Ajoneuvot | Käytetyt erikoisuudet | 6.8.2018

Käytetyt erikoisuudet – Aston Martin Rapide

Seitsemän vuotta vanha käytetty auto maksaa harvoin neljännesmiljoonan. Aston Martin Rapide tarjoaa sillä rahalla neljä istuinta ja V12-moottorin.

Jaa artikkeli

Urheiluauton linjat kiehtovat, mutta neljä istuinta on vaatimus. Tavaratilaakin perhe hieman tarvitsee, mutta moottorissa on oltava kaksitoista sylinteriä. Aston Martin Rapide täyttää varsin poikkeuksellisen tarpeen, mutta kilpailijoita tässä luokassa on vähän.

Aston Martin Rapide

Aston Martin Rapide on yksi vaihtoehto sutjakkaasti muotoiltuun nelioviseen liikkumiseen. Kaksitoista sylinteriä puoltaa valintaa.

Toki esimerkiksi Maserati Quattroporte ja Porsche Panamera havittelevat samoja ostajia, kun puhutaan urheiluautomerkin neliovisiin autoihin katselevista. Kumpikaan niistä ei tarjoa V12-moottoria, joka saattaa jopa ratkaista ostopäätöksen. Bentley Continental Flying Spur ei jää kadehtimaan sylinterimäärää, mutta se ei myöskään yritä verhoutua urheilullisiin muotoihin.

Aston Martin ja Bentley ovat tuon joukon brittivaihtoehdot, joka sopii teemaan varsin hyvin. Britit kohtaavat sunnuntaina 12.8. Mustialan Tammelassa. Kyseessä on brittiajoneuvojen, ja niistä kiinnostuneiden, täysin ilmainen kokoontumistapahtuma ilman ennakkoilmoittautumista tai minkään merkkikerhon jäsenyyttä.

Tori.fi - Aston Martin Rapide edestä

Harvinainen Aston Martin on tarjolla Suomessa. Hintapyynti tosin ylittää neljännesmiljoonan.

Aston Martin Rapide

Löysimme myynnistä Suomeen verotetun ja rekisteröidyn Aston Martin Rapiden. Näitä ei varmasti ole kovin montaa kappaletta. Auto on maailmanlaajuisestikin harvinainen, sillä huhujen mukaan vuosituotanto oli jo reilu vuosi julkaisun jälkeen laskenut noin tuhannen kappaleen tuntumaan.

Aston Martin Rapide ohjaamo - Tori.fi

Ohjaamosta löytyy luonnollisesti runsaasti nahkapintaa, josta suurimman osan väriksi on valittu vaaleanruskea.

Alkupään yksilöt valmistettiin Magna Steyrin tehtaalla Itävallassa. Vuonna 2012 Aston Martin irtisanoi valmistussopimuksen erittäin paljon alkuperäistä suunnitelmaa aikaisemmin. Tästä eteenpäin valmistus on jatkunut Englannissa Gaydonin tehtaalla.

Tori.fi - Rapide tavaratila

Suuri auto tarjoaa sulavasta muodosta ja taakse sijoitetusta vaihteistosta huolimatta kohtalaisen tavaratilankin.

Ensimmäinen Rapidesta vihjannut konseptiauto esiteltiin jo vuonna 2006 ja tuotantomalli vuonna 2009. Aston Martin Rapiden tuotanto alkoi vuonna 2010 ja jutun auto on vuosimallia 2011.

Pituutta on noin viisi metriä, joten kyseessä on todella suuri auto. Se on esimerkiksi noin 15 senttimetriä pidempi kuin Škoda Superb. Vain muutaman millimetrin vajaa kahden metrin leveys on vähintään yhtä vaikuttava.

Aston Martin Rapide moottori

Aston Martin Rapiden moottori on lähes kuusilitrainen V12 ja tuottaa noin 470 hevosvoimaa.

Moottori löytyy auton etupäästä, jossa lukee näyttävästi 6.0 V12. Tämä ei teknisesti ottaen pidä paikkansa, sillä moottorin tarkka litratilavuus (5,935) kuuluu pyöristää alaspäin. Teknisissä tiedoissa lukee siten moottorin kohdalla 5,9 litraa.

Tori.fi - Aston Martin Rapide vanteet

Suuri massa ja urheilulliseksi sävytetty luonne vaatii reiluja jarruja ja myös renkaat ovat suuret.

Tämä teknisessä mielessä monella tapaa hieno moottorin perusrakenne tuottaa huipputehoa noin 470 hevosvoimaa ja vääntöä pyöreät 600 newtonmetriä. Tällä voimalla saavutetaan yli 300 kilometrin tuntinopeus – aerodynamiikalla on toki myös oma osuutensa asiaan. Massaltaan noin kahden tonnin perheauto kiihtyy sadan kilometrin tuntinopeuteen ajassa 5,2 sekuntia.

Tori.fi - Rapide takaa

Neljä kappaletta karmittomia laseja on jossain määrin harvinainen näky autossa, mutta rahalla saa senkin.

Uutena Rapiden hinnat alkoivat (vuonna 2010) Saksassa noin 180 000 euron tasosta. Suomessa tähän olisi tullut päälle varsin hurja päästöperusteinen autovero, sillä laskennallinen hiilidioksidipäästö tälle Rapidille on 355 grammaa kilometriä kohden.

Tällä hetkellä käytetyn Rapiden hinnat alkavat Saksassa noin 50 000 eurosta ja nousevat nopeasti 100 000 euron tietämille. Tällä perusteella voisi arvioida tämän käytetyn yksilön autoveron osuudeksi noin 150 000 euroa. Olisi kätevää jos jostain näkisi etukäteen kuinka paljon ulkomailta tuotavasta yksilöstä perittäisiin autoveroa tuonnin yhteydessä.

 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Aston Martin

Jaa artikkeli

Keskustelu