Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2017 | 8.3.2017

Audi RS 5 vaihtoi V8:n tuplaturbo-kutoseen – miksi ei viitoskonetta?

Uusi tuplaturboahdettu V6 liikuttaa Audi RS 5:n sataseen 3,9 sekunnissa.

Jaa artikkeli

Kesyttämätön ja kierrosherkkä V8 on historiaa Audin RS-mallistossa. Tuoreen A5-malliston lippulaiva RS 5 Coupé liikkuu nyt tuplaturboahdetun 2,9-litraisen V6:n voimin. Sama peruskone yhdistää nyt S5:ttä ja RS 5:ttä, vaikka jälkimmäistä varten konepellin alle onkin tehty täysremontti Audi Sportin toimesta.

Audi RS 5

Huipputehoa moottori tuottaa komeat 450 hevosvoimaa, eli 10 yksikköä enemmän kuin samasta perusmoottorista revitään Porsche Panamera 4S:ssä. Uutuuden huipputeho on täsmälleen sama kuin 4,2-litraisen V8:n vauhdittamassa edeltäjässä, mutta turboahtimien ansiosta 600 newtonmetrin huippuvääntö peittoaa vaparikasin 170 yksilöllä. Voimavarat riittävät siivittämään kaksiovisen sataseen 3,9 sekunnissa.

Audi RS 5

Hurjasta kiihtyvyydestä huolimatta moottorin perästä ei löydy sähäkkää kaksoiskytkinvaihteistoa, vaan perinteinen 8-vaihteinen automaatti. Neliveto painottaa tietysti taka-akselia, ja takatasauspyörästön voi lisävarusteena päivittää aktiiviseksi urheiluversioksi.

Audi kertoo uuden RS 5:n muotokielen saaneen vaikutteita taannoisesta Audi 90 quattro IMSA GTO -kilpurista.

Audi RS 5

Yksi asia RS 5:ssä kuitenkin ihmetyttää: kun sylintereitä lähdettiin vähentämään, niin miksi ei menty suoraan viiteen sylinteriin? TT RS:n uudella viitoskoneella coupe-korissa olisi luonut täydellisen linkin legendaariseen Quattroon.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi