16.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: Alfa Romeo Giulietta – kevyt meikki riittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Alfa Romeo Giulietta ihastuttaa, muttei kaikkia. Hyvää: Ajettavuus, vaihteiston toiminta. Huonoa: Ajoasennon mittasuhteet, sisustuksen muovisuus. Alkukesäinen mutkatie kaartelee kutsuvasti. Laskeva aurinko heijastuu seksikkään punaiseen konepeltiin, jonka alta kuuluu vaimeaa murinaa. Sydän sykkii muutaman ylimääräisen lyönnin. Keskikonsolin DNA-katkaisimesta kiivain ajoasetus päälle. Ohjaus terävöityy, ja murina vielä vähän kovenee. Kääntö kurviin, ja mieleen muistuu, miltä se tuntuikaan. Aito italialainen auto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kaunis kasvojenkohennus Syy, miksi alla on jälleen kerran Alfa Romeo Giulietta, on se, että malli koki viime keväänä päivityksen – vaikka sitä ei juuri päällepäin huomaa. Normaalisti tällaisissa kesken mallikaaren tapahtuvissa uudistuksissa keula muotoillaan uusiksi, mutta nyt se olisi ollut lähes pyhäinhäväistys. Juuri tämä rohkea perinneilme on ollut muuten vähän pullanpyöreän Giuliettan kaikkein sykähdyttävin muotoiluyksityiskohta. Keino, jolla auto on erottunut massasta kuin piikkikorkokenkä gore-tex-jalkineista. Giuliettan kevätmeikki oli siis nopeasti laadittu. Uusi rajaus valoihin, kolmiomaskin vaakarimat hunajakennoksi ja vähän mustaa mascaraa puskurin alaosan ilmanottoaukkojen ympärille – siinä se. Ja tietenkin sopivasti uusia asusteita, eli logojen fontit vaihtoon. Aika hyvin yli kuusivuotiaaksi autoksi. Kauniit kasvot eivät ehostusta tarvitse. Puu: ei vieläkään muodissa Sisustuksessakaan ei ole tapahtunut käytännöllisesti katsoen mitään. Ylivoimaisesti näkyvin, ja myös uskaliain, muutos on ratissa kiiltelevä Alfa Romeon logo, jonka perinteelliset värit on vaihdettu musta-hopea-kuosiin. Uskaltaisiko BMW tehdä näin? Sama muovinen tunnelma, samat putkimittarit Giri-, Acqua- ja Benzina-teksteineen, sama pikkuruinen keskinäyttö – ja sama kookas ohjauspyörän keskiö. Si si, kyllä siinä saattavat toistua maskin muodot, mutta eikö 156-mallin hoikka (puu)ratti olisi voinut tehdä paluun? Isompaa malliuudistusta odottaisi myös ajoasentoon. Tähän lestiin voi asettautua vaikka silmät kiinni, eikä valmistusmaasta jää epäselvyyttä: jalat koukussa ja kädet suorina. Siitä selviää osittain säätämällä selkänojan liian pystyyn. Onpahan tunnelma sporttinen. Arkitemperamenttia Ajamisen hyvät puolet ovat tallella – eikä alle välttämättä tarvita sitä mutkatietä. Giulietta nimittäin peittoaa tuiki tavallisessa arkiajossa monet käyttökelpoisiksi mielletyt perusperheautot mennen tullen. Uskokaa tai älkää. Kaupungissa viehättää eniten kaksoiskytkinvaihteisto, joka – toisin kuin vaikkapa VW-konsernin vastaavat viritelmät – käyttää pienen bensaturbomoottorin alavääntöä oivallisesti hyväkseen vaihtamalla harvoin, ja kun sitten vaihtaa, tekee sen ilman nykäyksiä. Maantiellä puolestaan ihastuttaa ohjaus, joka suorastaan lukittuu keskiasentoonsa. Giulietta tietää itse, miten mennään rauhallisesti suoraan, mutta on koko ajan valmis räiskyviin suunnanvaihdoksiin. Ja jos niitä ei harrasta, tätä autoa ei kannata edes harkita. Mutta jos harrastaa, kovin moni muu ei kelpaa. Mitä sitten, jos sporttialusta ja -renkaat nypyttävät, tai kova istuin painaa takamusta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Jos saa, pitää myös antaa Kyllä, maailma on täynnä valmiimpia autoja kuin Giulietta. Kyllä, se vaatii edelleen totuttelua. Ja kyllä, volkswagengolfeihin ja opelastroihin tottuneet kiertävät sen varmasti kaukaa – se on huumaavan kaunis, mutta sitä ei uskalla lähestyä. Mutta juuri siksi se on niin rakastettava. Ei se muuten olisi italialainen. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Alfa Romeo Giulietta 1.4 Multiair 170 hv TCT Distinctive Hinta alkaen 30 506 € Moottori Bensiinimoottori 1 368 cm179;, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 125 kW (170 hv), 5500 r/min Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Vääntö 250 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,7 s Huippunopeus 218 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4351 mm, leveys 1798 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2634 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?