Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 11.7.2017

Audi A8 – Audin tulevaisuus yksissä kuorissa

Audi lataa koko osaamisensa uuteen A8-edustusautoon.

Jaa artikkeli

Kun tanssiryhmän liike lakkaa, valoshow pysähtyy ja äänet hiljenevät, ei ole epäilystäkään, etteikö yleisön huomio olisi vangittu. Epäilykset konserttiin eksymisestä häviävät, kun lavalle ajaa Mattias Ekström rallikrossiin rakennetulla Audi S1:llään ja Pike’s Peak -ylämäkikilpailun voittanut legendapari Walter Röhrl ja Audi Quattro S1 E2.

Autojen välissä showta juontaa Kunal Nayyar, jonka monet tuntevat Big Bang Theoryn Raj Koothrappalina. Letkeästi esiintyvä kaveri pohtii välillä, miten hänen roolihahmonsa kommentoisi Audin tulevaa tekniikkaa. Brändiä rakentava show jatkaa merkin nykyisillä kilpureilla, kuten DTM-sarjan RS 5:llä ja juuri äsken Nürburgringin 24 tunnin ajon voittaneella R8:lla. Kilpureita seuraa mallitykitys, jossa kaikki A1:stä SQ7:ään pysähtyvät lavalla parrasvaloihin. Vain Audi A8 puuttuu – ja hyvästä syystä.

A8 on tapahtuman päätähti. Ennen sen paljastusta lavalla pyörähtää Audin myynnistä ja markkinoinnista vastaava Dietmar Voggenreiter kertomassa siitä, miten Audi tekee kaikkensa helpottaakseen asiakkaan elämää. Verkottuneisuus ja autonomiankaltaiset tekniikat tuovat Audi-kuskeille vuorokauteen ”25. tunnin”. Kieltämättä näppärästi ilmaistu – tällä lupauksella myynee auton jos toisenkin.

Audi A8

Lopulta puhe lakkaa. Sali pimenee. Alkaa minuutteja kestävä showtykitys, jossa teollisuusrobotin kärkeen nostettu A8 pyörii metrien korkeudessa, kun auton mattapintaan heijastetaan grafiikkaa. Uusi lippulaiva on Audin teknologinen keihäänkärki, johon kehitettyä teknologiaa levitetään vähitellen kansanmalleihin.

Audi tekee suuren numeron A8:n kolmostason autonomisesta ajamisesta. Autonominen ajaminen ajetaan viiteen tasoon, joista ykköstaso edustaa perinteisiä kuljettajan ajamia autoja ja Level 5 täydellistä ovelta ovelle takapenkillä -ratkaisua.

Autonomia

Audin esittelemä Level 3 tarkoittaa autoa, joka kyllä vaatii kuljettajan, mutta kuljettajan ei tarvitse kiinnittää jatkuvaa huomiota ajamiseen tai pitää kiinni ohjauspyörästä – Audin kohdalla tosin vaatimuksena on enimmillään 60 kilometrin tuntinopeus ja ajosuunnat erottava keskikaide.

Audi kutsuu järjestelmää Audi AI traffic jam pilotiksi. Nimensä mukaisesti kyseessä on stressinlievitystä mateleviin liikenneruuhkiin. Valmistaja kertoo, että kuljettaja voi kiinnittää huomionsa esimerkiksi televisiokanavien katseluun, kunhan maakohtainen lainsäädäntö moisen vain sallii. Toisin sanoen: Audin teknologia tekee Moottorin Instagram-tilin selaamisesta ruuhkassa turvallista, mutta Suomen lainsäädäntö ei sitä salli.

Saksalaismerkki painottaa turvallisuutta huomattavasti. Autonomisen ruuhka-ajon mahdollistaa kokoelma maailmaa havaitsevia antureita: ultraäänitutkia, pitkän matkan tutka, videokamera ja laserkeilain. Järjestelmä vertaa kaikkien välittämää viestiä keskenään, ja jos kokonaisuudesta saadaan ristiriidaton kuva, sallii auto itsekseen ajamisen. Jos jokin anturi putoaa pelistä, on kuljettajalla 10 sekuntia aikaa ottaa ohjat itselleen.

Audi A8

Täyttä kolmostason moottoritieautonomiaa odottaneille järjestelmä on pettymys, mutta lopulta kyse on vastuullisuudesta. Audi kertoo, ettei yhtiö halua asiakkaidensa toimivan järjestelmien betatestaajina, eikä yhtiö halua järjestelmän koituvan kenenkään kohtaloksi – edes väärinkäyttötilanteessa. Tiedätte varmasti mihin yhtiö viittaa.

Kattavan anturiarsenaalin ansiosta A8 osaa myös pysäköidä itsensä autotalliin, kunhan kuljettaja jättää auton edes suurin piirtein ovea kohti.

Päivitys 12.7: Audi AI traffic jam otetaan käyttöön vaiheittain eri maissa. Toistaiseksi Suomen aikataulusta ei ole vielä varmaaa tietoa.

Voimalinja

Näyttävä ulkonäkö kätkee kevythybriditekniikkaa. Jokainen moottorivaihtoehto kolmilitraisista kutosista W12-moottoriseen lippulaivaan saa tukea tavallista voimakkaammasta laturista. Käytännössä kyse on voimakkaasta hihnakäyttöisestä 12 kilowatin laturista, joka lataa tavaratilan alle kätkettyä 48 voltin litiumakkua. Laturi vastaa moottorin käynnistelyistä ajonaikana, joten polttomoottoria voidaan sammutella aiempaa tehokkaammin. Auton liikuttamiseen Audi kevythybriditekniikka ei kuitenkaan osallistu.

Moottorit

V6:
3.0 TFSI, 340 hv
3.0 TDI, 286 hv

V8:
4.0 TFSI, 460 hv
4.0 TDI, 435 hv

W12
6.0, 585 hv

Kevythybriditekniikan vaatimaa 48 voltin jännitettä käytetään myös mielenkiintoisiin lisätoimintoihin, kuten Moottori.fi:ssä jo esiteltyyn aktiivijousitukseen.

Ladattava e-tron

Varsinaista hybriditeknologiaa tarjoava A8 L e-tron quattro yhdistää 3.0 TFSI -moottorin ja sähkövoimaan, jonka yhteisteho nousee 449 hevosvoimaan. Huippusuorituskykyisen auton kerrotaan kulkevan 50 kilometriä sähköllä, kiitos 14,1 kilowattitunnin akun.

Audi tarjoaa autoon myös langatonta latausta. Induktiolla toimivan langattoman latauksen tehoksi kerrotaan 3,6 kilowattia, hyötysuhde on peräti 90 prosenttia. Pääpiirteittäin auton voimalinja on Q7 e-tron katumaasturista tuttu, mutta nyt dieselin paikalla on tietysti bensiinimoottori.

Audin ensimmäistä täyssähköäautoa odottaville kerrottakoon, että ensimmäinen e-tron quattro saapuu ensi vuonna.

Korirakenne


Audi A8

Alumiinikoristaan tunnettu A8 ei enää ole entisensä. 37 millimetriä aiempaa pidemmässä korissa käytetään yhä runsaasti alumiinia (58 prosenttia), mutta vain niissä paikoissa, joissa se on järkevin valinta. Kehittynyt valmistustekniikka mahdollistaa eri metallien yhdistelyn. Passiivisen turvallisuuden maksimoimiseksi matkustamokehikkoa kiertää kuumamuovattu teräs, kun taas keulan rakenteissa käytetään magnesiumia. Hiilikuituvahvisteista muovia käytetään tavaratilan ja matkustamon väliseinässä koria jäykistämässä.

Päivitys 12.7: korjattu hiilikuitu hiilikuituvahvisteiseksi muoviksi.

Mitat

A8, millimetrejä (suluissa muutos edeltäjään)
Pituus: 5172 (+ 37)
Leveys: 1945 (-4)
Korkeus: 1473 (+13)
Akseliväli: 2998 (+ 6)

A8 L, millimetrejä (suluissa muutos edeltäjään)
Pituus: 5302 (+37)
Leveys: 1945 (-4)
Korkeus: 1488 (+17)
Akseliväli: 3128

Audi kertoo uuden korirakenteen olevan vääntöjäykkyydeltään 24 prosenttia aiempaa parempi, mutta myös tuntuvasti painavampi: edeltävän D4-sukupolven Audi A8:n kori painoi valmistajan mukaan 231 kiloa, kun nykymalli heittää vaa’an 282 kiloon. Kevytrakennetekniikkaa painottava Audi ei ole toistaiseksi myöskään julkaissut minkään malliversion painotietoja.

Sisätilat

Sisätilat ovat pelkistetyn tyylikkäät, ehtaa Audia. Sukupolvenvaihdos on silti kirjaimellisesti käsin kosketeltavissa, sillä tuttu MMI-pyörökytkin on poissa. Sammutettuna ohjaamo on tarkoituksella eloton: käynnistys herättää virtuaalimittariston ja kaksi keskikonsolin suurta kosketusnäyttöä. Samalla kojelaudan ilmasuuttimia peittävät paneelit liukuvat syrjään. Audi puhuu käynnistysseremoniasta.

Audi A8

Näyttävän pinnan alla on uutta MIB2+ -sukupolvea oleva tietoviihdejärjestelmä, jota vauhdittavat nVidian valmistamat suorittimet. Kosketusnäytöistä alempi vastaa ilmastoinnin ohjauksesta ja käsialatunnistuksella syötettävistä osoitteista. Ylempi näytöistä hoitaa kaiken auton asetuksista navigaatioon ja mediatoistoon. Käyttöä helpotetaan haptisella palautteella, eli painallukset vahvistavilla keveillä värähdyksillä. Tahattomia kosketuksia ehkäisee näytön vaatima yllättävän kova kosketusvoima, johon kuitenkin tottunee nopeasti.

Audi A8

Vaihteenvalitsimen etupuolella oleva Audi AI -painike aktivoi autonomisen ajon.

Selkeää ja hyvin reagoivaa 10,1-tuumaista kosketusnäyttöä on ilo käyttää auton ollessa paikallaan. Vasta varsinaiset koeajot paljastavat toimiiko järjestelmä ajon aikana yhtä hienosti kuin vanha tuttu pyörökytkin. Toistaiseksi yksikään kosketusnäyttö ei ole toiminut.

Audi A8

Pitkäakselivälisen Audi A8 L:n takatilat olivat lyhyellä koeistumisella erittäin kelvot.

Sisätiloissa teknologia on vahvasti läsnä. Ilmasuuttimia säädetään hipaisukytkimin, takaistuinta säädetään irrotettavasta tabletista ja kartanlukuvaloissa käytetään ajovaloista tuttua ledimatriisiteknologiaa.

Valoteknologia

Audi A8

Lisävarusteiset laservalot tunnistaa sinisestä väristä umpiossa.

Keulalla valokuviota muokaavan ledimatriisiteknologian lisävarusteena yhdistää laservaloihin. Pistemäisen spottivalon tarjoava laser tulee avuksi yli 70 kilometrin tuntinopeudessa, ja valmistajan mukaan se kaksinkertaistaa kantaman. Laserin tukena on 138 lediä, jotka tarjoavat päiväajovalot, vilkut, ajovalot ja kaukovalot. Kaukovalojen 32 lediä on nyt jaettu kahteen riviin, eli valokuviota voidaan mukauttaa myös pituussuunnassa. Toivoa sopii, että hienon valoteknologian lupaukset realisoituvat myös erinomaisina ajovaloina – edellismallin suorituskyvyssä oli parantamisen varaa.

 

Ledishow jatkuu auton perässä. Takavalot kätekevät 135 kappaletta huippuohutta olediä, jotka vastaavat lakisääteisten jarruvalojen ja muiden toimintojen lisäksi näyttävästä koko perän levyisestä valoraidasta ja muista herkuista. Huipputekninen ratkaisu ongelmaan, jota ei varsinaisesti ole, mutta kaikessa näyttävyydessään ehdottoman kiehtova.

Se myös tiivistää ensitunnelmat koko Audi A8:sta. Auto on kuin esittelytilaisuutensa: huima teknologiantäytteinen show. Vasta koeajo paljastaa, löytyykö näyttävän kuorrutuksen alta myös perinteisillä arvoilla edustusautoluokan rimaa nostava tuote.

Teksti ja videot: Lauri Ahtiainen, kuvat: Lauri Ahtiainen ja Audi

 

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Audi