Alfa Romeo Giulia

Ajoneuvot Uutinen 2.3.2016

Alfa Romeo esittelee Giulian perusmallin – yksinkertaisesti kaunis

Alfa Romeo Giulia on harvinainen uutuusauto: se on kaunis.

Italialaiseen tapaan Alfa Romeo on keskittynyt Giulian esittelyssä tunteisiin. Tulinen 510 hevosvoimainen Quadrifoglio Verde hyökkäsi suoraan BMW M3:n ja Mercedes-AMG C63:n kimppuun viime kesäisessä esittelyssä.

Upea ja nopea, mutta kaupallisesti kuriositeetti. Ja myös hivenen saksalaisen näköinen, kuin yhdistelmä kokoluokan parhaita paloja.

Nyt Alfa riisuu QV-koristeet, ja paljastaa alta löytyvän perus-Giulian todelliset muodot. Toimituksen ensireaktio uutuuteen oli hyvin harvaan nykyautoon sopiva adjektiivi: kaunis. Ei komea, ei tyylikäs, ei näyttävä. Kaunis.

Alfa_Romeo_Giulia_3

QV-mallin raskasta korisarjaa sirommat puskurit ja helmat siirtävät auton ilmeen saksalaisesta aidon italialaiseksi. Auto näyttää huomattavasti kevyemmälle, elegantimmalle.

Kylkiä hallitsevat pehmeät kaaret, jotka katkaisee ovenkahvojen läpi kulkeva terävä pokkaus. Viimeistään ikkunalinjan ja C-pilarin ajattomat muodot varmistavat, ettei autoa ole piirretty bratwurstin ääressä.

Alfa_Romeo_Giulia_1

Ulkonäkö vie ansaitusti huomion, mutta löytyypä Alfan tiedotteesta teknisempääkin informaatiota. Dieselvalikoima kattaa 2,2-litraisen 150 ja 180 hevosvoimaiset versiot, joiden perään tarjotaan kuusivaihteista tee-se-itse -vaihteistoa, tai kahdeksanvaihteista automaattia. Bensiinivaihtoehto on kaksilitrainen 200 hevosvoimainen automaatti – tai sitten edellä mainittu Quadrifoglio Verde.

Alfa Romeo kehuu uutuuden kevytrakennetekniikkaa, ja 180-hevosvoimaisen dieselin kuivapainoksi paljastetaan 1 374 kilogrammaa. Keveys on ajettavuuden paras kaveri, ja sen tukena on Alfalle tyypillinen hyvin nopeaksi välitetty ohjaus.

Alfa_Romeo_Giulia_4

Ensimmäisen sisäkuvan perusteella ohjaamo tihkuu italiaa. Vaaleanruskean nahka ja hillitty jalopuu vievät ajatukset suoraan taannoisiin italialaisiin edustusautoihin. Mukavuutta tuonee myös uusi BMW-tyylisellä ohjainrullalla käytettävä navigaatiojärjestelmä. Toivottavasti sen toteutus on äärimmäinen vastakohta Fiat Chrysler Automobilesin nykyisestä kosketusnäyttöjärjestelmästä.

Alfa Giulian ajettavuus ja toimivuus autona selviää kuitenkin vasta tulevissa ensikoeajoissa. Odotamme malttamattomina.

Teksti: Lauri Ahtiainen, Lähde ja kuvat: Alfa Romeo

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Alfa Romeo

Kaikki koeajot

Uusimmat