Ajoneuvot | Moottoriurheilu | Uutinen | 26.1.2019

Arctic Lapland Rally: Mika Salo aikoo pitää autonsa tiellä, ja siihen on hyvä syy

Suomalainen F1-kuski Arctic Lapland Rallyssa, perinteisemmin Tunturirallissa, on jo perinteinen näky. Yksi kokeneimmista kisaajista tällä saralla on Mika Salo, joka osallistuu tämänvuotiseen ralliin Skoda Fabia R5 -autolla.

Jaa artikkeli

Kausilla 1994–2002 formula ykkösissä Lotus-, Tyrrell-, Arrows-, BAR-, Sauber- sekä Toyota-talleissa ja sokerina pohjalla myös Ferrarin väreissä ajanut Mika Salo tunnettiin aktiiviaikoinaan eräänlaisena pojanviikarina julkisuuskuvaltaan hieman asiallisempaan Mika Häkkiseen nähden. Vaikka ikää on kertynyt jo 52 vuotta, tuo sanavalmius ja napakka huumori ei ole kadonnut minnekään, ja miehen olemus on muutenkin entisenlainen.

Ei mitään lomaa

Tunturirallissakin Salo on jo vanha tekijä. Tämän vuoden ralli on järjestyksessään neljäs, tosin edellisestä kerrasta on vierähtänyt kahdeksan vuotta.

Arctic Lapland Rally Mika Salo

– Ajoin täällä kaksi kertaa Mitsubishilla, yhden kisan Fiestalla ja nyt alla on ensimmäistä kertaa ihan oikea peli, Salo luettelee ja viittaa tämän vuoden kilpuriinsa, Printsport-tallin Škoda Fabia R5:een.

Miltä modernimpi auto tuntuu?

– Ihan hauskalta. Se menee tuolla metsikössä joka paikkaan kuin ajatus, ja alusta on ihan mieletön. Eihän se mihinkään kiihdy, mutta sovimme jo, että tulen ensi vuonna ajamaan Tunturin vielä kerran oikealla WRC-autolla, Salo paljastaa.

Hän ei osaa sinänsä sanoa, mikä saa osallistumaan ralliin kerta toisensa jälkeen, etenkin kun viikko on ollut jälleen kerran rankka.

– Ei tämä mitään lomaa ole ollut, kun joka aamu lähdetään seitsemältä tuonne metsään ja tullaan myöhään illalla takaisin. Nuotteja on ajettu nyt 2 500 kilometriä, ja sen myötä mies alkaa olla aika hyytelöä, Salo kuvailee.

Vanha kilpailuvietti pyrkii taustalta esiin, mutta Salolla on hyvä syy hillitä sitä.

– Otetaan iisisti vaan ja ajetaan maaliin asti. Nuotitusjaksolla on ollut pahimmillaan 34 astetta pakkasta, enkä todellakaan halua ajokengissä kaivaa autoa hangesta! Eli lämpimässä autossa pitää pysyä koko rallin läpi, ja sitä tahtia edetään, Salo paljastaa taktiikkansa.

Legendaarinen talviralli sisältää runsaasti vauhdikkaita osuuksia, mikä sävähdyttää myös F1-nopeuksiin tottunutta kuljettajaa.

Arctic Lapland Rally Mika Salo

– Sieltä löytyy yhdeksän kilometrin pätkiä, missä kosketaan jarruun kaksi kertaa. Keskinopeudet ovat 160–170 km/h tienoilla, mikä alkaa olla jo aika hurjaa.

Tuomariston jäsenenä

Arctic Lapland Rally on Salolle kauden ainoa rallikilpailu. Myös rata-ajot ovat ainakin tällä erää tauolla. Moottoriurheilussa hänellä on silti edelleen vastuullinen asema, sillä Salo on jo pitkään toiminut F1-viikonloppujen tuomaristossa.

Juuri tuomariston tasapuolinen kohtelu on ollut viime aikoina kuninkuusluokassa kritiikin kohteena. Eräät kilpailijat vaikuttavat saavan samankaltaisesta rikkeestä radalla hyvinkin erilaisia rangaistuksia.

Salo jakaa monesti esitetyn mielipiteen, minkä mukaan tuomariston pitäisi olla joka kilpailussa sama.

– Esimerkiksi itse olen tuomarina 5–6 kilpailussa vuosittain. Muissa kisoissa päätökset tekevät jotkut muut henkilöt, eikä se voi millään olla johdonmukaista, koska eri tyypit näkevät asiat eri tavoin.

Salo ei silti ihan heti olisi lähdössä pysyväksi tuomariston jäseneksi joka ikiseen kauteen mahtuvaan F1-kisaan.

– Totta kai siitä voidaan aina keskustella, mutta elämässä on muutakin tekemistä kuin istua katsomassa formulakisoja. Etenkin, kun kilpailujen määrä kasvaa koko ajan.

Ei tulostavoitteita

Mutta vielä takaisin rallin pariin. Miten vertaat itseäsi samassa tallissa ajaviin muihin Fabia R5 -kuskeihin?

Arctic Lapland Rally Mika Salo

– En ole kauheasti siitä välittänyt. Testeissä jäin vähän Niclas Grönholmille, mikä on hyvä vauhti minulle. Ei ole mitään tulostavoitteita, kunhan nautitaan ja pidetään hauskaa.

Arctic Lapland Rallyyn niin ikään osallistuvan Valtteri Bottaksen Salo oli torstai-iltaan mennessä ehtinyt nähdä ”vain pikaisesti”. Bottaksen auto, tehdastallin Ford Fiesta WRC, asettaa menoon omat paineensa.

– Kaikki tietää, että Valtterin auto on vähintään kaksi sekuntia kilometrillä esimerkiksi meidän autoamme nopeampi. Sillä pitäisi siis periaatteessa pystyä vetämään pohjat jokaisella pätkällä, Salo vertailee, mutta myöntää häntä itseäänkin haastavan saman ongelman kuin muita rallia kokeilleita ratakuskeja.

– Kun on koko ikänsä istunut yksin kilpa-autossa, nuotin kuunteleminen ja sen mukaan ajaminen on vaikeaa. Siksi vaihdoimme nuotit numeropohjaisiksi, kun aiemmin minulla on ollut käytössä sanoihin perustuvat nuotit. Niitä on paitsi nopeampaa tehdä, myös paljon selkeämpää kuunnella, varsinkin kun kartturi Peter Flythströmillä on tosi hyvä ääni ja hän osaa painottaa sitä oikein, Salo kiittelee.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Škoda