Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2019 | Uutinen | 28.2.2019

Audi hämmentää: julkaisi neljä ladattavaa hybridiä, jätti moottorit kertomatta

Ladattavat hybridit ovat jatkossa audiksi TFSI e.

Jaa artikkeli

Ladattavien Audi A3 ja Q7 e-tron -hybridien sekä ensimmäisen täyssähköisen e-tron -katumaasturin jälkeen ilmassa oli epäselvyyttä siitä, miten Audi aikoo erotella hybridit ja sähköautot.

Nyt siihen saatiin vastaus: jatkossa e-tron on täyssähköä varten, ja ladattavat hybridit ilmaistaan TFSI e -tunnuksella. Ilmeisesti muutos on varsin tuore, sillä nykyisen Audi A8:n ulkomaankoeajoissa vuonna 2017 nähtävillä oli vielä e-tron -tunnuksin varustettu A8-yksilö.

Neljä uutuutta

Geneven autonäyttelyn alla Audi paljastaa melkoisen kattauksen ladattavia hybridejä. TFSI e -mallit tulevat tarjolle A6, A7, A8 ja Q5 -malleihin.

Ladattavien hybridien kerrotaan taittavan yli 40 kilometriä täyssähköllä WLTP-syklillä. Audi arvioi asiakkaidensa pystyvän ajamaan kolmanneksen päivittäisistä kilometreistään pelkällä sähköllä.

Audi kertoo rakentavansa ladattavat hybridit turboahdetun bensiinimoottorin ja vaihteistoon sisäänrakennetun sähkömoottorin ympärille. Teknistä etumatkaa edustava merkki ei kuitenkaan kerro mistä bensiinimoottorista on kyse, eikä sähkömoottorinkaan tehosta ole mainintaa.

Vaihteistot sentään paljastetaan: Audi A8 käyttää 8-portaista perinteistä automaattia, kun Q5, A6 ja A7 tulevat toimeen kaksoiskytkinvaihteistolla.

Akun osalta taas A6, A7 ja A8 jakavat saman 14,1 kilowattitunnin paketin. Q5:n akku on teknisesti erilainen, mutta kapasiteetiltaan yhtäläinen. TFSI e -mallien lataus onnistuu 7,2 kilowatilla, eli akku täyttyy noin kahdessa tunnissa.

Mukavuutta tai sporttia

Mielenkiintoisena yksityiskohtana Audi tarjoaa A6:n, A7:n ja Q5:n TFSI e -painoksen kahtena eri versiona: tarjolla ovat mukavuutta ja urheilullisuutta painottavat versiot. Polttomoottorit malleissa ovat samat, mutta sporttimalli saa lisäsähäkkyyttä voimakkaammasta sähkömoottorista. Mallit myös viestivät lisäreservistä vakiovarusteisella S Line -ulkonäköpaketilla.

Jaa artikkeli

Keskustelu