Ajoneuvot | Koeajo | 9.1.2014

Audi RS 6

Avant

Tilava perheauto ja urheiluauto yksissä kuorissa. Hyvää: järisyttävä suorituskyky, mainiosti toimiva ilmajousitus, istuimet, vakiovarusteet. Huonoa: järisyttävä hinta, aiheuttaa voimakkaasti riippuvuutta

Jaa artikkeli

Maailman nopein perheauto. Ainakin tällä hetkellä, ennenkuin Mercedes Benz esittelee E63 AMG versionsa tammikuussa Detroitin autonäyttelyssä. Perinteinen tehokilpailu saksalaismerkkien kesken on loputonta kissa-hiiri leikkiä. Audi RS 6:n numerot ovat nyt 560 hevosvoimaa ja 700 newtonmetriä vääntöä. Suorituskyky vakuuttaa. Nollasta sataan kilometriin tunnissa taittuu vain 3,9 sekunnissa. Melkoinen saavutus perhefarmarille. Ja quattro-neliveto takaa, että suurin osa tehosta siirtyy myös tiehen. Voimansiirron keskiössä on uusi kahdeksanlovinen automaattivaihteisto.

Kevyempi ja taloudellisempi

RS 6 on laihtunut sata kiloa sitten edellismalllin. Kulutuskin on pienentynyt 14 litrasta 9,8 litraan sadalla kilometrillä. Toisaalta kun auton hinta alkaa 182 000 eurosta, niin pieni polttoaineenkulutus ei ole ensimmäinen valintaperuste. Hiilidiksidipäästöjen putoaminen yli sadalla grammalla 229 grammaan kilometrillä laskee auton hintaa roimasti. Vastaava malli maksoi aiemmin 40 000 euroa enemmän.

Parantunut polttoainetalous on saavutettu nelilitraisen V8-moottorin uudella sylinterien lepuutusjärjestelmällä. Lisäksi RS 6:ssa on sammutusautomatiikka.

RS-malli erottuu edullisemmista A6-malleista ulkoisestikin. Lokasuojat ovat leveämmät, jotta 285 mm 21 tuumaiset 30-sarjan renkaat mahtuvat pyörimään. Lisähinnasta voi lisätä hiilikuitukoristeita etumaskiin sekä taakse alailmanohjaimeen eli diffuusoriin ja sisätiloihin.

Menokyvyistä kielivät RS-logot eri puolilla autoa. Asiaan vihkiytyneille V8-moottorin käyntiääni kertoo, että voimaa on tarjolla. Äänimaailma vakuuttaa, varsinkin kun kaikki hevoset laukkaavat vapaana.

Ensimmäisenä RS-mallina Audi RS 6:ssa on ilmajousitus. Se mahdollistaa tiukan urheilualustan ja mukavan perheauton yhdistelmän. Yleensä matalaprofiiliset renkaat ovat epämukavan kovat, etenkin jos jousitus on säädetty urheilullisen jäykäksi. Audissa ilmajousitus on alansa ehdotonta kärkeä: kompromissiton yhdistelmä suorituskykyä ja mukavuutta.

Järisyttävä suorituskyky

Ohjaamo on täynnään alumiinisia ja hiilikuituisia yksityiskohtia. Tilat ovat riittävät edessä ja takana. Myös tavaratila on erittäin kookas. Takaistuin on voimakkaasti muotoiltu ja parhaimmillaan kahdelle matkustajalle. Etuistuimet säätyvät sähköllä ja niiden tarjoama sivutuki on mainio. Vakiovarustelista on kattava.

Järisyttävän hinnan vastineeksi saa paljon ominaisuuksia. RS 6 on hiljainen ja mukava. Comfort -asetus säätää jousituksen mukavuuspainotteiseksi. Moottorin ääni on läsnä, muttei häiritsevästi.

Dynamic -ajoasetuksella tunnelma muuttuu. Vaihteisto vaihtaa ripeämmin, alusta ja ohjaus tiukentuvat. Perheauto muuttuu superautoksi. Kaasun painallus saa maiseman vaihtumaan vikkelästi. Lähes 2 000 kiloa painava farmari kulkee uskomattoman kovaa. Ohjaus, alusta ja tehokkaat jarrut ovat suorituskyvyn tasolla. Neliveto pitää Audin vakaasti tiellä.

Vaihteisto toimii saumattomasti ja tuplaturbo-moottori paukahtaa äänekkäästi vaihtamisen merkiksi. Audi RS 6:n suorituskykyä arvioidessa superlatiivit ovat tarpeen, sillä ajoelämys on unohtumaton.

Teksti ja kuvat: Jari Saarentaus

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Audi