu auto liikkuu erittäin mukavasti.

Audi SQ7

Audi SQ7Maastossa järjestelmä kykenee jopa keventämään tai painamaan pyöriä ajotilanteen vaatimusten mukaisesti.

 

Aktiiviset kallistuksenvaimentimet kuuluvat lisävarustepakettiin, joka sisältää nelipyöräohjauksen ja urheilutasauspyörästön. Järjestelmien yhteispeli ei kumoa fysiikan lakeja, mutta tekevät Audi SQ7:n liikehdinnästä eleetöntä ja erittäin mukavaa.

SQ7:n huipputeknologia tekee Audi Q7:stä entistäkin paremman auton. Matalahkosta kulutuksesta huolimatta autoa on vaikea perustella järjellä, mutta tunteet 900 newtonmetriä vääntää vahvasti myönteiseksi.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi