Koeajo: Audi A3 g-tron
Kaasuautoilu on vaivatonta, kun alla on Audin uusi A3. Hyvää: ajettavuus, taloudellisuus, päästöt. Huonoa: kaasun tiheähkö tankkaustarve, hankintahinta, valtion veroahneus.
Kaasuauto on yhtä vaivaton ajettava kuin bensiiniserkkunsakin. Merkittävin vaiva on löytää tankkausasema, joita on vasta parikymmentä.
Potkua on aivan riittävästi, sillä moottorin 110 hevosvoimaa riittävät viemään kevyttä autoa tarvittaessa ripeästikin.
Koeajo sisälsi varsin tasapäin kaupunki-, taajama- ja maantieajoa. Ajo oli mahdollisimman ympäristöystävällistä eli kaasulla etenevää.
Noin 400 kilometrin koeajon keskikulutukseksi kaasulla ajaen tuli 4,4 kiloa sadalla kilometrillä eli lähelle kaupunkiajon luvattua keskikulutusta.
Audia on erittäin helppo ajaa. Auto on tasapainoinen ajettava niin pikkuteiden mutkissa kuin moottoritielläkin.
Ohjausvaste on erinomainen ja ohjaus tarkka. Maantiellä matkantekoa vaivaa lievähkö rauhattomuus, taipumus vaelteluun.
400 kilometriä kaasulla
Jos asuu tai liikkuu tankkausaseman liepeillä, saa kaasuautosta kukkarolle ja ympäristölle edullisen kulkuneuvon. Liikennekäytössä biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat Gasumin mukaan jopa 90 prosenttia pienemmät kuin bensiinillä.
Kaasulla ajaen toimintamatkaa on keskimäärin 400 kilometriä, bensiinillä 900 kilometriä. Tavaratilan lattian alle sijaitseviin kahteen kaasusäiliöön mahtuu 14,4 kiloa kaasua. Autossa on myös 50 litran bensiinisäiliö.
Käytettävä polttoaine paljastuu kuskille mittaristosta, auton käytös ei sitä paljasta: Audi A3 kulkee ja kiihtyy yhtä rivakasti kaasulla tai bensiinillä.
Outoa verotusta
Kaasuautoilua kuritetaan käyttövoimaverolla, jota täytyy henkilöautosta maksaa 3,1 senttiä päivältä alkavaa 100 kiloa kohden laskettuna ajoneuvon kokonaismassasta. Koeajetussa Audissa veroa kertyy 215 euroa vuodessa.
Valtio toki tarvitsee veroeuronsa, mutta on outoa periä kaasuautosta käyttövoimaveroa, jos kerran halutaan suosia ympäristöystävällistä autoilua.
Tavallista bensiiniautoa hintavamman kaasuauton ostaja tuskin haluaa ehdoin tahdoin ajaa bensiinillä. Polttoaineena kaasu on varsin edullista: vertailuhinta bensiiniin oli maaliskuussa 0,899–0,963 euroa litralta.
Kaasu tulee Venäjältä
Maakaasu tulee jalostettuna lähinnä Venäjältä, biokaasu on kotimainen uusiutuva polttoaine, jota voidaan kehittää lannasta, elintarvikejätteistä ja yhdyskuntajätteistä.
Maa- ja biokaasu ovat kemialliselta koostumukseltaan samaa ainetta eli metaania.
Muita kaasukäyttöisiä henkilöautomalleja Suomessa ovat Mercedes-Benzin B- ja E-sarjalainen, Opelin Zafira Tourer, Volkswagenin Passat, Eco Up! ja Touran -mallit.
Seatin Mii TGI ja viisiovisen Leonin kaasuversio tulevat tarjolle kesän aikana. Volkswagen Golf TGI rantautuu Suomeen elokuussa.