28.6.2018 Ajoneuvot Anita Mäkelä: ”Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei kirjoja lukemalla” Teksti Janne Huhtala Kuva Janne Huhtala ja FHRA Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yli 30 vuotta kiihdytysajossa eli drag racingissa kilpaillut Anita Mäkelä on samalla Euroopan nopein ihminen. Hän aikoo lopettaa kilpailu-uransa vasta kun keksii mielekkäämpää tekemistä. – En ole välttämättä enää se nopein kuski radalla, mutta ehkä tasaisin ja siksi tiimin on helppo säätää auto toimimaan juuri haluamallani tavalla, kiteyttää Euroopan nopein ihminen Anita Mäkelä Top Fuel -tiiminsä menestyksen. Huipputehokkaiden Top Fuel -autojen tekniikka on rikkoutumisherkkä, ja Mäkelä muistuttaakin ammattitaitoisen tiimin merkitystä menestyksen takana. – Menestys perustuu siihen, että auto toimii juuri silloin kun sen pitää toimia. Vilppulalainen Anita Mäkelä on ensimmäinen dragster-ajaja, joka on pystynyt voittamaan Euroopan mestaruuden kahdessa eri luokassa. Top Alcohol -luokassa Euroopan mestaruudet tulivat Vilppulaan vuosina 1994 ja 1996. Top Fuelin ensimmäinen täysosuma EM-sarjassa tuli vuonna 2000 ja toinen 2016. Mäkelä pitää hallussaan myös kaikkien aikojen kovinta aikaa 3,87 sekuntia loppunopeuden ollessa huimat 504 kilometritä tunnissa. Nitrometaania polttoaineena käyttävässä autossa on hevosvoimia 10 000 ja ”nollasta sataan” se kiihtyy 0,50 sekunnissa kahdeksan metrin matkalla. Alastaron moottoriradalla ajettavaan drag racen kolmanteen EM-osakilpailuun - Nitro Nationalseihin - Mäkelä lähtee EM-pistejohdossa. Kauden avauskisasta Englannin Santa Podista tuliaisina oli kakkossija ja Ruotsin Tierpissä Mäkelä ajoi ykköseksi. Alastaroon lähdetään tietysti hakemaan tukevaa pistepottia, mutta Anita Mäkelä muistuttaa Top Fuel -luokan tulosten olevan pienestä kiinni. – Alastaron tuloslista on vielä tyhjä. Ensin pitää ansaita paikka kaavioon eli kahdeksan parhaan joukkoon. Vasta sen jälkeen lähdetään tavoittelemaan EM-pisteitä. Top Fuel -luokan autojen huikea kiihtyvyys ja yli 500 kilometriin kohoava huippunopeus vaativat kuljettajalta paljon. Ja nimenomaan paljon kokemusta. – Viittäsataa oppii ajamaan vain ajamalla, ei lukemalla kirjoja, kiteyttää Anita Mäkelä. Anita Mäkelä on yksi Suomen tunnetuimpia urheilijoita ja monelle drag raceen perehtymättömälle drag racing ja Anita Mäkelä ovat synonyymejä. Tämän vahvistaa myös 15 vuotta lajia harrastanut mäkihyppääjä Janne Ahonen. – Kun hurahdin drag raceen, niin ainoa mitä lajista tiesin oli Anita Mäkelä. Kun ensimmäisen kerran voitin hänet, tuntui että se ei ole oikein, ei niin voi tapahtua, naureskelee Janne Ahonen Alastaron Nitro Nationalsien aattona. Lasse Norreksen (kesk.) haastattelussa Anita Mäkelä ja Janne Ahonen. Kauanko Anita Mäkelä aikoo vielä jatkaa menestyksekästä uraansa Top Fueleissa? – Lopetan lajin heti kun keksin jotain mielekkäämpää tekemistä. Tällä hetkellä bucket list pitää sisällään vain Islannissa käymisen, mutta siihen ei kuluisi kuin viikko joten jatketaan edelleen drag racingin parissa. Anita Mäkelä kilpailee Tommi and Anita Top Fuel Racing Ltd –tallissa, jota hän johtaa yhdessä aviomiehensä, entisen dragster-kuskin Tommi Haapasen kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy ANITAN URAN SAAVUTUKSIA 2000-LUVULLA: Vuonna 2000: 1. sija FIA European Top Fuel Championship ja Lady Racing Award (AKK) Vuonna 2001: 2. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2003: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2004 -2008: kilpailutauko Vuonna 2009: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2010: 3. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2011: 5. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2012: 3. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2013: 2. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2014: 6. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2015: 2. sija FIA European Top Fuel Championship + Vuoden autorheilija (AKK) Vuonna 2016: 1. sija FIA European Top Fuel Championship Vuonna 2017: 5. sija FIA Top Fuel Championship www.anitamakela.com Teksti: Janne Huhtala Kuvat: FHRA ja Janne Huhtala Lue myös: Janne Ahonen ja Anita Mäkelä EM-pistejahtiin Alastaron Nitro Nationalseihin Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku