Ajoneuvot | Uutinen | 16.12.2017

Slush y Mobilityssä puhunut AMG:n Moers: “Jatkossa myydään elämyksiä”

Slushin oheistapahtumana järjestetyssä liikkuvuusteemaisessa Slush y Mobilityssä puhunut Mercedes-AMG:n puheenjohtaja näki tulevaisuuden mielenkiintoisena ja ennen kaikkea valoisana.

Jaa artikkeli

Vuosittaiseksi perinteeksi muodostunut Slush-innovaatiotapahtuma toi mukanaan joulukuun loskaiseen Helsinkiin myös Slush y Mobility -nimellä kulkevan oheispäivän, jossa pähkäiltiin startupien, visionäärien ja liikkuvuustoimijoiden kesken tulevaisuuden liikennettä. Päivän presentaatioiden ja juttutuokioiden polttopisteessä olivat yhteiskäyttöiset liikkumisvälineet, monipuoliset palvelurajapinnat sekä älykaupungeissa suhaavat autonomiset ajoneuvot.

Päivän yleisestä valtavirrasta erottui selkeästi ainakin Mercedes-AMG:tä luotsaavan Tobias Moersin ja Demos Helsingin toiminnanjohtaja Tuuli Kaskisen keskustelutuokio urheiluautobrändin tulevaisuudesta.

Slush y Mobilityssä puhunut AMG:n Moers: “Jatkossa myydään elämyksiä”

Moers näki kuitenkin tulevaisuuden sangen hyvänä, sillä hänen näkemyksensä mukaan ihmiset kaipaavat edelleen elämyksiä myös ajoneuvojen parissa. Edustamansa AMG:n lisäksi saksalaisjohtaja mainitsi Porschen esimerkkinä brändeistä, jotka tulevat selviämään tarjoamiensa elämysten ansiosta.

Kaskisen kysyessä urheiluautojen ja sähkön yhteiselosta Moers toi esiin muutama vuosi sitten nähdyn Mercedes-Benz SLS AMG Electric Driven, jossa polttomoottorivoimalinjalle suunniteltu SLS-lokinsiipiauto muunnettiin sähköversioksi. Tulevaisuudessa sähkön rooli voimalinjoissa kasvaa tasaisesti, mutta Moersin mukaan polttomoottorilla on pitkään rooli tuotevalikoimassa. Hän myös kommentoi, että äänet ovat sähköautojen ykkösongelma, mutta Mercedes-AMG etsii ennakkoluulottomasti ongelmaan ratkaisua muun muassa videopelien työkalupaletista.

AMG-pomon vastaus oli hyvin samansuuntainen kysyttäessä autonomisesta ajamisesta. Moersin näkemys heijastelikin BMW:n johtokunnasta eläköityvän Ian Robertsonin linjaa, eli tulevaisuudessa autonominen ajaminen saa hoitaa työmatkat ja tylsän ruuhkaliikenteen. Kuljettajan ja ajoneuvon välinen vuorovaikutus on kuitenkin tärkeää juuri urheiluautosegmentissä, joten kuljettajaa ei unohdeta tulevaisuudessakaan.

Suurinta muutosta bisnekseen Moers näkikin keskustelun kääntyessä yhteiskäyttöautoihin. Jakaminen ei ole AMG-pomolle uutta, jaetaanhan merkin valmistamia kilpa-autojakin jopa saman kilpailun aikana. Mercedes-AMG on tulossa mukaan myös Car2Go-yhteiskäyttöpalveluun. Moers kertoi myös, että urheiluautoja jaetaan jo nyt pienemmissä piireissä tuttujen kesken.

Mercedes-AMG GT Concept

Geneven autonäyttelyssä esitelty Mercedes-AMG GT Concept on ensimmäinen vihje tulevasta.

Jatkossa autovalmistaja voisi kuitenkin myydä tietyn automallin sijaan elämyksen tai kokemuspaketin, johon kuuluu erilaisia autoja eri tilanteisiin. Laskettelureissua varten kannattaa harkita auton vaihtamista vaikkapa katumaasturiin ja viikonloppu rantamaisemissa saa pisteen i:n päälle avoautokiintiön käyttämisestä. Myös AMG:n sporttimallit soveltuisivat hyvin satunnaiseen käyttöön vuorotellen.

Lyhyen juttutuokion jälkeen on selvää, että vast’ikään 50 vuotta täyttänyt AMG ei aio jäädä lepäämään laakereilleen. Virityspajasta Mercedes-Benzin tärkeäksi osaksi kasvanut brändi uskoo, että tulevaisuudesta ei pääse yli eikä ympäri, vaan siitä täytyy mennä läpi.

Eikä se pelkää ollenkaan.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Mercedes-AMG, Aake Kinnunen, Lauri Ahtiainen

Lue myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Mercedes-Benz