Korkkareista kumppareihin – Alfa Romeo Stelvio on Giulia crossoverina
Alfa Romeo Stelvio ottaa Giulian erinomaiset lähtökohdat ja korottaa ne katumaasturiluokkaan.
Vuoden Auto Suomessa -kilpailussakin finaaliin edennyt huikaiseva Giulia on saanut katumaasturisisaren, eikä sukunäköä voi kiistää. Alfa Romeo Stelvio on napannut nimensä maailman parhaisiin ajoteihin kuuluvasta Stelvion solasta, joten italialaismerkki lupailee ajamisen riemua katumaasturiluokkaan.
Stelvio näyttääkin korotetulta versiolta huhutusta Giulia-farmarista, säilyttäen Alfan hyvän tyylitajun myös korkeiden autojen kohdalla. Kuvissa esiintyy Stelvio Quadrifoglio, joka on saanut vielä lisäannoksen sporttista alfamaisuutta ulkoasuunsa hiilikuitulisäkkeiden ja korinvärisen sivuhelman myötä. Takaluukun muotoilulla Alfa puolestaan kunnioittaa merkin menneisyyttä, sisäänpäin kaarevan muodon viitatessa kilpureistakin tuttuun Kamm-perään.
Nyt esitelty Stelvio Quadrifoglio toimii malliston sporttisena kärkenä, tuoden Giulia Quadrifogliosta tutun 510-hevosvoimaisen 2,9-litraisen V6-tuplaturbon myös katumaasturin keulalle. Muista moottorivaihtoehdoista Alfa Romeo kertoi tässä vaiheessa nelisylinterisen 2,0-litraisen bensiiniturbon, josta saadaan 280 hevosvoimaa. Molempien moottorivaihtoehtojen jatkeena on ZF:n tuttu kahdeksanvaihteinen automaatti. Stelvio on aina varustettu Q4-nelivedolla ja taka-akselille saa halutessaan lisäksi mekaanisen tasauspyörästön lukon.
Strategiset mitat ovat 4,68 metriä pituutta, 2,16 metriä leveyttä sekä 1,68 metriä korkeutta. Valmistajan mukaan Stelviossa on lähes 50/50 painonjakauma etu- ja taka-akselin kesken, kiitos keveiden materiaalien käytön ja fiksusti sijoitettujen komponenttien.
Myös sisustan osalta Stelvio on ilmettyä Giuliaa. Kojelaudan upein yksityiskohta on oikeastaan se, mikä siitä puuttuu: viihdejärjestelmän näyttö katoaa täysin mustan koristelistan taakse silloin kun sitä ei tarvita. Huomioimisen arvoisia ovat myös ohjauspyörän takana olevat lähes jäniskorvamaiset vaihtolavat.
Alfa Romeo kuuluu merkkeihin, joiden liittymisestä katumaasturikisaan voi olla montaa mieltä, mutta Giulian jalanjäljissä seuraaminen on erittäin hyvä lähtökohta Stelvion tulevaisuutta ajatellen.
Lähde ja kuvat: Alfa Romeo